Singapore, Malaysia to Develop High-Speed Railway Link

Feb 25, 2013 Full story: AmericanBankingNews.com

Singapore and Malaysia have unveiled plans to jointly develop a high-speed rail link between Singapore and the Malaysian capital of Kuala Lumpur .

Full Story
laju

Kuala Lumpur, Malaysia

#1 Feb 25, 2013
Jadikan HSR Taiwan contoh untuk Malaysia-Singapura, kata Nur Jazlan

February 25, 2013

KUALA LUMPUR, 25 Feb — Datuk Nur Jazlan Mohamed hari ini mencadangkan agar kerajaan Malaysia mengambil contoh pembangunan sistem Kereta Api Laju (HSR) Taiwan bagi digunakan sebagai model pembangunan HSR yang bakal menghubungkan Malaysia dan Singapura.

Ahli Parlimen Pulai Datuk Nur Jazlan Mohamed turut mencadangkan agar kerajaan menggunakan kaedah Bina-Kendali-Pindah (BOT) yang melibatkan pihak kerajaan dan yang boleh dilaksanakan dalam membangunkan HSR Malaysia Singapura.— Gambar failAhli Parlimen Pulai itu berkata ianya berikutan pembangunan HSR Taiwan yang menghubungkan Taipei dan Kaohsiung di Selatan berikutan jaraknya yang lebih kurang sama antara Malaysia dan Singapura selain menggunakan inisiatif Penyertaan Awam dan Swasta (PPP).

“Faktor tambang, tanah dan keupayaan syarikat HSR untuk beroperasi sendiri tanpa perlu bergantung kepada kerajaan adalah perkara yang paling utama dalam pembinaan HSR.

“Di Taiwan, HSR berkenaan adalah milik syarikat persendirian iaitu Taiwan Speed Rail Corporation (THSRC) dan dikawal selia oleh Biro High Speed Rail milik kerajaan Taiwan,” katanya yang juga merupakan Pengerusi UDA.

Jelas Nur Jazlan, dalam lawatannya bersama empat delegasi Ahli Parlimen Barisan Nasional (BN) ke Taiwan baru-baru ini, pihaknya diberikan taklimat terperinci berhubung HSR Taiwan yang mula beroperasi sejak 2007, termasuk empat tahun pertama HSR Taiwan beroperasi, ia mencatatkan kerugian.

““Kita perlu sedar bahawa tambang HSR tidak akan dapat menampung kos operasi kereta api laju ini, kerana harganya perlu kompetitif kerana pengguna mempunyai pilihan untuk menggunakan kapal terbang, kereta api atau kereta.

“Jadi, apa yang perlu dilakukan adalah untuk mengoptimakan tanah di kawasan stesen HSR Malaysia-Singapura bagi membolehkan ia menjana pendapatan kepada syarikat yang menjalankan operasi HSR ini,” katanya.

Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak minggu lalu telah mengumumkan pembinaan HSR yang menghubungkan Kuala Lumpur dan Singapura yang dijangka hanya akan mengambil masa 90 minit untuk menghubungkan kedua-dua negara jiran itu.

Selain itu, Nur Jazlan turut mencadangkan agar kerajaan menggunakan kaedah Bina-Kendali-Pindah (BOT) yang melibatkan pihak kerajaan dan yang boleh dilaksanakan dalam membangunkan HSR Malaysia Singapura.

“Satu model pembangunan strategik HSR antara kerajaan dan swasta perlu dilakukan dan antara yang boleh diambil kira adalah melalui kaedah Bina-Kendali-Pindah (BOT) dengan kerajaan membina dan mengendalikan HSR untuk satu tempoh masa sebelum menyerahkan kepada syarikat swasta bagi meneruskan pengangkutan ini,” katanya.

Beliau turut berkata kerajaan juga perlu memastikan bahawa HSR berkenaan mesti mempunyai kadar ketepatan masa yang tinggi bagi menarik pengguna menggunakan sistem pengangkutan berkenaan.

Malah Nur Jazlan turut mengingatkan agar kerajaan tidak boleh berterusan menanggung subsidi dalam menyediakan perkhidmatan awam di negara ini, kerana ia akan menyebabkan kos tinggi sekaligus mengakibatkan perbelanjaan kerajaan turut meningkat.
keretapi

Kuala Lumpur, Malaysia

#2 Feb 25, 2013
Bahasa
Jadikan HSR Taiwan contoh untuk Malaysia-Singapura, kata Nur Jazlan

February 25, 2013

KUALA LUMPUR, 25 Feb — Datuk Nur Jazlan Mohamed hari ini mencadangkan agar kerajaan Malaysia mengambil contoh pembangunan sistem Kereta Api Laju (HSR) Taiwan bagi digunakan sebagai model pembangunan HSR yang bakal menghubungkan Malaysia dan Singapura.

Ahli Parlimen Pulai Datuk Nur Jazlan Mohamed turut mencadangkan agar kerajaan menggunakan kaedah Bina-Kendali-Pindah (BOT) yang melibatkan pihak kerajaan dan yang boleh dilaksanakan dalam membangunkan HSR Malaysia Singapura.— Gambar failAhli Parlimen Pulai itu berkata ianya berikutan pembangunan HSR Taiwan yang menghubungkan Taipei dan Kaohsiung di Selatan berikutan jaraknya yang lebih kurang sama antara Malaysia dan Singapura selain menggunakan inisiatif Penyertaan Awam dan Swasta (PPP).

“Faktor tambang, tanah dan keupayaan syarikat HSR untuk beroperasi sendiri tanpa perlu bergantung kepada kerajaan adalah perkara yang paling utama dalam pembinaan HSR.

“Di Taiwan, HSR berkenaan adalah milik syarikat persendirian iaitu Taiwan Speed Rail Corporation (THSRC) dan dikawal selia oleh Biro High Speed Rail milik kerajaan Taiwan,” katanya yang juga merupakan Pengerusi UDA.

Jelas Nur Jazlan, dalam lawatannya bersama empat delegasi Ahli Parlimen Barisan Nasional (BN) ke Taiwan baru-baru ini, pihaknya diberikan taklimat terperinci berhubung HSR Taiwan yang mula beroperasi sejak 2007, termasuk empat tahun pertama HSR Taiwan beroperasi, ia mencatatkan kerugian.

““Kita perlu sedar bahawa tambang HSR tidak akan dapat menampung kos operasi kereta api laju ini, kerana harganya perlu kompetitif kerana pengguna mempunyai pilihan untuk menggunakan kapal terbang, kereta api atau kereta.

“Jadi, apa yang perlu dilakukan adalah untuk mengoptimakan tanah di kawasan stesen HSR Malaysia-Singapura bagi membolehkan ia menjana pendapatan kepada syarikat yang menjalankan operasi HSR ini,” katanya.

Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak minggu lalu telah mengumumkan pembinaan HSR yang menghubungkan Kuala Lumpur dan Singapura yang dijangka hanya akan mengambil masa 90 minit untuk menghubungkan kedua-dua negara jiran itu.

Selain itu, Nur Jazlan turut mencadangkan agar kerajaan menggunakan kaedah Bina-Kendali-Pindah (BOT) yang melibatkan pihak kerajaan dan yang boleh dilaksanakan dalam membangunkan HSR Malaysia Singapura.

“Satu model pembangunan strategik HSR antara kerajaan dan swasta perlu dilakukan dan antara yang boleh diambil kira adalah melalui kaedah Bina-Kendali-Pindah (BOT) dengan kerajaan membina dan mengendalikan HSR untuk satu tempoh masa sebelum menyerahkan kepada syarikat swasta bagi meneruskan pengangkutan ini,” katanya.

Beliau turut berkata kerajaan juga perlu memastikan bahawa HSR berkenaan mesti mempunyai kadar ketepatan masa yang tinggi bagi menarik pengguna menggunakan sistem pengangkutan berkenaan.

Malah Nur Jazlan turut mengingatkan agar kerajaan tidak boleh berterusan menanggung subsidi dalam menyediakan perkhidmatan awam di negara ini, kerana ia akan menyebabkan kos tinggi sekaligus mengakibatkan perbelanjaan kerajaan turut meningkat.
keretapi

Kuala Lumpur, Malaysia

#3 Feb 25, 2013
Jadikan HSR Taiwan contoh untuk Malaysia-Singapura, kata Nur Jazlan

February 25, 2013

Datuk Nur Jazlan Mohamed hari ini mencadangkan agar kerajaan Malaysia mengambil contoh pembangunan sistem Kereta Api Laju (HSR) Taiwan bagi digunakan sebagai model pembangunan HSR yang bakal menghubungkan Malaysia dan Singapura.

Ahli Parlimen Pulai itu berkata ianya berikutan pembangunan HSR Taiwan yang menghubungkan Taipei dan Kaohsiung di Selatan berikutan jaraknya yang lebih kurang sama antara Malaysia dan Singapura selain menggunakan inisiatif Penyertaan Awam dan Swasta (PPP).

“Faktor tambang, tanah dan keupayaan syarikat HSR untuk beroperasi sendiri tanpa perlu bergantung kepada kerajaan adalah perkara yang paling utama dalam pembinaan HSR.

“Di Taiwan, HSR berkenaan adalah milik syarikat persendirian iaitu Taiwan Speed Rail Corporation (THSRC) dan dikawal selia oleh Biro High Speed Rail milik kerajaan Taiwan,” katanya yang juga merupakan Pengerusi UDA.

Jelas Nur Jazlan, dalam lawatannya bersama empat delegasi Ahli Parlimen Barisan Nasional (BN) ke Taiwan baru-baru ini, pihaknya diberikan taklimat terperinci berhubung HSR Taiwan yang mula beroperasi sejak 2007, termasuk empat tahun pertama HSR Taiwan beroperasi, ia mencatatkan kerugian.

““Kita perlu sedar bahawa tambang HSR tidak akan dapat menampung kos operasi kereta api laju ini, kerana harganya perlu kompetitif kerana pengguna mempunyai pilihan untuk menggunakan kapal terbang, kereta api atau kereta.

“Jadi, apa yang perlu dilakukan adalah untuk mengoptimakan tanah di kawasan stesen HSR Malaysia-Singapura bagi membolehkan ia menjana pendapatan kepada syarikat yang menjalankan operasi HSR ini,” katanya.

Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak minggu lalu telah mengumumkan pembinaan HSR yang menghubungkan Kuala Lumpur dan Singapura yang dijangka hanya akan mengambil masa 90 minit untuk menghubungkan kedua-dua negara jiran itu.

Selain itu, Nur Jazlan turut mencadangkan agar kerajaan menggunakan kaedah Bina-Kendali-Pindah (BOT) yang melibatkan pihak kerajaan dan yang boleh dilaksanakan dalam membangunkan HSR Malaysia Singapura.

“Satu model pembangunan strategik HSR antara kerajaan dan swasta perlu dilakukan dan antara yang boleh diambil kira adalah melalui kaedah Bina-Kendali-Pindah (BOT) dengan kerajaan membina dan mengendalikan HSR untuk satu tempoh masa sebelum menyerahkan kepada syarikat swasta bagi meneruskan pengangkutan ini,” katanya.

Beliau turut berkata kerajaan juga perlu memastikan bahawa HSR berkenaan mesti mempunyai kadar ketepatan masa yang tinggi bagi menarik pengguna menggunakan sistem pengangkutan berkenaan.

Malah Nur Jazlan turut mengingatkan agar kerajaan tidak boleh berterusan menanggung subsidi dalam menyediakan perkhidmatan awam di negara ini, kerana ia akan menyebabkan kos tinggi sekaligus mengakibatkan perbelanjaan kerajaan turut meningkat.

Tell me when this thread is updated:

Subscribe Now Add to my Tracker

Add your comments below

Characters left: 4000

Please note by submitting this form you acknowledge that you have read the Terms of Service and the comment you are posting is in compliance with such terms. Be polite. Inappropriate posts may be removed by the moderator. Send us your feedback.

Singapore Discussions

Title Updated Last By Comments
Dyman & Associates Risk Management Projects 4 hr sheinnejim 1
Spanking in Singapore (Apr '11) 18 hr caning king 1,263
FloraView & FloraVista Showflat Hotline 61001778 Sat PropertySalesSing... 1
North Park Residence Showflat Hotline 61001778 Sat James 2
Cheyney Group Marketing News: Nike Orders Decline Sat sertrusty01 3
looking for how to resolve challenges or a genu... Dec 26 thomas stone 2
Need to get miles on my credit card. How to go ... Dec 26 Jimmy1978 1
More from around the web