Comments
21 - 40 of 60 Comments Last updated Nov 7, 2012
Daeng Parewa

Indonesia

|
Report Abuse
|
Judge it!
|
#21
Aug 1, 2012
 
starmild wrote:
altantuya death
wew....
Daeng Parewa

Indonesia

|
Report Abuse
|
Judge it!
|
#22
Aug 1, 2012
 
tentera dirajam malingsia wrote:
kan sudah ada perimbangan saham... Kalo tak mau tunggu nasionalisasi.... Kabar rasuah scorpene bagaimana? Sudah di sidang belum?
wew.....
scorpone......

W E W.........
Daeng Parewa

Indonesia

|
Report Abuse
|
Judge it!
|
#23
Aug 1, 2012
 
tambah inpo lagi....

dari blog na mayass.....

judul na......

<__POLITIK EKONOMI UMNO-BN__>

Memang, wujud perkaitan rapat di antara pengaruh ekonomi dan kesannya terhadap kelangsungan hubungan etnik di Malaysia. Ini bukanlah perkara yang salah. Jadi, dasar inilah yang memacu UMNO menggunakan ketakutan di kalangan orang Melayu yang merasakan terancam dengan dominasi ekonomi Malaysia daripada kelompok minoriti.

Faktanya dipesongkan supaya kelihatan dominasi ekonomi menjadikan acuan kepada tekanan perkauman. Penulis terpanggil untuk menjernihkan kekalutan yang diciptakan selama berpuluh-puluh tahun supaya UMNO terus gagah merompak harta rakyat.

Sebenarnya, ada asas yang lebih meyakinkan kita bahawa tidak wujud dominasi ekonomi atas dasar perkauman. Di sini, penulis mencuba untuk menjelaskan penipuan yang terselindung selama ini.

1. Hukum asas pasaran

Pertama, asas hukum pasaran bertentangan dengan sesuatu identiti. Pasaran berdiri di atas dua sebab: a) adanya Permintaan (Demand) dan Pembekalan/Penawaran (Supply). Hukum pergerakan ekonomi ternyata sah dengan kehadiran dua perkara asas ini. Penulis merasakan secara asasnya pasaran tidak mengenal warna kulit dan identiti untuk dijana.

Sebagai contoh,bayangkan A,B,C dan D merupakan aktor industri di dalam pasaran. A menjual beras daripada B. B menjual nasi kepada C. C menjual nasi goreng daripada D. Lalu, A membeli gula daripada D, D membeli air daripada C dan B membeli air sirap daripada A. Jadi, di sini kita lihat bahawa kebergantungan ekonomi secara idealistiknya hanya bergantung kepada ‘bargaining power’ yang ada dari sesuatu pembekal dan pengguna.

Ternyata, kuasa ekonomi asas bergantung kepada pemilik modal yang tidak ditentukan menerusi sesuatu identiti tetapi secara hukumnya ditentukan menerusi nilai permintaan dan pembekalan.

2. Permuafakatan kuasa politik

Kedua, penjelasan di atas mungkin kelihatan terlalu simplistik. Jadi, penulis ingin membawa kita kepada perbincangan yang lebih mendalam. Sebagai sebuah negara yang mengamalkan sistem ekonomi campuran, Malaysia mempunyai kuasa untuk mengenakan kawalan dalam tindakan-tindakan makroekonomi. Kerajaan berhak menentukan dasar-dasar kawalan ekonomi seperti kawalan fiskal dan monetari.

Lantas, ekuiti pembahagian kekayaan terletak pada keputusan kabinet. Soalan seterusnya adalah apakah dasar-dasar ekonomi yang diluluskan kabinet tidak mempunyai pengaruh dan kuasa politik? Sudah tentu tidak.

Berbalik kepada perkara seterusnya, kuasa politik di Malaysia berdiri di atas permuafakatan kaum dan bertujuan menjaga keharmonian semua sebagai warganegara. Jadi, persepakatan politik di antara kaum-kaum menjadikan bahawa sebarang tindakan makroekonomi yang diambil kerajaan perlulah mengambilkira semua kelompok dan tidak ada kelompok yang tercicir sekiranya kerajaan benar-benar melaksanakan tugas mereka.

Kerjasama Pakatan Rakyat di kalangan parti politik seperti PKR, DAP dan PAS misalnya merupakan contoh permuafakatan politik yang melintasi persoalan kaum sebagai perkara utama.

Bagi Pakatan Rakyat, ruang persefahaman di antara mereka yang mewujudkan momentum supaya persoalan asasi melibatkan kepentingan semua dapat terjamin.

Jadi, kelompok-kelompok di dalam Pakatan Rakyat membentuk suatu gabungan yang cakna supaya tiada golongan yang tertinggal. Jadi, apakah gabungan politik ini bakal menyisihkan sesetengah kaum? Tentu sahaja tidak.
Daeng Parewa

Indonesia

|
Report Abuse
|
Judge it!
|
#24
Aug 1, 2012
 
3. Dasar Ekonomi Baru dan tindakan afirmatif

Ketiga, mekanisme ekonomi di Malaysia merupakan sebahagian daripada tindakan afirmatif. Tindakan afirmatif bermaksud dasar yang mengambil faktor agama, ras, etnik, orientasi seksual dan kewarganegaraan sebagai pertimbangan supaya tiada golongan yang tertinggal daripada agihan kekayaan, pekerjaan dan hak sosial.

Perdebatan ekonomi yang berkaitan di Malaysia tidak boleh dipisahkan dengan tindakan afirmatif, di mana ia merupakan suatu tindakan ekonomi yang memastikan bahawa tiada kelompok yang tercicir daripada pembahagian kekayaan negara. Di atas dasar ini jugalah, Dasar Ekonomi Baru diperkenalkan pada tahun 1971.

Matlamat asal DEB bertujuan untuk memastikan kaum bumiputera menerima ekuiti kekayaan sebanyak 30% kerana ketika itu kemiskinan di kalangan etnik Melayu menyebabkan dasar afirmatif diteruskan.

Bagi penulis, kemiskinan bukanlah didasarkan atas faktor kaum tetapi sebenarnya merupakan analisa terhadap jurang pembahagian kelas sosial. Jadi, tindakan affirmatif yang murni sebenarnya bertujuan untuk merapatkan jurang kelas bawahan dan kelas atasan dengan menambah jumlah golongan kelas menengah bukan melahirkan pemisahan antara kaum sepertimana yang diterajui UMNO.
Hal ini sekali lagi membenarkan bahawa persaingan ekonomi tidak cenderung kepada hubungan etnik semata-mata tetapi lebih dilihat sebagai perlawanan kelas di antara yang kaya dan yang miskin.

Mitos yang menyatakan bahawa orang Melayu akan hilang dominasi ekonomi sekiranya UMNO dikalahkan adalah suatu mitos yang memastikan UMNO untuk terus survival sebagai pemerintah Malaysia.

4. Minoriti melawan majoriti?

Keempat, perkara yang sering digembar-gemburkan UMNO adalah ekonomi Malaysia kini mengalami ‘minority market domination’ di mana etnik Cina dilihat mempunyai kuasa ekonomi yang mampu menekan warga majoriti iaitu orang Melayu. Dakwaan ini mengatakan bahawa 60% daripada agihan kek ekonomi dikuasai etnik Cina.

Mungkin, dakwaan ini ada asasnya terutamanya tetapi penulis melihat perspektif ini sebagai sesuatu yang bermasalah. Ini kerana keadaan ekonomi kini sudah berubah. Jumlah orang Melayu yang mendapat pendidikan tinggi sudah meningkat dan kini, banyak jawatan-jawatan korporat dan profesional diisi oleh orang Melayu.

Lebih 10 tahun lalu, 28 syarikat yang didaftarkan di dalam Bursa Saham Kuala Lumpur, 8 syarikat daripadanya atau sekitar 28% menyaksikan wujud kerjasama di antara golongan bumiputera dan etnik Cina. Sepuluh tahun selepas itu, lebih banyak syarikat-syarikat Bumiputera mampu didaftarkan di bursa saham tanpa mempunyai kepentingan terus kepada kerajaan.

Jadi, isu ekonomi adalah persoalan persaingan. Sekiranya, orang Melayu sedia untuk bersaing secara sihat. Isu ketinggalan di dalam peluang ekonomi sebenarnya tidak wujud. UMNOlah yang bertanggungjawab selama ini memberi gambaran palsu bahawa orang Melayu tidak mampu bersaing secara sihat. Ini membuktikan bahawa UMNO mengecilkan kaum Melayu.
Daeng Parewa

Indonesia

|
Report Abuse
|
Judge it!
|
#25
Aug 1, 2012
 
5. Pembaziran kerajaan yang melampau dan amalan rasuah

Kelima, masalah ekonomi di Malaysia sebenarnya berpunca daripada pembaziran melampau kerajaan dalam membelanjakan wang cukai kerajaan sewenang-wenangnya. Defisit perbelanjaan negara yang berturutan beberapa tahun sehingga hutang negara memuncak yang mendorong pertumbuhan ekonomi terbantut.

Jadi, golongan yang terkesan daripada pembaziran ini adalah semua rakyat Malaysia bukan orang Melayu atau Cina sahaja.

Pembaziran yang melampau serta skandal-skandal rasuah berskala besar di kalangan pimpinan negara menyebabkan inflasi berterusan tanpa kawalan. Disebabkan ini, negara dirundum dengan beban ekonomi yang teruk
Maka, kita memerlukan urus-tadbir yang cekap, akauntabel dan telus (C.A.T) untuk dilaksanakan oleh badan-badan kerajaan. Misalnya, sistem tender terbuka yang diperkenalkan di Pulau Pinang kini membolehkan ramai kontraktor-kontraktor Melayu bersaing secara sihat tanpa memerlukan kroni-kroni politik untuk mendapatkan kontrak kerajaan. Kesannya, pembahagian tender dapat dilaksanakan secara telus dan berkesan.

Semenjak 2008, kerajaan pimpinan Pakatan Rakyat Pulau Pinang membuktikan bahawa mitos UMNO bahawa tanpa mereka, Melayu tidak mampu bersaing adalah tidak benar.

Seraya itu, golongan kontraktor Melayu berjaya meningkatkan lagi efisiensi mereka. Ini merupakan serba sedikit perkara yang dapat membuktikan bahawa orang Melayu boleh bersaing tanpa perlindungan daripada kerajaan, tetapi mampu bersaing dengan baik sekiranya jenayah rasuah dan kronisme dapat dibanteras.

6. Kesimpulan

Kesimpulannya, mitos UMNO untuk orang Melayu yang cuba melaga-lagakan orang Melayu dan etnik minoriti yang lain merupakan tindakan terdesak mereka supaya tembelang mereka tidak pecah.

Demikian, mereka dapat meneruskan usaha merompak wang yang diamanahkan rakyat kepada mereka untuk diberikan kepada suku-sakat mereka. Namun, perkara ini tidak akan berpanjangan jika orang Melayu mula sedar bahawa mereka telah dipermainkan selama hampir 55 tahun.

selesai....
Daeng Parewa

Indonesia

|
Report Abuse
|
Judge it!
|
#26
Aug 1, 2012
 
Tahniah UMNO.....

xixixixixxixi....
cn dua tiga lima

United States

|
Report Abuse
|
Judge it!
|
#29
Aug 1, 2012
 
kita liat kedepan saja... Bahasan nya kenapa rezim umno lebih lama dari golkar?
Daeng Parewa

Makassar, Indonesia

|
Report Abuse
|
Judge it!
|
#30
Aug 2, 2012
 
Teuku Umar wrote:
<quoted text> baru bsa reply sibuk gosipin perusahaan USA sejak soeharto di forum sebelah..tetep gw di bata..pemerintah indon adem ayem kalau tidak direcokin bro dan terkesan menutupi serta membodohi rakyat saja terlebih masalah ekonomi..
Abraham samad? Untuk membangun gedung baru kpk saja curhat bro..
FREEPORT? Usa? Wah g kebayang tu, mendingan dari pada ente sok sibuk membuka kebobrokan negara orang, yg g da manfaatny buat indonesia..mending ente dan forindon lain gosipin freeport dll krn nih g tersentuh pemerintah,lsm,maupun kpk..
tenang bro....
itu kelas kakap.....
tapi ada KPK.....saya percaya sama KPK bro....
sekarang saja jendral polisi dibuli2.....
gara2 kasus mobil2an

xixixixixixi.....
Daeng Parewa

Makassar, Indonesia

|
Report Abuse
|
Judge it!
|
#31
Aug 2, 2012
 
Teuku Umar wrote:
SEKEDAR KUTIPAN BRO DARI WIKI..NI HANYA 1% SAJA PEMBAGIAN HASILNYA.Freeport berkembang menjadi perusahaan dengan
penghasilan 2,3 miliar dolar AS. Menurut Freeport,
keberadaannya memberikan manfaat langsung dan
tidak langsung kepada Indonesia sebesar 33 miliar
dolar dari tahun 1992–2004. Angka ini hampir sama dengan 2 persen PDB Indonesia. Dengan harga emas mencapai nilai tertinggi dalam 25 tahun
terakhir, yaitu 540 dolar per ons, Freeport
diperkirakan akan mengisi kas pemerintah sebesar
1 miliar dolar.
Tahniah BRO TAHUN 2012 NAIK DARI 1% MENJADI 3,75 %
berita basi itu bro.....
yang $2.3 m saja uangnya nggak tau lari kemana.....?
yang hot itu bro....ini.....
kamu tau nggak usaha hilir pertamina dikuasai asing....?

makanya ada kpk bro.....
sisa itu andalan kita .....
mau berharap sama siapa lagi......

ada bos saya dari sini SAMAD......

cita-citanya dari kecil itu memang cuman mau garap kasus2 kontrak karya pertambangan di indonesia......

semoga samad dkk sukses bro....
doain ya......

xixixixixi.....
Daeng Parewa

Makassar, Indonesia

|
Report Abuse
|
Judge it!
|
#32
Aug 2, 2012
 
cn dua tiga lima wrote:
kita liat kedepan saja... Bahasan nya kenapa rezim umno lebih lama dari golkar?
kayak na susah dijawab itu......

xixixixxixixii.....
Daeng Parewa

Makassar, Indonesia

|
Report Abuse
|
Judge it!
|
#33
Aug 2, 2012
 
@Teuku Umar....
harusnya yang anda tanya.....

bagaimana proyek tender jembatan selat sunda....?

apakah dilakukan secara transparan a/ tidak.....

itu baru pertanyaan super......

xixixixixixixi.....
Teuku Umar

United States

|
Report Abuse
|
Judge it!
|
#35
Aug 2, 2012
 
Daeng Parewa wrote:
<quoted text>
berita basi itu bro.....
yang $2.3 m saja uangnya nggak tau lari kemana.....?
yang hot itu bro....ini.....
kamu tau nggak usaha hilir pertamina dikuasai asing....?
makanya ada kpk bro.....
sisa itu andalan kita .....
mau berharap sama siapa lagi......
ada bos saya dari sini SAMAD......
cita-citanya dari kecil itu memang cuman mau garap kasus2 kontrak karya pertambangan di indonesia......
semoga samad dkk sukses bro....
doain ya......
xixixixixi.....
nah ente berfikiran terbuka asik nih.. Gw tahu lah bkn hanya hilir, hulunya pun di gosipin di garap exxon, cie gak hanya freeport.. Yg lain gmn ya misalny chevron,caltex,newmont. Au ak gelap bangsa ini.. Penjajahan gaya baru, tau mereka kalau usa paksa menjajah, dgn senang hati ussr memberi peralatan tempur cuma2 kita jihadnya.. Dari pada gak ada.. KPK juga bolehlah..positif ajalah pasrah gw cuma bsa info kan kpd forindo
Daeng Parewa

Makassar, Indonesia

|
Report Abuse
|
Judge it!
|
#36
Aug 2, 2012
 
Teuku Umar wrote:
<quoted text> nah ente berfikiran terbuka asik nih.. Gw tahu lah bkn hanya hilir, hulunya pun di gosipin di garap exxon, cie gak hanya freeport.. Yg lain gmn ya misalny chevron,caltex,newmont. Au ak gelap bangsa ini.. Penjajahan gaya baru, tau mereka kalau usa paksa menjajah, dgn senang hati ussr memberi peralatan tempur cuma2 kita jihadnya.. Dari pada gak ada.. KPK juga bolehlah..positif ajalah pasrah gw cuma bsa info kan kpd forindo
tidak usah di-infokan forindo rata2 sudah tau bro......
berita dari mulut ke mulut biasanya jadi kenyataan....
Teuku Umar

United States

|
Report Abuse
|
Judge it!
|
#37
Aug 2, 2012
 
Daeng Parewa wrote:
@Teuku Umar....
harusnya yang anda tanya.....
bagaimana proyek tender jembatan selat sunda....?
apakah dilakukan secara transparan a/ tidak.....
itu baru pertanyaan super......
xixixixixixixi.....
wah sayang sekali kalau masalah Jalan Senang Senang itu g minat gw.. Idenya kan dri indonesia(non SDA) palingan dealny masalah pembiayaan dan bagi hasil.. BEDA DGN FREEPORT ,EXXON, NEWMONT, CHEVRON, CALTEX
PERHATIKAN SDA HARUS DI OLAH DAN DIMANFAATKAN BANGSA SENDIRI.. CAPEK LO KONSEP UUD 1945, PASAL 33 (1,2,3) APAAN..
Teuku Umar

United States

|
Report Abuse
|
Judge it!
|
#38
Aug 2, 2012
 
Daeng Parewa wrote:
<quoted text>
tidak usah di-infokan forindo rata2 sudah tau bro......
berita dari mulut ke mulut biasanya jadi kenyataan....
whahaha artinya indonesia menunggu RATU ADIL/SATRIO PININGIT ATAU BAHKAN IMAM MAHDI.. Gak da kewajiban ya.. selamat
Daeng Parewa

Makassar, Indonesia

|
Report Abuse
|
Judge it!
|
#39
Aug 2, 2012
 
Teuku Umar wrote:
<quoted text> wah sayang sekali kalau masalah Jalan Senang Senang itu g minat gw.. Idenya kan dri indonesia(non SDA) palingan dealny masalah pembiayaan dan bagi hasil.. BEDA DGN FREEPORT ,EXXON, NEWMONT, CHEVRON, CALTEX
PERHATIKAN SDA HARUS DI OLAH DAN DIMANFAATKAN BANGSA SENDIRI.. CAPEK LO KONSEP UUD 1945, PASAL 33 (1,2,3) APAAN..
mau lebih jelas bro.....?

silahkan ke kaskus.......

disana t4 debat yang asik....konon orang dalam juga ada.......

disini t4 perang......

xixixixixixixi......
Teuku Umar

United States

|
Report Abuse
|
Judge it!
|
#40
Aug 2, 2012
 
ok sry ya daeng gw hanya coba menyampaikan kebaikan dgn gaya gw sendiri, maaf kalau gw menyinggung..gw muslim kalau kamu muslim saya minta maaf.. Gw pergi dulu
Daeng Parewa

Makassar, Indonesia

|
Report Abuse
|
Judge it!
|
#41
Aug 2, 2012
 
Teuku Umar wrote:
ok sry ya daeng gw hanya coba menyampaikan kebaikan dgn gaya gw sendiri, maaf kalau gw menyinggung..gw muslim kalau kamu muslim saya minta maaf.. Gw pergi dulu
saya bukan muslim bro....

tidak usah minta maaf....memang anda salah apa....?

disini bukan t4 debat ekonomi bro.....
kalaupun di paksakan tidak ada moderator......

dizini zona perang....t4 memojokkan/pamer/hujat/etc....

xixixixixixixi.....
Daeng Parewa

Makassar, Indonesia

|
Report Abuse
|
Judge it!
|
#42
Aug 2, 2012
 
dul....
The Dead Execution

United States

|
Report Abuse
|
Judge it!
|
#43
Oct 3, 2012
 
Penyokong UMNGOK sila masuk ^__^

Tell me when this thread is updated: (Registration is not required)

Add to my Tracker Send me an email

Type in your comments below
Name
(appears on your post)
Comments
Characters left: 4000

Please note by clicking on "Post Comment" you acknowledge that you have read the Terms of Service and the comment you are posting is in compliance with such terms. Be polite. Inappropriate posts may be removed by the moderator. Send us your feedback.

346 Users are viewing the Malaysia Forum right now

Search the Malaysia Forum:
Title Updated Last By Comments
Saya baby mila , cewek bispak (Apr '08) 3 min eka 12,824
JANGAN BANTAH !!! INI ALASAN KENaPA PRABOWO HA... 8 min GOLKAR BINATANG 1,789
Malaysia Airlines flight MH17 shot down over Uk... 14 min Foo 667
HOT! menara jakarta (tertinggi di asean) akan a... (Mar '13) 16 min Atas Nama Rakyat CINA 22
CARA NGENTOT CEWEK ISLAM SECARA GRATIS """""""... (Apr '13) 31 min Yohanes Suprapto 2,111
DAFTAR KAMPANYe HITAM KUBU JOKOWI TERHADAP PRAB... 1 hr xxqas 67
togel prediksi timor leste 1 hr hermawan 1
DEBAT ISLAM VS KRISTEN. Fakta: ISLAM GAK AKAN M... (Jun '13) 1 hr ARAB BOY 67,086
AKU GAY mau isap KONTOL/KOTE (Mar '10) 4 hr jon 9,148
•••
•••