Singapore, Malaysia to Develop High-Speed Railway Link

Feb 25, 2013 | Posted by: roboblogger | Full story: AmericanBankingNews.com

Singapore and Malaysia have unveiled plans to jointly develop a high-speed rail link between Singapore and the Malaysian capital of Kuala Lumpur .

Comments

Showing posts 1 - 3 of3
laju

Kuala Lumpur, Malaysia

|
Report Abuse
|
Judge it!
|
#1
Feb 25, 2013
 
Jadikan HSR Taiwan contoh untuk Malaysia-Singapura, kata Nur Jazlan

February 25, 2013

KUALA LUMPUR, 25 Feb — Datuk Nur Jazlan Mohamed hari ini mencadangkan agar kerajaan Malaysia mengambil contoh pembangunan sistem Kereta Api Laju (HSR) Taiwan bagi digunakan sebagai model pembangunan HSR yang bakal menghubungkan Malaysia dan Singapura.

Ahli Parlimen Pulai Datuk Nur Jazlan Mohamed turut mencadangkan agar kerajaan menggunakan kaedah Bina-Kendali-Pindah (BOT) yang melibatkan pihak kerajaan dan yang boleh dilaksanakan dalam membangunkan HSR Malaysia Singapura.— Gambar failAhli Parlimen Pulai itu berkata ianya berikutan pembangunan HSR Taiwan yang menghubungkan Taipei dan Kaohsiung di Selatan berikutan jaraknya yang lebih kurang sama antara Malaysia dan Singapura selain menggunakan inisiatif Penyertaan Awam dan Swasta (PPP).

“Faktor tambang, tanah dan keupayaan syarikat HSR untuk beroperasi sendiri tanpa perlu bergantung kepada kerajaan adalah perkara yang paling utama dalam pembinaan HSR.

“Di Taiwan, HSR berkenaan adalah milik syarikat persendirian iaitu Taiwan Speed Rail Corporation (THSRC) dan dikawal selia oleh Biro High Speed Rail milik kerajaan Taiwan,” katanya yang juga merupakan Pengerusi UDA.

Jelas Nur Jazlan, dalam lawatannya bersama empat delegasi Ahli Parlimen Barisan Nasional (BN) ke Taiwan baru-baru ini, pihaknya diberikan taklimat terperinci berhubung HSR Taiwan yang mula beroperasi sejak 2007, termasuk empat tahun pertama HSR Taiwan beroperasi, ia mencatatkan kerugian.

““Kita perlu sedar bahawa tambang HSR tidak akan dapat menampung kos operasi kereta api laju ini, kerana harganya perlu kompetitif kerana pengguna mempunyai pilihan untuk menggunakan kapal terbang, kereta api atau kereta.

“Jadi, apa yang perlu dilakukan adalah untuk mengoptimakan tanah di kawasan stesen HSR Malaysia-Singapura bagi membolehkan ia menjana pendapatan kepada syarikat yang menjalankan operasi HSR ini,” katanya.

Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak minggu lalu telah mengumumkan pembinaan HSR yang menghubungkan Kuala Lumpur dan Singapura yang dijangka hanya akan mengambil masa 90 minit untuk menghubungkan kedua-dua negara jiran itu.

Selain itu, Nur Jazlan turut mencadangkan agar kerajaan menggunakan kaedah Bina-Kendali-Pindah (BOT) yang melibatkan pihak kerajaan dan yang boleh dilaksanakan dalam membangunkan HSR Malaysia Singapura.

“Satu model pembangunan strategik HSR antara kerajaan dan swasta perlu dilakukan dan antara yang boleh diambil kira adalah melalui kaedah Bina-Kendali-Pindah (BOT) dengan kerajaan membina dan mengendalikan HSR untuk satu tempoh masa sebelum menyerahkan kepada syarikat swasta bagi meneruskan pengangkutan ini,” katanya.

Beliau turut berkata kerajaan juga perlu memastikan bahawa HSR berkenaan mesti mempunyai kadar ketepatan masa yang tinggi bagi menarik pengguna menggunakan sistem pengangkutan berkenaan.

Malah Nur Jazlan turut mengingatkan agar kerajaan tidak boleh berterusan menanggung subsidi dalam menyediakan perkhidmatan awam di negara ini, kerana ia akan menyebabkan kos tinggi sekaligus mengakibatkan perbelanjaan kerajaan turut meningkat.
keretapi

Kuala Lumpur, Malaysia

|
Report Abuse
|
Judge it!
|
#2
Feb 25, 2013
 
Bahasa
Jadikan HSR Taiwan contoh untuk Malaysia-Singapura, kata Nur Jazlan

February 25, 2013

KUALA LUMPUR, 25 Feb — Datuk Nur Jazlan Mohamed hari ini mencadangkan agar kerajaan Malaysia mengambil contoh pembangunan sistem Kereta Api Laju (HSR) Taiwan bagi digunakan sebagai model pembangunan HSR yang bakal menghubungkan Malaysia dan Singapura.

Ahli Parlimen Pulai Datuk Nur Jazlan Mohamed turut mencadangkan agar kerajaan menggunakan kaedah Bina-Kendali-Pindah (BOT) yang melibatkan pihak kerajaan dan yang boleh dilaksanakan dalam membangunkan HSR Malaysia Singapura.— Gambar failAhli Parlimen Pulai itu berkata ianya berikutan pembangunan HSR Taiwan yang menghubungkan Taipei dan Kaohsiung di Selatan berikutan jaraknya yang lebih kurang sama antara Malaysia dan Singapura selain menggunakan inisiatif Penyertaan Awam dan Swasta (PPP).

“Faktor tambang, tanah dan keupayaan syarikat HSR untuk beroperasi sendiri tanpa perlu bergantung kepada kerajaan adalah perkara yang paling utama dalam pembinaan HSR.

“Di Taiwan, HSR berkenaan adalah milik syarikat persendirian iaitu Taiwan Speed Rail Corporation (THSRC) dan dikawal selia oleh Biro High Speed Rail milik kerajaan Taiwan,” katanya yang juga merupakan Pengerusi UDA.

Jelas Nur Jazlan, dalam lawatannya bersama empat delegasi Ahli Parlimen Barisan Nasional (BN) ke Taiwan baru-baru ini, pihaknya diberikan taklimat terperinci berhubung HSR Taiwan yang mula beroperasi sejak 2007, termasuk empat tahun pertama HSR Taiwan beroperasi, ia mencatatkan kerugian.

““Kita perlu sedar bahawa tambang HSR tidak akan dapat menampung kos operasi kereta api laju ini, kerana harganya perlu kompetitif kerana pengguna mempunyai pilihan untuk menggunakan kapal terbang, kereta api atau kereta.

“Jadi, apa yang perlu dilakukan adalah untuk mengoptimakan tanah di kawasan stesen HSR Malaysia-Singapura bagi membolehkan ia menjana pendapatan kepada syarikat yang menjalankan operasi HSR ini,” katanya.

Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak minggu lalu telah mengumumkan pembinaan HSR yang menghubungkan Kuala Lumpur dan Singapura yang dijangka hanya akan mengambil masa 90 minit untuk menghubungkan kedua-dua negara jiran itu.

Selain itu, Nur Jazlan turut mencadangkan agar kerajaan menggunakan kaedah Bina-Kendali-Pindah (BOT) yang melibatkan pihak kerajaan dan yang boleh dilaksanakan dalam membangunkan HSR Malaysia Singapura.

“Satu model pembangunan strategik HSR antara kerajaan dan swasta perlu dilakukan dan antara yang boleh diambil kira adalah melalui kaedah Bina-Kendali-Pindah (BOT) dengan kerajaan membina dan mengendalikan HSR untuk satu tempoh masa sebelum menyerahkan kepada syarikat swasta bagi meneruskan pengangkutan ini,” katanya.

Beliau turut berkata kerajaan juga perlu memastikan bahawa HSR berkenaan mesti mempunyai kadar ketepatan masa yang tinggi bagi menarik pengguna menggunakan sistem pengangkutan berkenaan.

Malah Nur Jazlan turut mengingatkan agar kerajaan tidak boleh berterusan menanggung subsidi dalam menyediakan perkhidmatan awam di negara ini, kerana ia akan menyebabkan kos tinggi sekaligus mengakibatkan perbelanjaan kerajaan turut meningkat.
keretapi

Kuala Lumpur, Malaysia

|
Report Abuse
|
Judge it!
|
#3
Feb 25, 2013
 
Jadikan HSR Taiwan contoh untuk Malaysia-Singapura, kata Nur Jazlan

February 25, 2013

Datuk Nur Jazlan Mohamed hari ini mencadangkan agar kerajaan Malaysia mengambil contoh pembangunan sistem Kereta Api Laju (HSR) Taiwan bagi digunakan sebagai model pembangunan HSR yang bakal menghubungkan Malaysia dan Singapura.

Ahli Parlimen Pulai itu berkata ianya berikutan pembangunan HSR Taiwan yang menghubungkan Taipei dan Kaohsiung di Selatan berikutan jaraknya yang lebih kurang sama antara Malaysia dan Singapura selain menggunakan inisiatif Penyertaan Awam dan Swasta (PPP).

“Faktor tambang, tanah dan keupayaan syarikat HSR untuk beroperasi sendiri tanpa perlu bergantung kepada kerajaan adalah perkara yang paling utama dalam pembinaan HSR.

“Di Taiwan, HSR berkenaan adalah milik syarikat persendirian iaitu Taiwan Speed Rail Corporation (THSRC) dan dikawal selia oleh Biro High Speed Rail milik kerajaan Taiwan,” katanya yang juga merupakan Pengerusi UDA.

Jelas Nur Jazlan, dalam lawatannya bersama empat delegasi Ahli Parlimen Barisan Nasional (BN) ke Taiwan baru-baru ini, pihaknya diberikan taklimat terperinci berhubung HSR Taiwan yang mula beroperasi sejak 2007, termasuk empat tahun pertama HSR Taiwan beroperasi, ia mencatatkan kerugian.

““Kita perlu sedar bahawa tambang HSR tidak akan dapat menampung kos operasi kereta api laju ini, kerana harganya perlu kompetitif kerana pengguna mempunyai pilihan untuk menggunakan kapal terbang, kereta api atau kereta.

“Jadi, apa yang perlu dilakukan adalah untuk mengoptimakan tanah di kawasan stesen HSR Malaysia-Singapura bagi membolehkan ia menjana pendapatan kepada syarikat yang menjalankan operasi HSR ini,” katanya.

Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak minggu lalu telah mengumumkan pembinaan HSR yang menghubungkan Kuala Lumpur dan Singapura yang dijangka hanya akan mengambil masa 90 minit untuk menghubungkan kedua-dua negara jiran itu.

Selain itu, Nur Jazlan turut mencadangkan agar kerajaan menggunakan kaedah Bina-Kendali-Pindah (BOT) yang melibatkan pihak kerajaan dan yang boleh dilaksanakan dalam membangunkan HSR Malaysia Singapura.

“Satu model pembangunan strategik HSR antara kerajaan dan swasta perlu dilakukan dan antara yang boleh diambil kira adalah melalui kaedah Bina-Kendali-Pindah (BOT) dengan kerajaan membina dan mengendalikan HSR untuk satu tempoh masa sebelum menyerahkan kepada syarikat swasta bagi meneruskan pengangkutan ini,” katanya.

Beliau turut berkata kerajaan juga perlu memastikan bahawa HSR berkenaan mesti mempunyai kadar ketepatan masa yang tinggi bagi menarik pengguna menggunakan sistem pengangkutan berkenaan.

Malah Nur Jazlan turut mengingatkan agar kerajaan tidak boleh berterusan menanggung subsidi dalam menyediakan perkhidmatan awam di negara ini, kerana ia akan menyebabkan kos tinggi sekaligus mengakibatkan perbelanjaan kerajaan turut meningkat.

Tell me when this thread is updated: (Registration is not required)

Add to my Tracker Send me an email

Showing posts 1 - 3 of3
Type in your comments below
Name
(appears on your post)
Comments
Characters left: 4000

Please note by clicking on "Post Comment" you acknowledge that you have read the Terms of Service and the comment you are posting is in compliance with such terms. Be polite. Inappropriate posts may be removed by the moderator. Send us your feedback.

9 Users are viewing the Singapore Forum right now

Search the Singapore Forum:
Topic Updated Last By Comments
Anonymous HIV Test singapore 19 hr Mark 1
Women's GP in Singapore 19 hr Mark 1
Spanking in Singapore (Apr '11) Wed caning king 958
Marina One Residences Price - Call +65 9652 609... Jul 8 marina 2
Why do foreigners litter in Singapore? Jul 8 Jose Ramos 3
List of reputable aircon service company in Sin... (May '11) Jul 6 CONSUMERIGHT 17
THIS Is WHAT INDONESIAN DID TO CHINESE IN 1998! (Nov '12) Jul 6 Chris 28
•••
•••
Enter and win $5000
•••
•••