Comments
1,881 - 1,900 of 19,485 Comments Last updated Thursday Jul 24

“welcome back”

Since: Aug 08

ez_eft@yahoo.com.my

|
Report Abuse
|
Judge it!
|
#2024
Nov 17, 2008
 
siapa ko nak halau aku dari masuk ke mana2 thread yg aku suka??

suka hati aku la nak pegi mana pun. ko ni mmg dari dulu x boleh tgk org senang yer... kesian...
batu putih

Kuala Lumpur, Malaysia

|
Report Abuse
|
Judge it!
|
#2025
Nov 17, 2008
 
puan hulk...wah lama gua tak masuk sini ko dah wat kecoh2..lu pehal , tak ske jangan masuk sini...cakap macam bagus ..menyemak forum dengan karangan spm ko tu...peh panas gak gua.

anayways guys just biarkan miss hulk tu...mcm langau je dia...ada cite baik tak blan ni...perancangan terbaru ke tbk ke?
sempoi

Kuala Lumpur, Malaysia

|
Report Abuse
|
Judge it!
|
#2026
Nov 17, 2008
 
hemm...tulah aku stuju gak...kalau x suka takyah masuk forum ni...g masuk forum yang Hulk suka...jgn marah haaa....

Since: Nov 08

Senai, Malaysia

|
Report Abuse
|
Judge it!
|
#2027
Nov 17, 2008
 
ezhar wrote:
siapa ko nak halau aku dari masuk ke mana2 thread yg aku suka??
suka hati aku la nak pegi mana pun. ko ni mmg dari dulu x boleh tgk org senang yer... kesian...
ya lah....tak de sapa boleh halang kalau nak masuk mana2 thread, pasal ni kan cyber, bukan sesapa punya pun thread ni.

tapi kalau nak gi ke pulau karimun nak cari brg ke atau nak melawat tempat2 bersejarah dan menarik, tu memang digalakkan utk menambah pendapatan penduduk setempat.....tapi diharap janganlah buat kerja2 terkutuk di sana....Allah Maha Melihat.

Since: Nov 08

Senai, Malaysia

|
Report Abuse
|
Judge it!
|
#2028
Nov 17, 2008
 
batu putih wrote:
puan hulk...wah lama gua tak masuk sini ko dah wat kecoh2..lu pehal , tak ske jangan masuk sini...cakap macam bagus ..menyemak forum dengan karangan spm ko tu...peh panas gak gua.
anayways guys just biarkan miss hulk tu...mcm langau je dia...ada cite baik tak blan ni...perancangan terbaru ke tbk ke?
Gua hanya menjalankan tugas yg diamanahkan oleh Allah swt aje iaitu ingat mengingati sesama mu'min. Kalau lu kapir, lu tak payah bising, gua bukan ingatkan lu. Kalau lu Islam, lu takkan buat perkara yg ditegah oleh Allah swt.

Ada hadith nabi menyatakan:

“Artinya : Apabila seorang hamba berzina keluarlah iman darinya. Lalu iman itu berada di atas kepalanya seperti naungan, maka apabila dia telah bertaubat, kembali lagi iman itu kepadanya”[Hadits shahih riwayat Abu Dawud no. 4690 dari jalan Abu Hurairah]

Berkata Ibnu Abbas.:“Dicabut cahaya (nur) keimanan di dalam zina”[Riwayat Bukhari di awal kitab Hudud, Fathul Bari 12:58-59]

Dan sabda Nabi Shallallahu ‘alaihi wa sallam.

“Artinya : Dari Abi Hurairah, ia berkata : Telah bersabda Nabi Shallallahu ‘alaihi wa sallam,“Tidak akan berzina seorang yang berzina ketika dia berzina padahal dia seorang mukmin. Dan tidak akan meminum khamr ketika dia meminumnya padahal dia seorang mukmin. Dan tidak akan mencuri ketika dia mencuri padahal dia seorang mukmin. Dan tidak akan merampas barang yang manusia (orang banyak) melihat kepadanya dengan mata-mata mereka ketika dia merampas barang tersebut pada dia seorang mukmin”[Hadits shahih riwayat Bukhari no. 2475, 5578, 6772, 6810 dan Muslim 1/54-55]

Since: Nov 08

Senai, Malaysia

|
Report Abuse
|
Judge it!
|
#2029
Nov 17, 2008
 
Maknanya: Kalau lu berzina, lu sebenarnya tidak beriman. Kalau mati, mati kapir.....

Sama juga kalau bini lu kata dia cinta sangat dgn lu, tapi dia berzina dgn jantan lain. Walaupun di mulutnya dia kata dia cintakan lu, dlm hatinya hanya ada lu aje, tapi dr segi perbuatannya memang membuktikan dia tak cintakan lu.

Tembak balik pada diri lu sendiri....kalau lu kata lu cintakan bini lu, sayang sama keluarga lu, dalam masa yg sama cari gadis2 muda yg terpaksa melacurkan diri mereka, itu tandanya lu sebenarnya tak sayangkan bini lu, tak cintakan dia, tak kasih sama keluarga lu. Cinta bukan hanya pd mulut dan hati, tapi perlu diserlahkan dengan perbuatan sekali.

Kalau lu kata lu Islam, tapi perbuatan menunjukkan seolah2 lu bukan islam, seperti berzina yg mana islam bagi tahu itu dosa besar, tapi lu buat juga, mana iman lu dengan Allah swt?

BRO LU PK LAH SENDIRI...ALLAH BG OTAK UTK BERFIKIR, BUKAN IKUT SAHAJA KEHENDAK NAFSU, KALAU NAK IKUT KEHENDAK NAFSU SAMPAI BILA2 PUN KITA AKAN JADI HAMBA NAFSU DAN HAMBA IBLIS YG BERJANJI UTK MEROSAKKAN ANAK CUCU ADAM UTK DIJADIKAN SAHABAT DI JAHANNAM SELAMA2NYA...

LU ADA OTAK LU PK LAH SENDIRI.....GUNALAH AKAL.

Since: Nov 08

Senai, Malaysia

|
Report Abuse
|
Judge it!
|
#2030
Nov 17, 2008
 
Zina, Dosanya, Hukumannya Di Dunia Di Dalam Syari'at Allah Dan Adzabnya di Akhirat
Sabtu, 27 Oktober 2007 13:40:49 WIB
HAMIL DI LUAR NIKAH DAN MASALAH NASAB ANAK-1/4-
Oleh
Al-Ustadz Abdul Hakim bin Amir Abdat
Zina adalah dosa yang sangat besar dan sangat keji serta seburuk-buruk jalan yang ditempuh oleh seseorang berdasarkan firman Allah Subhanahu wa Ta’ala.
“Artinya : Dan janganlah kamu mendekati zina, karena sesungguhnya zina itu adalah faahisah (perbuatan yang keji) dan seburuk-buruk jalan (yang ditempuh oleh seseorang)”[Al-Israa : 32]
Para ulama menjelaskan bahwa firman Allah Subhanahu wa Ta’ala :“Janganlah kamu mendekati zina”, maknanya lebih dalam dari perkataan :“Janganlah kamu berzina” yang artinya : Dan janganlah kamu mendekati sedikit pun juga dari pada zina [1]. Yakni : Janganlah kamu mendekati yang berhubungan dengan zina dan membawa kepada zina apalagi sampai berzina.[2]
Faahisah adalah = maksiat yang sangat buruk dan jelek
Wa saa’a sabiila = karena akan membawa orang yang melakukannya ke dalam neraka.
Tidak ada perselisihan di antara para ulama bahwa zina termasuk Al-Kabaa’ir (dosa-dosa besar) berdasarkan ayat di atas dan sabda Nabi yang mulia Shallallahu ‘alaihi wa sallam.
“Artinya : Apabila seorang hamba berzina keluarlah iman [3] darinya. Lalu iman itu berada di atas kepalanya seperti naungan, maka apabila dia telah bertaubat, kembali lagi iman itu kepadanya”[Hadits shahih riwayat Abu Dawud no. 4690 dari jalan Abu Hurairah]
Berkata Ibnu Abbas.:“Dicabut cahaya (nur) keimanan di dalam zina”[Riwayat Bukhari di awal kitab Hudud, Fathul Bari 12:58-59]
Dan sabda Nabi Shallallahu ‘alaihi wa sallam.
“Artinya : Dari Abi Hurairah, ia berkata : Telah bersabda Nabi Shallallahu ‘alaihi wa sallam,“Tidak akan berzina seorang yang berzina ketika dia berzina padahal dia seorang mukmin. Dan tidak akan meminum khamr ketika dia meminumnya padahal dia seorang mukmin. Dan tidak akan mencuri ketika dia mencuri padahal dia seorang mukmin. Dan tidak akan merampas barang yang manusia (orang banyak) melihat kepadanya dengan mata-mata mereka ketika dia merampas barang tersebut pada dia seorang mukmin”[Hadits shahih riwayat Bukhari no. 2475, 5578, 6772, 6810 dan Muslim 1/54-55]
Maksud dari hadits yang mulia ini ialah :
Pertama : Bahwa sifat seorang mukmin tidak berzina dan seterusnya.
Kedua : Apabila seorang mukmin itu berzina dan seterusnya maka hilanglah kesempurnaan iman dari dirinya”[4]
Di antara sifat “ibaadur Rahman”[5] ialah :‘tidak berzina’. Maka apabila seorang itu melakukan zina, niscaya hilanglah sifat-sifat mulia dari dirinya bersama hilangnya kesempurnaan iman dan nur keimannya.[6]
Setelah kita mengetahui berdasarkan nur Al-Qur’an dan Sunnah Nabi yang mulia Shallallahu ‘alaihi wa sallam bahwa zina termasuk ke dalam Al-Kabaair (dosa-dosa besar) maka akan lebih besar lagi dosanya apabila kita melihat siapa yang melakukannya dan kepada siapa?
Kalau zina itu dilakukan oleh orang yang telah tua, maka dosanya akan lebih besar lagi berdasarkan sabda Nabi yang mulia Shallallahu ‘alaihi wa sallam.
“Artinya : Ada tiga golongan (manusia) yang Allah tidak akan berbicara kepada mereka pada hari kiamat dan tidak mensucikan mereka dan tidak melihat kepada mereka, dan bagi mereka siksa yang sangat pedih, yaitu ; Orang tua yang berzina, raja yang pendusta (pembohong) dan orang miskin yang sombong”[Hadits shahih riwayat Muslim 1/72 dari jalan Abu Hurairah, ia berkata : Telah bersabda Rasulullah Shallallahu ‘alaihi wa sallam seperti diatas]

Since: Nov 08

Senai, Malaysia

|
Report Abuse
|
Judge it!
|
#2031
Nov 17, 2008
 
Demikian juga apabila dilakukan oleh orang yang telah nikah atau pernah merasakan nikah yang shahih baik sekarang ini sebagai suami atau istri atau duda atau janda, sama saja, dosanya sangat besar dan hukumannya sangat berat yang setimpal dengan perbuatan mereka, yaitu didera sebanyak seratus kali kemudian di rajam sampai mati atau cukup di rajam saja. Adapun bagi laki-laki yang masih bujang atau dan anak gadis hukumnya didera seratus kali kemudian diasingkan (dibuang) selama satu tahun. Dengan melihat kepada perbedaan hukuman dunia maka para ulama memutuskan berbeda juga besarnya dosa zina itu dari dosa besar kepada yang lebih besar dan sebesar-besar dosa besar. Mereka melihat siapa yang melakukannya dan kepada siapa dilakukannya.
Kemudian, kalau kita melihat kepada siapa dilakukannya, maka apabila seorang itu berzina dengan isteri tetangganya, masuklah dia kedalam sebesar-besar dosa besar (baca kembali haditsnya di fasal kedua dari jalan Ibnu Mas’ud). Dan lebih membinasakan lagi apabila zina itu dilakukan kepada mahramnya seperti kepada ibu kandung, ibu tiri, anak, saudara kandung, keponakan, bibinya dan lain-lain yang ada hubungan mahram, maka hukumannya adalah bunuh.[7]
Setelah kita mengetahui serba sedikit tentang zina [8], dan dosanya, hukumannya di dunia di dalam syari’at Allah dan adzabnya di akhirat yang akan membawa para penzina terpanggang di dalam neraka, sekarang tibalah bagi kami untuk mejelaskan pokok permasalahan di dalam fasal ini yaitu hamil di luar nikah dan masalah nasab anak. Dalam fasal ini ada beberapa kejadian yang masing-masing berbeda hukumnya, maka kami berkata:
[Disalin dari kitab Menanti Buah Hati Dan Hadiah Untuk Yang Dinanti, Penulis Abdul Hakim bin Amir Abdat, Penerbit Darul Qolam Jakarta, Cetakan I – Th 1423H/2002M]
__________
Foote Note
[1]. Tafsir Al-Qurthubiy, Juz 10 hal. 253
[2]. Tafsir Ruhul Ma’aaniy Juz 15 hal. 67-68 Al-Imam Al-Aluwsiy Al-Baghdadi. Tafsir Bahrul Muhith Juz 6 hal. 33.
[3]. Yang dimaksud “kesempurnaan iman dan cahayanya” baca syarah hadits ini di Faidlul Qadir Syarah Jami’ush Shagir 1/367 no. 660
[4]. Lihat syarah hadits ini di Fathul Bari no. 6772 Syarah Muslim Juz.2 hal.41-45 Imam An-Nawawi. Kitabul Iman oleh Syaikhul Islam Ibnu Taimiyyah hal.239, 240
[5]. Tafsir Ibnu Katsir surat Al-Furqan ayat 68
[6]. Lihatlah tentang permasalahan zina, kerusakannya, hukumannya, dosanya, siksanya di kitab Jawaaabul Kaafiy, hal. 223 -239 dan 240 – 249 oleh Al-Imam Ibnul Qayyim
[7]. Tafsir Ibnu Katsir surat An-Nisaa ayat 22
[8]. Keluasan masalah zina dapat dibaca dan diteliti di kitab-kitab fiqih dan syarah hadits.

“wherever i may roam”

Since: Jun 08

Location hidden

|
Report Abuse
|
Judge it!
|
#2033
Nov 17, 2008
 
ini kes laki sendiri dah tak layan le ni, tu le sibuk kat forum ni. entah2 dah gemuk bau busuk agaknya

“Berangkat Selatan atau Utara ?”

Since: Jun 08

FB - Tg Balai Karimun

|
Report Abuse
|
Judge it!
|
#2034
Nov 17, 2008
 
Hulk wrote:
<quoted text>
Labu, labu....ingatkan kapten labu....rupanya SiLabu pengecut...mat saleh kata no balls. Melayu kata takde bodek/pelir. Apa guna buah 2 bijik tu kalau penakut.....jadi pondan lagi bagus....he he he....penakut rupanya si labu ni.
Cakap Gua penakut....no balls...pirrahhhh....
Lu berani Lu gi la....pejuang konon...no bijik la lu..kata serikandi le...setakat tulis aja...bebudak darjah satu pun tahu.....

Tak payah lu nak berjuang kat Indon ke....kat KL ni pun lu tak tertarbiah....Lu masukan lah tulisan lu kat Berita Harian ke...Sun ke....tulis la....

Setakat tarbiah cara lu ni...tulisan cam lu ni...cam mana orang nak hormat !!!!!

Gua tahu...Suami lu pun lu tak dapat nak tarbiah...pigggiii laaa...

Suami lu kaki betina...main betina luar negara pun lu tak lih nak tarbiah....piiiirrraaahhhh

Nak tarbiah orang lain konon....betulkan diri sendiri dulu...keluarga sendiri dulu...

“Berangkat Selatan atau Utara ?”

Since: Jun 08

FB - Tg Balai Karimun

|
Report Abuse
|
Judge it!
|
#2035
Nov 17, 2008
 
Puan Hulk....Jangan nak bertopingkan tulisan....pergi tengok cermin dulu....

Pergi tengok laki lu dulu...anak2 lu tu....jangan dok tulis copy paste aja....

Jangan suami kaki betina....anak jadi bosia/bogan kat luar.....

“akulah pejuang ”

Since: Oct 08

ujung dunia

|
Report Abuse
|
Judge it!
|
#2036
Nov 17, 2008
 
SiLabu wrote:
Puan Hulk....Jangan nak bertopingkan tulisan....pergi tengok cermin dulu....
Pergi tengok laki lu dulu...anak2 lu tu....jangan dok tulis copy paste aja....
Jangan suami kaki betina....anak jadi bosia/bogan kat luar.....
ang ni byk mkn taik kot..
tu pikeran ang singkat

Since: Nov 08

Senai, Malaysia

|
Report Abuse
|
Judge it!
|
#2037
Nov 17, 2008
 
lone_traveller wrote:
ini kes laki sendiri dah tak layan le ni, tu le sibuk kat forum ni. entah2 dah gemuk bau busuk agaknya
aikk...buka keburukan bini sendiri nampak....patutlah ko makan luar dan tak nak layan bini....bini dah bau busuk kot.....tu lah tak pandai nak memilih dulu....time nak kahwin, main sebat aje.....ya lah muka pun macam tembok pecah.....sapa yg ndak.....pelacur ndak le kau tu, nak buat macam mana terpaksa layan muka tembok pecah ko tu...kalau tak layan kena sepak ngan papi/mami.....apa boleh buat nasib badan, terpaksa lah melayan muka sial ko...he he he...jgn mare nanti kena jual kat tg balai karimun.....ha ha ha.....

Since: Nov 08

Senai, Malaysia

|
Report Abuse
|
Judge it!
|
#2038
Nov 17, 2008
 
SiLabu wrote:
Puan Hulk....Jangan nak bertopingkan tulisan....pergi tengok cermin dulu....
Pergi tengok laki lu dulu...anak2 lu tu....jangan dok tulis copy paste aja....
Jangan suami kaki betina....anak jadi bosia/bogan kat luar.....
ini nama balik bola ke tembok, kena balik diri sendiri....

nasihat ni kena bagi tau kat bini dan keluarga lu sendiri sebab dah pun terjadi pd keluarga dan bini lu.

cakap kat bini lu macam ni:

Pergi tengok laki lu dulu...anak2 lu tu.
Jangan suami kaki betina....anak jadi bosia/bogan kat luar.....[memang kak, laki lu kaki betina, kaki pelacur, anak akak tu pun tengok sikit, dah lah laki asyik outstation kerja/bisnes kononnya sampai tak tengok anak kat luar apa jadi, akak peratikanlah anak akak tu, takut ikut perangai bapak dia, sian kat akak]

Since: Nov 08

Senai, Malaysia

|
Report Abuse
|
Judge it!
|
#2039
Nov 17, 2008
 
SiLabu wrote:
<quoted text>
Cakap Gua penakut....no balls...pirrahhhh....
Lu berani Lu gi la....pejuang konon...no bijik la lu..kata serikandi le...setakat tulis aja...bebudak darjah satu pun tahu.....
Tak payah lu nak berjuang kat Indon ke....kat KL ni pun lu tak tertarbiah....Lu masukan lah tulisan lu kat Berita Harian ke...Sun ke....tulis la....
Setakat tarbiah cara lu ni...tulisan cam lu ni...cam mana orang nak hormat !!!!!
Gua tahu...Suami lu pun lu tak dapat nak tarbiah...pigggiii laaa...
Suami lu kaki betina...main betina luar negara pun lu tak lih nak tarbiah....piiiirrraaahhhh
Nak tarbiah orang lain konon....betulkan diri sendiri dulu...keluarga sendiri dulu...
kira ok apa berjuang dengan tulisan, ko tu langsung menggalakkan maksiat....dah la tak de pelir....woi malulah jadi jantan....jadi bapok aje lagi baik.

“wherever i may roam”

Since: Jun 08

Location hidden

|
Report Abuse
|
Judge it!
|
#2040
Nov 17, 2008
 
pejuang penakut memang cam tu. tak berani keluar. berani tulis aje. cakap banyak, tong kosong.

“wherever i may roam”

Since: Jun 08

Location hidden

|
Report Abuse
|
Judge it!
|
#2041
Nov 17, 2008
 
org bodoh memang suka perjuangkan benda yg sia2.

Since: Nov 08

Senai, Malaysia

|
Report Abuse
|
Judge it!
|
#2042
Nov 17, 2008
 
lone_traveller wrote:
org bodoh memang suka perjuangkan benda yg sia2.
rilek lah brader....lu yg penakut, takut mayat timbul lah.....mana pegi pelir lu....simpan dlm lemari ke???

Kalau lu takut, gadis2 yg dipaksa jadi pelacur dan nak melarikan diri tu lagilah 10x takut. Lu atleast ada batang walaupun takde pelir, diorang ada apa, ada cipap je....terpaksalah menjaja cipap diorang tanpa rela dan dlm terpaksa kpd btg tanpa pelir korang tu.....sianlah kat mereka, aku bukan suruh lu berjuang....aku tahu lu tu dayus, cuma aku harap lu dan kengkawan lu tu tak yahlah mengkayakan si papi/mami dan gangster kat situ, itu aje yg aku minta.

boleh kan......no balls.

“"Kejor Yop Kejor"”

Since: Oct 08

Perak, Malaysia

|
Report Abuse
|
Judge it!
|
#2043
Nov 17, 2008
 
Hehehehe...

Lone, Labu... Biorkan jer la Hulk tue..
Sabor2 je lerr..
Kiter sembang kiter ajer dah ler..
Orang kurang perhatian suami, jadik kat sini jer la dia menagih perhatian kiter..
Kes lepas geram pun sama nie...
Biorkan je lerr..

So, citer la pasal trip TBK ari tue...
Cewek baru ada kaa?
Hehehehehe...
Labu tarak gambar baru ka?

ps: Teman nengok komer sumer pakai gambor superhero, teman pun ikut juger.. hehehhe..

Jangan marah Puan Hulk, jangan risau, teman baca miker nyer tulisan.. Kadang2 jer terlepas... bukan ape... Panjang sangat...(Ayat ambik ati pompuan...)

Peace...:)

Since: Nov 08

Senai, Malaysia

|
Report Abuse
|
Judge it!
|
#2044
Nov 17, 2008
 
aku rasa baik ko tukar nick drp silabu kpd sibapok kalau nak jadi gak lelaki tukar pd sidayus, sebab ko ni penakut....nama je jantan tapi jantan kelepir.

Tell me when this thread is updated: (Registration is not required)

Add to my Tracker Send me an email

Type in your comments below
Name
(appears on your post)
Comments
Characters left: 4000

Please note by clicking on "Post Comment" you acknowledge that you have read the Terms of Service and the comment you are posting is in compliance with such terms. Be polite. Inappropriate posts may be removed by the moderator. Send us your feedback.

13 Users are viewing the Brunei Forum right now

Search the Brunei Forum:
Title Updated Last By Comments
nak cari mak datin gersang (Sep '10) 8 min kamal 672
pantun kasih sayang (Sep '10) 19 hr Biatch 21
kenapa MELAYU BRUNEI TIDAK SUKA ORANG IBAN ....... (Apr '13) Mon behia 1,655
Bond itu benar, somoga dapat tak lama lagi (May '10) Mon Manusia Keparat 127,984
toto magnum 4d 5d 6d malaysia Mon muhamad nasir 1
cari kenalan lelaki/perempuan (Jul '07) Mon lisa 18,973
ingin menjual syiling lama (Dec '07) Mon stanly 2,394
•••
•••