Tibai

Shah Alam, Malaysia

#21 Aug 21, 2008
.
Prof_Al-Azmy
Nibong Tebal, Malaysia
----------

Apa yang tuan sebut, berdasarkan faktor-faktor andaian ("...kemungkinan air pelincirnya keluar ")!
.
Adalah menjadi perkara sunat, sebelum melakukan jimak, terlebih dahulu bersuci dan berwudhu!
.
.
Itu sebab disunatkan berwudhu kerana tertib wudhu itu didahului dengan bersuci!
.
.
Apakala masuk bab suci... maka meliputi anggota sulit.
.
Apakala meliputi anggota sulit, najis yang nampak dzat dan bau dan warna terlebih dahulu kena buang!.
.
.
----------

Dan lagi, katakan keluar beberapa titis air kencing seperti yang tuan sebut, ianya jatuh kepada tahap 'najis' kalau terdedah pada udara!
.
Saat masa kulum tuh (oleh isteri) kalau kulum habis sampai tidak tersentuh oleh udara....... maka titisan itu dipercayai tidak tersentuh oleh udara!
.
.
.
Ingat... najis akan 'najis' kalau tersentuh udara (terdedah pada udara)!
.
.
----------
Dan lagi... ".... momohon kemapunanlah kamu kepada Tuhanmu, kerana Dia Maha Pengampun, Maha Mengasihani".
.
.
(Islam itu luas, meliputi bab berjimak!)
Tibai

Shah Alam, Malaysia

#22 Aug 21, 2008
.
Pak!
pak man wrote:
apa bisa di jilat?
bener-beneran kamu tibai?
.
.
kalau enggak ada air untuk solat cukup sekadar tayamum..
...
.
.
Syarat sebelum tayammum, najis kena dibuang dulu pak!
.
.
Buang sampe habis.... perlu guna batu!

Besar najisnya... lebihkan bilangan batunya (kok jangan guna batu yang lebih besar konon najisnya besar.. itu silap yach!). Ga ada batu... daunan yang kering pun boleh. Jangan guna tulang!
.
.
Bila sudah habis ga nampak rupa najis itu... hilang warnanya dan ga ada bau lagi... maka kirain itu sudah bersuci dari hadas kecil.
.
.
Kemudian tayammum.
.
.
.
Alah pak!

Hidup ini indah pak, jangan sempitin!

“f0RGiv3N, n0t F0rgotT3n”

Since: Sep 07

KUala Lumpur n0 1

#23 Aug 21, 2008
Ngaca_Gih wrote:
<quoted text>
betul, Lon..sal jangan masuk lubang yang salah aja seperti kalian selama ini...kakakakkkkaakak..
.
.
kamu ni... di awal percakapan ada pengisiannya..
.
.
tapi kamu akhirinya dgn kata-2 dusta lagi nista..
.
.
ishk-2
dan

Johor Bahru, Malaysia

#24 Aug 21, 2008
Tibai wrote:
.
Prof_Al-Azmy
Nibong Tebal, Malaysia
----------
Apa yang tuan sebut, berdasarkan faktor-faktor andaian ("...kemungkinan air pelincirnya keluar ")!
.
Adalah menjadi perkara sunat, sebelum melakukan jimak, terlebih dahulu bersuci dan berwudhu!
.
.
Itu sebab disunatkan berwudhu kerana tertib wudhu itu didahului dengan bersuci!
.
.
Apakala masuk bab suci... maka meliputi anggota sulit.
.
Apakala meliputi anggota sulit, najis yang nampak dzat dan bau dan warna terlebih dahulu kena buang!.
.
.
----------
Dan lagi, katakan keluar beberapa titis air kencing seperti yang tuan sebut, ianya jatuh kepada tahap 'najis' kalau terdedah pada udara!
.
Saat masa kulum tuh (oleh isteri) kalau kulum habis sampai tidak tersentuh oleh udara....... maka titisan itu dipercayai tidak tersentuh oleh udara!
.
.
.
Ingat... najis akan 'najis' kalau tersentuh udara (terdedah pada udara)!
.
.
----------
Dan lagi... ".... momohon kemapunanlah kamu kepada Tuhanmu, kerana Dia Maha Pengampun, Maha Mengasihani".
.
.
(Islam itu luas, meliputi bab berjimak!)
bagaimana bernafas semasa kulum jika tiada udara(vakum) didlm mulut, sedangkan mulut dan hidung bertemu pada satu rongga yg sama ke paru2...
dan

Johor Bahru, Malaysia

#25 Aug 21, 2008
Tibai wrote:
.
Pak!<quoted text>
.
.
Syarat sebelum tayammum, najis kena dibuang dulu pak!
.
.
Buang sampe habis.... perlu guna batu!
Besar najisnya... lebihkan bilangan batunya (kok jangan guna batu yang lebih besar konon najisnya besar.. itu silap yach!). Ga ada batu... daunan yang kering pun boleh. Jangan guna tulang!
.
.
Bila sudah habis ga nampak rupa najis itu... hilang warnanya dan ga ada bau lagi... maka kirain itu sudah bersuci dari hadas kecil.
.
.
Kemudian tayammum.
.
.
.
Alah pak!
Hidup ini indah pak, jangan sempitin!
bagaimana dgn jika memegang?sentuh kemaluan membatalkan air sembahyang??

“to err is human...”

Since: Jan 08

Australia

#26 Aug 21, 2008
Sa’ad bin mas’ud melaporkan bahwa Ustman bin Maz’um bertanya kepada Rasulullah
Saw.:“Ya. Rasulullah, saya senang melihat kemaluan istri saya, tapi ia tak
pernah melihat kemaluanku” Rasulullah Saw. menjawab :“Kenapa demikian, Allah
telah menjadikannya pakaianmu dan kamu adalah pakaiannya. Aku sendiri juga
melihat kemaluan istriku dan ia juga melihat kemaluanku.”

taraf hadis di atas tidak berapa diketahui...mohon mana mana ahli hadis berikan nas

manakala hadis ini "Jika seseorang kamu menyetubuhi isterinya, maka jangan dia melihat faraj isterinya, kerana perbuatan itu mewarisi buta."

Ringkasan Darjat Hadith
1- PALSU. Ibn Hibban di dalam al-Majruhiin
2- MUNGKAR. Ibn 'Adiy di dalam al-Kamil fi al-Du'afaa'
3- PALSU. Ibn al-Qaisaraani di dalam Dakhirah al-Huffaz
4- Tidak ada padanya Isnad, Atau baginya Isnad yang tidak dijadikan hujah dengannya oleh para Nuqqad dari kalangan ulama. Ibn 'Abd al-Barr di dalam Risalah Latifah
5- Termasuk hadith-hadith yang batil. al-Zahabi di dalam Siyar A'laam al-Nubala'
6- LEMAH. al-Zaila'ie di dalam Nasbu al-Rayaah
7- PALSU. Al-Albani di dalam Aadab al-Zufaf, al-Silsilah al-Dhoiefah dan Dhoief al-Jami'
dan

Johor Bahru, Malaysia

#27 Aug 21, 2008
Tibai wrote:
.
Pak!<quoted text>
.
.
Syarat sebelum tayammum, najis kena dibuang dulu pak!
.
.
Buang sampe habis.... perlu guna batu!
Besar najisnya... lebihkan bilangan batunya (kok jangan guna batu yang lebih besar konon najisnya besar.. itu silap yach!). Ga ada batu... daunan yang kering pun boleh. Jangan guna tulang!
.
.
Bila sudah habis ga nampak rupa najis itu... hilang warnanya dan ga ada bau lagi... maka kirain itu sudah bersuci dari hadas kecil.
.
.
Kemudian tayammum.
.
.
.
Alah pak!
Hidup ini indah pak, jangan sempitin!
bagaimana dgn jika memegang kemaluan, terbatallah air sembahyang/wuduk??

“to err is human...”

Since: Jan 08

Australia

#28 Aug 21, 2008
Di dalam matan Tanwiir al-Absor dan syarahnya al-Darr al-Mukhtar dari kitab mazhab Hanafi menyebut harusnya seorang suami melihat isterinya apa-apa yang diluar dan di dalamnya, walaupun hingga ke farajnya, samaada dengan syahwat atau tanpa syahwat.

Diriwayatkan dari Abu Yusuf (Murid Abu Hanifah) katanya : Telah ditanya kepada Abu Hanifah, tentang seorang lelaki yang menyentuh faraj isterinya, dan isterinya pula menyentuh zakar suaminya..., apakah engkau melihatnya dilarang ? Jawab Abu Hanifah : Tidak, Aku harap, perbuatan itu besar pahalanya." (Hasyiah Radd al-Muhtar 'ala Darr al-Mukhtar)Ibn Hazm di dalam al-Muhalla menyebut : "dan halal bagi seorang lelaki untuk dia melihat faraj isterinya, dan isteri dan hambanya yang dihalalkan baginya untuk menyetubuhi mereka. Demikian juga mereka (isteri dan hamba, halal) untuk melihat zakarnya, tidak ada hukum makhruh padanya secara asal."Dalil dalam perkara ini ialah hadith yang masyhur dari para ibu orang-orang yang beriman 'Aisyah, Ummu Salamah dan Maimunah r.'anhunn, yang menceritakan setiap orang daripada mereka pernah mandi (berdua-duaan) bersama Nabi saw. Mereka mandi janabah dengan Nabi di dalam bekas yang satu.Hadith dari Maimunah boleh difahami bahawasanya Nabi saw ketika itu tanpa ditutup/tanpa kain (&#1576;&#1594;&#1 610;&#1585; &#1605;&#1574;&#15 86;&#1585;). Kerana di dalam hadith tersebut menceritakan Nabi saw memasukkan tangannya ke dalam bekas (mandi), kemudian baginda mencurahkan air ke kemaluan baginda, dan baginda membasuhnya dengan tangan kiri baginda.(Lihat al-Muhalla)Hadith daripada 'Aisyah pula menyebut : Adalah aku mandi janabah bersama Nabi saw di dalam satu bekas." al-Hafidz di dalam al-Fath menyebut sebahagian ulama menjadikan dalil dengan hadith ini atas keharusan seorang suami melihat aurat isterinya, demikian juga sebaliknya (isteri melihat aurat suami). al-Hafidz berkata : Ini dikuatkan dengan apa yang diriwayatkan oleh Ibn Hibban dari jalan Sulaiman bin Musa: Bahawasanya dia ditanya tentang suami yang melihat faraj isterinya, lalu beliau menjawab : Telah ditanya kepada 'Ato, lalu 'Ato menjawab : Telah ditanya kepada 'Aisyah, lalu 'Aisyah menyebut hadith ini dengan maknanya. dan hadith ini menjadi nas dalam masaalah ini."Di dalam fatwa Fiqh Kuwait disebut : "Seorang suami melihat aurat isterinya dan demikian juga sebaliknya (Isteri melihat aurat suami) adalah harus. Akan tetapi, dari (memelihara) adab meninggalkannya...

"Namun ketika ditanya tentang hukum perbuatan menjilat faraj isteri dipermualaan jima', Fatwa Kuwait menyebut : "Tidak ada larangan dalam perkara itu, tanpa (melakukannya) berlebih-lebihan, Dengan syarat tempat itu (kemaluan) bersih. Jika keluar mazi, maka wajib menjauhinya, kerana kenajisan (Mazi) tersebut."Kesimpulan :HARUS seseorang suami melihat kemaluan isterinya, demikian juga harus isteri melihat kemaluan suaminya. Hadith yang mendakwa perbuatan melihat kemaluan pasangan itu boleh membawa kepada buta adalah hadith yang tidak sahih bahkan PALSU. Jika ada yang tidak mahu melihat, maka perbuatan itu terpuji kerana terdapat perkataan 'Aisyah yang menceritakan Nabi saw tidak melihat kemaluannya dan demikian juga beliau tidak melihat kemaluan baginda.Wallahu a'lam.
Tibai

Shah Alam, Malaysia

#29 Aug 21, 2008
.
dan
Kuala Lumpur, Malaysia
----------

"bagaimana dgn jika memegang kemaluan, terbatallah air sembahyang/wuduk?? "
.
.
.
Anda mahu mengerjakan solat kah... atau mahu berjimak?
.
.
.
.
Senangkan!
.
.
(Forumers yang lain, tolong jangan ketawa!)
aleya

Malaysia

#31 Aug 21, 2008
saya takut untuk berkahwin,
khuatir dapat suami yang suka jilat, kemaluan saya cepat basah
Tibai

Shah Alam, Malaysia

#32 Aug 21, 2008
.
aJin
----------

Mamat Tibai amat gumbira dengan petikan-petikan yang anda post!
.
.
Bagus!
.
Salam buat anda dan keluarga!

“to err is human...”

Since: Jan 08

Australia

#33 Aug 21, 2008
hahahaha tak tahan

“how are you?”

Since: Mar 08

Bandung, Indonesia

#34 Aug 21, 2008
korang ni mesti suka tgk blue flim....
mcm tau2 jer...
:
:
:

sori....

“to err is human...”

Since: Jan 08

Australia

#35 Aug 21, 2008
Tibai wrote:
.
aJin
----------
Mamat Tibai amat gumbira dengan petikan-petikan yang anda post!
.
.
Bagus!
.
Salam buat anda dan keluarga!
bukan pe....aku tadi jawap memula, berlandaskan ilmu munakahaat darjah khas je...dah lama tu...takut terkhilaf, cari la artikel bagi menguatkan hujah...siap dengan dalil naqlinya :)

“f0RGiv3N, n0t F0rgotT3n”

Since: Sep 07

KUala Lumpur n0 1

#36 Aug 21, 2008
Tibai wrote:
.
dan
Kuala Lumpur, Malaysia
----------
"bagaimana dgn jika memegang kemaluan, terbatallah air sembahyang/wuduk?? "
.
.
.
Anda mahu mengerjakan solat kah... atau mahu berjimak?
.
.
.
.
Senangkan!
.
.
(Forumers yang lain, tolong jangan ketawa!)
.
x gelak.. cume ngeleng-2 pale..
.
.
kenapalah "kita" suka membelit-2 kan sesuatu yang kita sedia maklum.. kalau sekadar pertanyaa utk membaiki diri.. haruslah kita memulakan perkara-2 yang islam da tetapkan dgn mudah, simple..(yg kita faham)
.
.
islam agama yang mudah, jagan pulak kita menyukarkannya.
.
skalik lg..
.
Wallahualam.
pak man

Malaysia

#37 Aug 21, 2008
saya mahu jadi in Ajim menantu,
kok tibai kok main tibai ...
takot gue anak gue di apa-apa in...
kerna kalau tayamun itu memang suci!!!,
setelah bener-bener najis itu bersih BISA SOLAT,
tapi masaalahnya...
kok tibai mau terus jilat tempat najis itu, sungguhpun telah tayamun..
jika dijilat ia akan basah terkena air liur.. kan KEMBALI cair kesan najis tadi.
apa tibai sanggup menjilat nya? kamu bener-beneren???
kok di jilat?
MANA MUNGKIN???
BIAR NENER????
ADUH BISA DI ISAP2 LAGI??? ADUH! ADUH!
BIAR BENER-BENERAN MAU ISAP?
biar bener?
Tibai

Shah Alam, Malaysia

#38 Aug 21, 2008
.
MK
----------
.
Wah, pandai juga orang kampung den nih!
.
Omak dan abah, sihat ko?
.

“to err is human...”

Since: Jan 08

Australia

#39 Aug 21, 2008
Kita lihat pula kata alim ulama...

Mengenai hukum menghisap kemaluan suami atau isteri (seks oral) maka di sana ada sebahagian ulama mengatakan harus dan sebahagian lagi mengatakan makruh. Antara ulama yang mengatakan harus adalah Syeikh Prof. Dr. Ali Jumaah manakala antara ulama yang mengatakan makruh adalah Syeikh Dr. Yusuf al-Qaradhawi. Namun perlulah diingatkan jangan pula sampai tertelan air mazi pasangan kerana air mazi adalah najis.

Perkara ini ada juga yang mengharamkan terus.Kerana secara tabie'nya kalau seseorang sedang berada dalam kelazatan,akan memancarkan Mazi.Dan mazi adalah najis,maka berdasarkan hal itu hisapan tidak dibenarkan.Para ulama' banyak membahaskan dalam konteks mencium bukan menghisap.Oleh itu pandangan yang wajar bagi kebanyakan ulama berkenaan dengan menghisap ini adalah haram.Tetapi jika sekdar mencium maka ia kembali kepada perbahasan para ulama' iaitu ada yag mengharuskan dan lain-lain.

Mufti Saudi Arabia bahagian Selatan, Asy-Syaikh Al`Allamah Ahmad bin Yahya An-Najmi menjawab sebagai berikut,

"Adapun hisapan isteri terhadap kemaluan suaminya (oral sex), maka ini adalah haram, tidak dibolehkan. Ini Kerana ia (kemaluan suami) dapat memancarkan mani, mazi dan lain-lain. Kalau memancar, maka akan keluar darinya air mazi yang ia najis menurut kesepakatan ulama. Apabila (air mazi itu) masuk ke dalam mulutnya lalu ke perutnya maka boleh jadi akan menyebabkan penyakit baginya.

wallahualam bissawab

“f0RGiv3N, n0t F0rgotT3n”

Since: Sep 07

KUala Lumpur n0 1

#40 Aug 21, 2008
Tibai wrote:
.
MK
----------
.
Wah, pandai juga orang kampung den nih!
.
Omak dan abah, sihat ko?
.
.
maceh!
.
ni bkn sobab kroni kau memuji den kan?
.
kekekeeke
.
omak? baghu den lotak tepon.. dio sehak yo... abah den.. huhuhu.. kan da ponah cakap..
.
(al-fatihah)
dan

Johor Bahru, Malaysia

#41 Aug 21, 2008
aJin wrote:
Kita lihat pula kata alim ulama...
Mengenai hukum menghisap kemaluan suami atau isteri (seks oral) maka di sana ada sebahagian ulama mengatakan harus dan sebahagian lagi mengatakan makruh. Antara ulama yang mengatakan harus adalah Syeikh Prof. Dr. Ali Jumaah manakala antara ulama yang mengatakan makruh adalah Syeikh Dr. Yusuf al-Qaradhawi. Namun perlulah diingatkan jangan pula sampai tertelan air mazi pasangan kerana air mazi adalah najis.
Perkara ini ada juga yang mengharamkan terus.Kerana secara tabie'nya kalau seseorang sedang berada dalam kelazatan,akan memancarkan Mazi.Dan mazi adalah najis,maka berdasarkan hal itu hisapan tidak dibenarkan.Para ulama' banyak membahaskan dalam konteks mencium bukan menghisap.Oleh itu pandangan yang wajar bagi kebanyakan ulama berkenaan dengan menghisap ini adalah haram.Tetapi jika sekdar mencium maka ia kembali kepada perbahasan para ulama' iaitu ada yag mengharuskan dan lain-lain.
Mufti Saudi Arabia bahagian Selatan, Asy-Syaikh Al`Allamah Ahmad bin Yahya An-Najmi menjawab sebagai berikut,
"Adapun hisapan isteri terhadap kemaluan suaminya (oral sex), maka ini adalah haram, tidak dibolehkan. Ini Kerana ia (kemaluan suami) dapat memancarkan mani, mazi dan lain-lain. Kalau memancar, maka akan keluar darinya air mazi yang ia najis menurut kesepakatan ulama. Apabila (air mazi itu) masuk ke dalam mulutnya lalu ke perutnya maka boleh jadi akan menyebabkan penyakit baginya.
wallahualam bissawab
terima kasih, makin jelas...

Tell me when this thread is updated:

Subscribe Now Add to my Tracker

Add your comments below

Characters left: 4000

Please note by submitting this form you acknowledge that you have read the Terms of Service and the comment you are posting is in compliance with such terms. Be polite. Inappropriate posts may be removed by the moderator. Send us your feedback.

Malaysia Discussions

Title Updated Last By Comments
Melayu bangsa sial yang dijajah JAWA 7 min sahabat 65
Sriwijaya sudah terbukti berpusat dan bermula d... 8 min Peminat sejarah 2,734
cara cara menyantet orang sampai mati mendadak (Jan '12) 9 min adi battousai 195
(kpk-polri)Indonesya di ambang perang saudara 11 min isrmirdh 8
Lucu KE GEREJA BOLEH PAKAI ROK MINI 15 min isrmirdh 12
DEBAT ISLAM VS KRISTEN. Fakta: ISLAM GAK AKAN M... (Jun '13) 22 min pasturbasi 107,264
nabi muhammad menyetarakan perempuan dengan anjing (Nov '13) 24 min 82293896543ASU852... 3
KASlHAN KPD M'SIA TAK BOLEH BELI HELICOPTER,BRU... 1 hr malaysian MONKEY ... 56
More from around the web