Kirikanan0

United States

#519 Jan 8, 2013
TamuSenja wrote:
<quoted text>
Dah tentu P.Ramlee yu orang Penang. Dia guna loghat utara.
Ko dengar lagu2 Sanisah Huri.
Sanisah Huri..??hmm...suka tu...! yg paling sy ingat lagu hari Rayanya lah...hehe
RAJA SIAK

Pekanbaru, Indonesia

#520 Jan 8, 2013
Kirikanan0 wrote:
<quoted text>]maknanya kita jd mcm suku lautlah,hidup dlm sampan...hehehe
maksudnya pegi balek ke palembang...
orang siak sudah lama hidup di daratan riau, sejak jaman ker.gasib
orang siak dikenal dulu dgn orang minanga, peninggalannya adalah candi muara takus.(abad 9 M)
budak pulau

Indonesia

#521 Jan 16, 2013
dulu nak memecahkan kerajaan Johor-Riau(Lingga) sekarang nak mengadu domba Riau dan Kepulauan Riau pulak.....

maaf anda gagal!!!
anak batu pahat

Kuala Lumpur, Malaysia

#523 Jan 18, 2013
aku bangge jadi anak johor..
RAJA SIAK

Pekanbaru, Indonesia

#524 Jan 18, 2013
budak pulau wrote:
dulu nak memecahkan kerajaan Johor-Riau(Lingga) sekarang nak mengadu domba Riau dan Kepulauan Riau pulak.....
maaf anda gagal!!!
sudah terpecah lah pak cik...

Oleh kerana kuatir Belanda datang semula untuk menyerang balas, maka Sultan Mahmud beserta pembesar-pembesar baginda berangkat meninggalkan Riau (Tanjung Pinang) menuju Pulau Lingga (Daik). Baginda menitahkan agar pusat pemerintahan baru dibangunkan di tempat baru ini. Sejumlah 200 perahu mengiringi baginda ke Pulau Lingga. Sementara itu, Bendahara Abdul Majid yang ketika itu berada di Riau (Tanjung Pinang) bertolak meninggalkan tempat itu bersama 150 buah perahu, pulang ke Pahang. Setelah itu, ramailah orang-orang Melayu meninggalkan Riau menuju Bulang, Selangor, Terengganu, Kalimantan dan pulau-pulau lain di daerah Riau. Yang tinggal hanya orang-orang Cina yang bekerja di ladang gambir dan lada hitam. Kebanyakan ladang yang ditinggalkan oleh tuan punya yang terdiri daripada orang Melayu dan Bugis diambil alih oleh orang-orang Cina. Sejak itu semakin ramailah orang Cina tinggal di pulau itu.

Tidak lama kemudian orang Belanda datang semula ke Tanjung Pinang untuk memperkuatkan semula pertahanan mereka. Kompeni Belanda menempatkan 312 orang tenteranya. Belanda berpendapat jika mereka tidak menguasai Riau (Tanjung Pinang), kedudukan mereka akan terancam, tambahan pula ketika itu Inggeris telah membuka Pulau Pinang.

Pada tahun 1795, Inggeris yang mentadbir Melaka bagi pihak Belanda semasa Perang Napoleon telah mengembalikan semula semua wilayah takluk Sultan Mahmud seperti Riau, Johor dan Pahang kepada Baginda.

Sultan Mahmud membuka Lingga dan menjadikannya pusat pemerintahan Riau-Johor-Lingga-Pahang. Namun akhirnya dengan campur tangan penjajah dan musuh-musuh politik dalaman maka akhirnya pusat kesultanan di Lingga mengecil untuk hanya berkuasa di Riau-Lingga sahaja di bawah naungan kuasa Belanda, manakala Johor-Pahang bernaung pula di bawah kuasa Inggeris. Akibat daripada perpecahan itu juga, pentadbiran kerajaan Riau-Jojor-Lingga dibahagi kepada tiga negeri dan diperintah oleh pemerintah yang berlainan, iaitu Singapura- oleh Temenggung, Riau – oleh Yamtuan Muda dan Lingga – oleh Sultan.

terpecah jadi 4:
1. Lari Ke Pahang, jadi kerajaan johor british
2. Tetap di singapura, dibawah perlindungan british
3. Lari ke Lingga, dibawah perlindungan belanda
4. Tetap di Bintan, dibawah pentadbiran Bugis

sementara siak tetap makmur dibawah raja ismail kah3x...
Kirikanan

United States

#525 Jan 18, 2013
RAJA SIAK wrote:
<quoted text>
sudah terpecah lah pak cik...
Oleh kerana kuatir Belanda datang semula untuk menyerang balas, maka Sultan Mahmud beserta pembesar-pembesar baginda berangkat meninggalkan Riau (Tanjung Pinang) menuju Pulau Lingga (Daik). Baginda menitahkan agar pusat pemerintahan baru dibangunkan di tempat baru ini. Sejumlah 200 perahu mengiringi baginda ke Pulau Lingga. Sementara itu, Bendahara Abdul Majid yang ketika itu berada di Riau (Tanjung Pinang) bertolak meninggalkan tempat itu bersama 150 buah perahu, pulang ke Pahang. Setelah itu, ramailah orang-orang Melayu meninggalkan Riau menuju Bulang, Selangor, Terengganu, Kalimantan dan pulau-pulau lain di daerah Riau. Yang tinggal hanya orang-orang Cina yang bekerja di ladang gambir dan lada hitam. Kebanyakan ladang yang ditinggalkan oleh tuan punya yang terdiri daripada orang Melayu dan Bugis diambil alih oleh orang-orang Cina. Sejak itu semakin ramailah orang Cina tinggal di pulau itu.
Tidak lama kemudian orang Belanda datang semula ke Tanjung Pinang untuk memperkuatkan semula pertahanan mereka. Kompeni Belanda menempatkan 312 orang tenteranya. Belanda berpendapat jika mereka tidak menguasai Riau (Tanjung Pinang), kedudukan mereka akan terancam, tambahan pula ketika itu Inggeris telah membuka Pulau Pinang.
Pada tahun 1795, Inggeris yang mentadbir Melaka bagi pihak Belanda semasa Perang Napoleon telah mengembalikan semula semua wilayah takluk Sultan Mahmud seperti Riau, Johor dan Pahang kepada Baginda.
Sultan Mahmud membuka Lingga dan menjadikannya pusat pemerintahan Riau-Johor-Lingga-Pahang. Namun akhirnya dengan campur tangan penjajah dan musuh-musuh politik dalaman maka akhirnya pusat kesultanan di Lingga mengecil untuk hanya berkuasa di Riau-Lingga sahaja di bawah naungan kuasa Belanda, manakala Johor-Pahang bernaung pula di bawah kuasa Inggeris. Akibat daripada perpecahan itu juga, pentadbiran kerajaan Riau-Jojor-Lingga dibahagi kepada tiga negeri dan diperintah oleh pemerintah yang berlainan, iaitu Singapura- oleh Temenggung, Riau – oleh Yamtuan Muda dan Lingga – oleh Sultan.
terpecah jadi 4:
1. Lari Ke Pahang, jadi kerajaan johor british
2. Tetap di singapura, dibawah perlindungan british
3. Lari ke Lingga, dibawah perlindungan belanda
4. Tetap di Bintan, dibawah pentadbiran Bugis
sementara siak tetap makmur dibawah raja ismail kah3x...
hehe...asyek becakap kesah lamo jugo miko ni..org becakap kesah sekaghang...Antara riau dan kepri...bukan zaman kerajaan dulu...
Ryan

United States

#526 Jan 18, 2013
Ada yang bilang melayu itu adalah minang,gilaaaaaaaaaaaaa,,,
RAJA SIAK

Pekanbaru, Indonesia

#527 Jan 18, 2013
Ryan wrote:
Ada yang bilang melayu itu adalah minang,gilaaaaaaaaaaaaa,,,
ini kisah orang minang membuka kota selatpanjang:

Panglima itu berdiri tegak dihadapan semua pembesar kerajaan, laskar, hulu balang, dan bathin-bathin sekitar pulau.“Den bernama Tengku Bagus Saiyid Thoha Panglima Besar Muda Siak Sri Indrapura. Keris den ini bernama Petir Terbuka Tabir Alam Negeri. Yang den sosok ini den namakan Negeri Makmur Kencana Bandar Tebing Tinggi.”itulah nama asal muasal kota selatpanjang.

http://id.wikipedia.org/wiki/Selatpanjang

den ndak tontu nan den sobuik lai, malu den sebagai orang melayu, ternyato atuok den urang minang ruponyo....kih3x...
budak pulau

Batam, Indonesia

#528 Jan 19, 2013
nko faham tak ape yang nko copy paste tu????
sebenarnye semakin jelas alur sejarahnye disitu.... itulah jangan belajar sejarah dengan rasa benci... kan tak dapat ilmunye.... parah nko ni....
budak pulau

Batam, Indonesia

#529 Jan 19, 2013
nko tau tak makne? "tanah jantan" kat situ??? nko tak faham kan, tu sebab itu istilah Melayu??? ha... payah jugak jadi aku nak menjelaskan... nko ni bingal sangat
RAJA SIAK

Indonesia

#530 Jan 19, 2013
y
budak pulau wrote:
nko tau tak makne? "tanah jantan" kat situ??? nko tak faham kan, tu sebab itu istilah Melayu??? ha... payah jugak jadi aku nak menjelaskan... nko ni bingal sangat
melayu stress. Den ndak obeh arti sungai jantan yang den tahu sungai jantan tompek kerajaan johor sri indrapura di negeri malon kah3x?...
budak pulau

Batam, Indonesia

#531 Jan 19, 2013
hah.... walau apepun upaye nko... Membuat aku semakin menghargai orang-orang Minang yang terlanjur tinggal dan beranak pinak di Kepulauan Riau,.. mereka datang kesini lalu berazam "dima bumi dipijak disiko langi' dijunjuang" tapi orang Minang yang semacam nko ni memang... tamak dan bernafsu penjajah... aku yakin orang-orang Minang(keturunan Minang) juga tak suka dengan orang-orang yang semacam dengan nko ni... BANGANG
Ryan

United States

#532 Jan 19, 2013
RAJA SIAK wrote:
y<quoted text>melayu stress. Den ndak obeh arti sungai jantan yang den tahu sungai jantan tompek kerajaan johor sri indrapura di negeri malon kah3x?...
ohhh ternyata kau ni minang penghasut,pantas beda dengan minang kebanyakan,,,,
RAJA SIAK

Indonesia

#533 Jan 19, 2013
budak pulau wrote:
hah.... walau apepun upaye nko... Membuat aku semakin menghargai orang-orang Minang yang terlanjur tinggal dan beranak pinak di Kepulauan Riau,.. mereka datang kesini lalu berazam "dima bumi dipijak disiko langi' dijunjuang" tapi orang Minang yang semacam nko ni memang... tamak dan bernafsu penjajah... aku yakin orang-orang Minang(keturunan Minang) juga tak suka dengan orang-orang yang semacam dengan nko ni... BANGANG
walau raja malaka asal dharmasraya aku ni tetap budak degil. Pokoknya aku anti minang. Pokoknya budaya aku beda aku tak mengaku asal dari minanga. Pokoknya aku ini keturunan british aku lebih tinggi derjatnya dr yg lain kah3x...
Ryan

United States

#534 Jan 19, 2013
RAJA SIAK wrote:
<quoted text>walau raja malaka asal dharmasraya aku ni tetap budak degil. Pokoknya aku anti minang. Pokoknya budaya aku beda aku tak mengaku asal dari minanga. Pokoknya aku ini keturunan british aku lebih tinggi derjatnya dr yg lain kah3x...
ga ada yang benci sama orang minang,tapi orang seperti lu memang ga pantas jadi orang minang atau pun melayu.
Ryan

United States

#535 Jan 19, 2013
RAJA SIAK wrote:
<quoted text>walau raja malaka asal dharmasraya aku ni tetap budak degil. Pokoknya aku anti minang. Pokoknya budaya aku beda aku tak mengaku asal dari minanga. Pokoknya aku ini keturunan british aku lebih tinggi derjatnya dr yg lain kah3x...
satte,,,,
budak pulau

Indonesia

#536 Jan 22, 2013
Ryan wrote:
<quoted text>
ga ada yang benci sama orang minang,tapi orang seperti lu memang ga pantas jadi orang minang atau pun melayu.
setuju setuju
Kirikanan

Satellite Provider

#537 Jan 26, 2013
daripada bertekak, layan dulu yg ini:

http://v1.cache4.c.youtube.com/CjYLENy73wIaLQ...
Kirikanan

Satellite Provider

#538 Jan 26, 2013
Ryan

United States

#539 Jan 26, 2013
RAJA SIAK wrote:
y<quoted text>melayu stress. Den ndak obeh arti sungai jantan yang den tahu sungai jantan tompek kerajaan johor sri indrapura di negeri malon kah3x?...
kau ni dah tua harus sadar diri jangan jadi provokator je,
ingat umor lah ozor bengang,,

Tell me when this thread is updated:

Subscribe Now Add to my Tracker

Add your comments below

Characters left: 4000

Please note by submitting this form you acknowledge that you have read the Terms of Service and the comment you are posting is in compliance with such terms. Be polite. Inappropriate posts may be removed by the moderator. Send us your feedback.

Malaysia Discussions

Title Updated Last By Comments
DEBAT ISLAM VS KRISTEN. Fakta: ISLAM GAK AKAN M... (Jun '13) 12 min imam mahdi dajjal 97,879
Jokowi PIDATO , Dunia Berdecak KAGUM ada yang I... 42 min makdatok 667
KESIAN, INDONESIA DIPIMPIN Oleh DEWA BADUT JOKOWI 1 hr Garuda atjeh 4,086
Top News Stories Of 2014 Left Us With Challengi... 1 hr _malon_goblok 1
(hebat) DOKTRIN JOKOWI 1 hr apasaja 81
Many civil servants believed to be involved in ... 1 hr _malon_goblok 1
Ahmed Deedat lumpuh & bisu sehabis menghujat Ye... (Sep '13) 1 hr Jeny Purwanto 58
ALUTSISTA RAHASIA buatan INDONESIA (Aug '12) 13 hr ehem 62,906
Sriwijaya sudah terbukti berpusat dan bermula d... 16 hr makdatok 1,061
More from around the web