Comments
1,081 - 1,100 of 1,109 Comments Last updated Dec 19, 2012
Wija To Luwu

Indonesia

|
Report Abuse
|
Judge it!
|
#1153
Mar 9, 2011
 
Kami tunggu kehadiran kerabat2 dari 9 raja turunan dari raja Luwu yg ada di malaysia untuk silaturahmi ke Kerajaan Luwu sulawesi selatan, Jangan lupa dengan asal-usul moyangmu.(Al-Qur'an besar & stempel getah pohon yg ada di kerajaan johor malaysia juga masih ada tersimpan di kerajaan luwu)
Jugra

Kuala Lumpur, Malaysia

|
Report Abuse
|
Judge it!
|
#1154
Mar 24, 2011
 
saya berketurunan bugis dari sebelah bapa..dari keturunan Daeng Chelak..mencari keturunan.Abd Mutalib Bin Mohamad Bin Abd Rashid Bin Abdullah Bin Anjang Olan B Daeng Rahman Bin Daeng Ahmad Bin Daeng Chelak Ibn Opu Tanderi Burang Daeng Rilaga @ Opu Burang..
Wija To Luwu

Santa Clara, CA

|
Report Abuse
|
Judge it!
|
#1155
Mar 28, 2011
 
Untuk saudaraku Jugra... Ini silsila Daeng Chelak:
Daeng Chelak itu Turunan dari RAJA LUWU ke-26 dan ke-28 yaitu Raja "Watenri Leleang".
Wetenri Leleang berputrakan Lamaddusila karaeng tanete, yg kemudian berputrikan Opu Wetenri Borong Daeng Rilekke' yg kemudian bersuamikan Opu Daeng Kemboja.
Dari hasil perkawinan Opu Wetenri Borong Daeng Rilekke (istri) dengan Opu Daeng Kemboja (suami), maka lahirlah 5 Orang putra-putri raja yaitu:
1. Opu Daeng Parani
2. Opu Daeng Marewah
3. Opu Daeng CellaK (Chelak)
4. Opu Daeng Manambong
5. Opu Daeng Kamase
Dari ke 5 turunan inilah yg menjadi turunan 9 Raja di Malaysia. Kl ingin lebih jelasnya datanglah ke Istana Kerajaan Luwu Sulawesi Selatan. Kl anda turunan Opu Daeng Chelak berarti anda turunan langsung dari Watenri Leleang Raja Luwu Ke-26 & ke-28, Salam hangat dari kami Wija To Luwu Sul-Sel Indonesia

“TanganKu!!!!! ”

Since: Jul 08

Indonesia

|
Report Abuse
|
Judge it!
|
#1157
Aug 22, 2011
 
masih ada juga thread ini wakakkakaka
Andi Msia

Malaysia

|
Report Abuse
|
Judge it!
|
#1158
Aug 28, 2011
 
Wah bagus thread nih. :)
andi nia

Jakarta, Indonesia

|
Report Abuse
|
Judge it!
|
#1159
Sep 15, 2011
 
cucu daeng wrote:
agagareba.....
iyee madeceng..
lapatinjo

Europe

|
Report Abuse
|
Judge it!
|
#1160
Oct 8, 2011
 
klo menurut cerita daeng parani keturunannya ada d malaysia semenanjung klo anak daeng parani masih lagi pandai bahasa bugis tap klo cucunya ada yg pandai dan ada jga yg tidak
Ambo Tang

Indonesia

|
Report Abuse
|
Judge it!
|
#1161
Oct 20, 2011
 
Ia Ogi Wajo Ka' Mondro Ki Sumatra barat Magguru Ki UNES Malai D3 Komputer< Maega Mato Ugi Komaiye,,,,,
imase

Manchester, UK

|
Report Abuse
|
Judge it!
|
#1162
Dec 8, 2011
 
fairuzstone wrote:
<quoted text>
Saya rasa makhluk seperti Azrifani Auladi adalah anasir2 jahat yang hanya mahu melihat masyarakat dari ras Melayu Nusantara berpecah belah dengan memberi ayat2 provokatif antara Malaysia dan Indonesia supaya rakyatnya selalu berbalas2 kata2 yg tidak elok. Sepatutnya kita ras Melayu yg telah dipecahbelahkan oleh Belanda dan Inggeris bersatu padu untuk menjadi ras yg disegani oleh bangsa2 lain....
Encik Fairuz,

fahaman saudara ni sangat baru. saya tahu awak org m'sia.
dari dulu tak ada yg di namakan melayu nusantara. Dlm titik sejarah manapun anda tak akan berjumpa.

Bugis dari dulu mahu bersahabat dgn contohnya Jawa dan Melayu. Dlm sejarah melayu, org bugis byk sumbangan pd melayu. Tapi jgn hanya kerana bugis mampu beradaptasi di semenanjung dan sumatera, atau kerana byk anak bugis m'sia dah lupa asal usul dan mengaku melayu, maka Bugis itu awak kata Melayu.

Kepada anak bugis di m'sia (saya jg bugis m'sia ya), tolong jgn bawa2 konsep melayu (tajaan kerajaan m'sia) diluar dr semenanjung. Kita jgn ikut yg lain mengklaim padahal itu bukan sejarah kita. Saya paling sedih tengok org melayu indo, brunei: habis nama 'melayu' digunakan sewenangnya oleh m'sia utk klaim seluruh asia tenggara. padahal pd mereka bukanlah melayu itu bangsa yg suka mencuri hak org lain.

konsep ini jglah yg m'sbbkan pergeseran m'sia-indo. Siapa2 yg menentangnya dianggap jawa padahal suku2 lain pun tak mahu dipanggil melayu.

Bagi Bugis pula: kerajaan, raja2 dan tanah Bugis itu sesuatu yg sangat menghina kalau dikatakan sbg melayu.

Sangat merbahaya sebenarnya konsep 'melayu nusantara' ini. sbb ianya boleh m'bawa ke konflik lebih besar. Saya sbg warga malaysia dan sbg Bugis akan berusaha menentangnya.
Yuni

United States

|
Report Abuse
|
Judge it!
|
#1163
Dec 19, 2011
 
Candole-ndole korang semua.
Yuni

United States

|
Report Abuse
|
Judge it!
|
#1164
Dec 19, 2011
 
imase wrote:
<quoted text>
Encik Fairuz,
fahaman saudara ni sangat baru. saya tahu awak org m'sia.
dari dulu tak ada yg di namakan melayu nusantara. Dlm titik sejarah manapun anda tak akan berjumpa.
Bugis dari dulu mahu bersahabat dgn contohnya Jawa dan Melayu. Dlm sejarah melayu, org bugis byk sumbangan pd melayu. Tapi jgn hanya kerana bugis mampu beradaptasi di semenanjung dan sumatera, atau kerana byk anak bugis m'sia dah lupa asal usul dan mengaku melayu, maka Bugis itu awak kata Melayu.
Kepada anak bugis di m'sia (saya jg bugis m'sia ya), tolong jgn bawa2 konsep melayu (tajaan kerajaan m'sia) diluar dr semenanjung. Kita jgn ikut yg lain mengklaim padahal itu bukan sejarah kita. Saya paling sedih tengok org melayu indo, brunei: habis nama 'melayu' digunakan sewenangnya oleh m'sia utk klaim seluruh asia tenggara. padahal pd mereka bukanlah melayu itu bangsa yg suka mencuri hak org lain.
konsep ini jglah yg m'sbbkan pergeseran m'sia-indo. Siapa2 yg menentangnya dianggap jawa padahal suku2 lain pun tak mahu dipanggil melayu.
Bagi Bugis pula: kerajaan, raja2 dan tanah Bugis itu sesuatu yg sangat menghina kalau dikatakan sbg melayu.
Sangat merbahaya sebenarnya konsep 'melayu nusantara' ini. sbb ianya boleh m'bawa ke konflik lebih besar. Saya sbg warga malaysia dan sbg Bugis akan berusaha menentangnya.


hmm setuju sekali. Melayu ya Melayu. Bugi ya Bugis.
mawar

Asia/Pacific Region

|
Report Abuse
|
Judge it!
|
#1165
Dec 20, 2011
 
Asalam...
Ayah saya seorang bugis dari johor... Saya berminat mengetahui asal usul.. Tapi berkesampaian.. Sebab ayah saya telah menghadap ilahi..
Sewaktu sy msh remaja.. Ayah banyak bercerita tentang salasilah.. Tapi pada waktu fikiran sy belum ckp berfikir ke arah ini.. Ada juga saya cuba mencari susur galur ayah saya dr keturunan yang mana satu.. Saya lupa apa yang diceritakan..
Saya lost.. Saya cuma tawu saya dari keturunan bugis sahaja..
Ayah saya pernah cakap.. Kalau cari teman hidup carilah org bugis jugak?
Kenapa ya? Ada sebab2 ke?

Mungkin juga sbb adik beradik kami semua perempuan..ayah Takut abis disini je susur galur tu..

Ada yg bisa membantu saya?
abd hamid al linggi

Malaysia

|
Report Abuse
|
Judge it!
|
#1166
Dec 22, 2011
 
iya wrote:
<quoted text>
saya sarankan anda membaca buku tufat al nafis karangan raja haji dan buku salahsilah bugis dan raja2 melayu. anda boleh cari di up town shah alam sebab hari tu saya ada beli di sana.
almarhum ninda haji daeng chellak punyai seorang lagi isteri dari kesultanan pagar ruyung ..Dato Awalauddin atau ada nama nya yg lain Raja abdullah dan kekanda nya Dato Sarilah Nur Siti Aminah ada lah anak pada ninda Haji daeng chellak. Dalam salasilah diraja nama kedua anak2 ini tiada tercatat
tappi

Seri Kembangan, Malaysia

|
Report Abuse
|
Judge it!
|
#1167
Jan 16, 2012
 
bugis rengit hebat2 prianya ganteng ceweknya ayu2 .kebunnya banyak i love you bugis
tappi

Seri Kembangan, Malaysia

|
Report Abuse
|
Judge it!
|
#1168
Jan 16, 2012
 
sayalah orangnya yang tuan cari, buktinya bapak saya ada simpan kawali luwu bangranga dari luwu juga ada emak saya pandai buat burasak saya suka
tappi

Seri Kembangan, Malaysia

|
Report Abuse
|
Judge it!
|
#1169
Jan 16, 2012
 
saya setuju pendapat tuan ni saya tak setuju bila bugis itu dikata melayu,bugis ada jati dirinya sendiri ada falsafahny sendiri.kuat semangat setia kawanya takakan mengadu domba licik politiknya .berani banyak lagilah yang elok2 semua bugis......
tappi

Seri Kembangan, Malaysia

|
Report Abuse
|
Judge it!
|
#1170
Jan 16, 2012
 
saya sedia bantu mawar saya memang suka menyiasat susur galur keluarga orang bugis, kata massaromaseh,(sillatu rahmi)
Mohamad syahriel

United States

|
Report Abuse
|
Judge it!
|
#1171
Jan 27, 2012
 
Sy p'ringatkan kpd suku lain yg bkn sku bugis, tdk prlu ikut ikutan, di page ini, klu cma mau meninggalkan comment yg bodoh.
Frm TANAH BUGIS
massenrempulu

United States

|
Report Abuse
|
Judge it!
|
#1172
Feb 1, 2012
 
saya cinta kan bugis . .sodara dari malaysia . .tho letta
massenrempulu

United States

|
Report Abuse
|
Judge it!
|
#1173
Feb 1, 2012
 
saya mau mencari sodara2x saya berketurunan puang kapala bulisu . Dan juga ambok loreng

Tell me when this thread is updated: (Registration is not required)

Add to my Tracker Send me an email

Add your comments below

Characters left: 4000

Please note by submitting this form you acknowledge that you have read the Terms of Service and the comment you are posting is in compliance with such terms. Be polite. Inappropriate posts may be removed by the moderator. Send us your feedback.

•••