Comments
1 - 20 of 82 Comments Last updated May 20, 2013
First Prev
of 5
Next Last
matamata

Kuala Lumpur, Malaysia

|
Report Abuse
|
Judge it!
|
#1
Sep 25, 2007
 
kalau ada sapa2 yg ada amalan untuk murah rezeki turunkanlah kat aku.
Azlan Awang Hashim

Shah Alam, Malaysia

|
Report Abuse
|
Judge it!
|
#2
Oct 4, 2007
 
Sembahyang kuat2, bykkan bersedekah dn amal jariah maka sempurnalah hidupmu dunia akhirat.
Tak Pandai

Kuala Lumpur, Malaysia

|
Report Abuse
|
Judge it!
|
#3
Oct 4, 2007
 
Azlan Awang Hashim wrote:
Sembahyang kuat2, bykkan bersedekah dn amal jariah maka sempurnalah hidupmu dunia akhirat.
Dan zikir Ya Razak, ayat seribu Dinar
klue

Petaling Jaya, Malaysia

|
Report Abuse
|
Judge it!
|
#4
Oct 4, 2007
 
dalam majalah perdana ada keluar artikel pasal solat sunat dhuha untuk murah rezeki dari harun din kalau tak silap
krulok

Kuala Lumpur, Malaysia

|
Report Abuse
|
Judge it!
|
#5
Oct 4, 2007
 
klue wrote:
dalam majalah perdana ada keluar artikel pasal solat sunat dhuha untuk murah rezeki dari harun din kalau tak silap
Usaha yakn tawakal. Insya Allah
Mind Power

Malaysia

|
Report Abuse
|
Judge it!
|
#6
Oct 4, 2007
 
Tak Pandai wrote:
<quoted text>Dan zikir Ya Razak, ayat seribu Dinar
Betul..tu, tambah dgn sembahyang dhuha, dan bersedekah kepada anak yatim, insyaallah rezeki datang bagaikan sg yg tiada hentinya...
adikmu

Kajang, Malaysia

|
Report Abuse
|
Judge it!
|
#7
Oct 4, 2007
 

Judged:

1

Bismillah Enam

• Makbul segala hajat dan cita-cita.
• Luas rezkinya.
• Jika ditiup kpd perempuan nescaya kasih ia kepada kita.
• Menang dalam peperangan.
• Penerang hati.
• Diajuhkan dari segala penyakit.
• Dibaca 70 kali tiap-tiap hari aman dari ancaman raja-raja dan pembesar yang zalim yang hendak membunuhnya.
• Dibaca ditempat yahng suci nescaya dapat melihat malaikat, jin dan syaitan.
• Dibaca dimalam jumaat 20 kali boleh melihat orang didalam kubur.
• Aman daripada binatang2 buas.
• Air laut menjadi tawar.
• Terlepas daripada terkena bunuh juka dibaca kepada tubuh badan.
• Jika ditulis dan dijadikan azimat atau dibaca pada sawah aman daripada ancaman babi, tikus atau burung.
• Terselamat daripada bahaya musuh dan seteru.
• Terselamat dari karam dilaut.
• Jika dibaca pada minyak malam jumaat tiga kali boleh memudahkan perempuan beranak jika meminumnya.
• Orang yang pekak jika dibaca pada telinganya selam 7 hari nescaya mendengar.
• Orang gila atau yang dirasuk oleh iblis apabila dibaca ditelinga tiga kali insyaallah lari iblisnya.
• Boleh tawarkan segala jenis bisa termasuk bisa sengat binatang seperti lebah, ular dan ikan.
• Boleh tawarkan segala jenis racun dan santau, seperti yang diperbuat daripada miang rebung, ulat buku mati beragan, hempedu katak dan sebagainya.
• Terkeluar daripada penjara apabila dibaca bersungguh-sungguh.
• Dijadikan jampi untuk menghalau jin dan syaitan.
Cara untuk merawat pesakit yang menderita kerana perkara diatas; latakkan tangan ditempat yang sakit, tahan nafas dan baca al-Fathihah dan juga ayat Bismillah Enam ini. Tiup tempat tersebut dah urut sedikit. Baca juga ayat ini pada air untuk disapukan pada tempat yang sakit dan untuk di minum. Angin akan keluar darpi pesakit dan diikuti oleh muntah, insyaallah.
Doa ini juga boleh digunakan kepada binatang yang termakan rumput yang diracun atau yang dipatuk ular. Kaedah rawatannya adalah dengan memberi makan rumput dan meminum air yang telah dibacakan dengan doa diatas.
AMAL LAH BISMILLAH ENAM INI KERANA IANYA MENJADIKAN SEGALA JENIS RACUN AKAN TAWAR DAN TIDAK MEMBERI MUDHARAT KEPADA PENGAMAL KALAU TERMINUM. GELAS YANG MENGANDUNGI RACUN AKAN PECAH KALAU DIPEGANG OLEH PENGAMAL BISMILLAH ENAM. INSYAALLAH

Dalam sebuah hadis, Nabi Muhammad SAW bersabda bahwa barangsiapa membersihkan dirinya kepada Allah SAW selama 40 hari maka akan memancar dari hati dan lisannya sumber-sumber hikmah.
Cara memperoleh keberuntungan dapat dilakukan dengan laku 40 hari, iaitu setiap selesai solat subuh dan isyak membaca wirid, sebagai berikut.
• Ya Allah Ya Karim, ya Rahman ya Rahim, ya Qawiyyu ya Matin x 41.
• Allahumma Shalli ‘alaa Muhammad x 41 x.
• Membaca Al-Fatihah sekali. Khusus pada kalimat “Iyyaka na’budu wa iyyaka nasta’in diulang 41 kali.
• Hasbunallahu wa ni’mal wakil x 125.
• La haula wala quwwata illa billahil ‘aliyyil adziim. x 41.
• Ya Allah, hamba mohon segala persoalan saya selesai dan berkah. Amin.
Selama mengamalkan wirid ini disertai dengan menjalani sikap yang bersih. Selama 40 hari harus banyak berbuat baik, bertaubat dan menjauhkan diri dari maksiat. Jika Mampu, lakukanlah selalu solat berjemaah selama 40 hari itu. Insya’Allah apa yang anda kehendaki akan berhasil.
aku hensem

Malaysia

|
Report Abuse
|
Judge it!
|
#9
Oct 4, 2007
 
adikmu wrote:
Bismillah Enam
• Makbul segala hajat dan cita-cita.
• Luas rezkinya.
• Jika ditiup kpd perempuan nescaya kasih ia kepada kita.
• Menang dalam peperangan.
• Penerang hati.
• Diajuhkan dari segala penyakit.
• Dibaca 70 kali tiap-tiap hari aman dari ancaman raja-raja dan pembesar yang zalim yang hendak membunuhnya.
• Dibaca ditempat yahng suci nescaya dapat melihat malaikat, jin dan syaitan.
• Dibaca dimalam jumaat 20 kali boleh melihat orang didalam kubur.
• Aman daripada binatang2 buas.
• Air laut menjadi tawar.
• Terlepas daripada terkena bunuh juka dibaca kepada tubuh badan.
• Jika ditulis dan dijadikan azimat atau dibaca pada sawah aman daripada ancaman babi, tikus atau burung.
• Terselamat daripada bahaya musuh dan seteru.
• Terselamat dari karam dilaut.
• Jika dibaca pada minyak malam jumaat tiga kali boleh memudahkan perempuan beranak jika meminumnya.
• Orang yang pekak jika dibaca pada telinganya selam 7 hari nescaya mendengar.
• Orang gila atau yang dirasuk oleh iblis apabila dibaca ditelinga tiga kali insyaallah lari iblisnya.
• Boleh tawarkan segala jenis bisa termasuk bisa sengat binatang seperti lebah, ular dan ikan.
• Boleh tawarkan segala jenis racun dan santau, seperti yang diperbuat daripada miang rebung, ulat buku mati beragan, hempedu katak dan sebagainya.
• Terkeluar daripada penjara apabila dibaca bersungguh-sungguh.
• Dijadikan jampi untuk menghalau jin dan syaitan.
Cara untuk merawat pesakit yang menderita kerana perkara diatas; latakkan tangan ditempat yang sakit, tahan nafas dan baca al-Fathihah dan juga ayat Bismillah Enam ini. Tiup tempat tersebut dah urut sedikit. Baca juga ayat ini pada air untuk disapukan pada tempat yang sakit dan untuk di minum. Angin akan keluar darpi pesakit dan diikuti oleh muntah, insyaallah.
Doa ini juga boleh digunakan kepada binatang yang termakan rumput yang diracun atau yang dipatuk ular. Kaedah rawatannya adalah dengan memberi makan rumput dan meminum air yang telah dibacakan dengan doa diatas.
AMAL LAH BISMILLAH ENAM INI KERANA IANYA MENJADIKAN SEGALA JENIS RACUN AKAN TAWAR DAN TIDAK MEMBERI MUDHARAT KEPADA PENGAMAL KALAU TERMINUM. GELAS YANG MENGANDUNGI RACUN AKAN PECAH KALAU DIPEGANG OLEH PENGAMAL BISMILLAH ENAM. INSYAALLAH
Dalam sebuah hadis, Nabi Muhammad SAW bersabda bahwa barangsiapa membersihkan dirinya kepada Allah SAW selama 40 hari maka akan memancar dari hati dan lisannya sumber-sumber hikmah.
Cara memperoleh keberuntungan dapat dilakukan dengan laku 40 hari, iaitu setiap selesai solat subuh dan isyak membaca wirid, sebagai berikut.
• Ya Allah Ya Karim, ya Rahman ya Rahim, ya Qawiyyu ya Matin x 41.
• Allahumma Shalli ‘alaa Muhammad x 41 x.
• Membaca Al-Fatihah sekali. Khusus pada kalimat “Iyyaka na’budu wa iyyaka nasta’in diulang 41 kali.
• Hasbunallahu wa ni’mal wakil x 125.
• La haula wala quwwata illa billahil ‘aliyyil adziim. x 41.
• Ya Allah, hamba mohon segala persoalan saya selesai dan berkah. Amin.
Selama mengamalkan wirid ini disertai dengan menjalani sikap yang bersih. Selama 40 hari harus banyak berbuat baik, bertaubat dan menjauhkan diri dari maksiat. Jika Mampu, lakukanlah selalu solat berjemaah selama 40 hari itu. Insya’Allah apa yang anda kehendaki akan berhasil.
maaf dik... bismillah enam tu ada dalam QURAN ke?
matamata

Kuala Lumpur, Malaysia

|
Report Abuse
|
Judge it!
|
#10
Oct 25, 2007
 
Ayat bismillah enam tu dalam tulisan rumi nya lebih kurang macam ni lah:

AYAT BISMILLAH ENAM

Bismillahirrahmanirrahim

Bismillaahissami’ilbasyirillaz i laisa kamithlihi syai un wahuwa bikulli syai’in ‘alim

Bismillaahilkhallaqil ‘alimillazi laisa kamithlihi syai un wahuwal fattaahul‘alim

Bismillaahillazi laisa kamithlihi syai un wahuwal ‘alimulkhabiir

Bismillaahillazi laisa kamithlihi syai un wahuwal ‘alimulqadiir

Bismillaahil ’azizilkarimillazi laisa kamithlihi syaiun wahuwal’azizulkariim

Bismillaahil ghafuurirrahimmillazi laisa kamithlihi syaiun wahuwalghafururrahiim

Faullahu khairun hafizhan wa huwa arhamurrahimiin

Wasallallahu ‘ala saidina muhammadiwwa ‘ala aalihi washahbihi wasallam.

Kalau nak baca, hafal dan amalkan, lebih baik cari yang dalam tulisan jawi sebab ejaannya dan lafaznya lebih tepat. Sila amalkan selalu.
HAMBA ALLAH

Kuala Lumpur, Malaysia

|
Report Abuse
|
Judge it!
|
#11
Oct 25, 2007
 
KALAU SUSAH2NAK BUAT APA YG SAUDARA2 KITA MAJUKAN PADA KAMU,BUATLAH YG PALING MUDAH.SEMUANYA ADA PADA KITA.
CONTOH:MAKAN DARI SUMBER YG HALAL,JANGAN MENYAKITI ORG LAIN TERUTAMA IBU BAPA,JANGAN BERDUSTA,JANGAN MUNGKIR JANJI,SELALU BERANGGAPAN BAIK TERHADAP ORG LAIN,SEDEKAH(CONTOH YG SENANG TABUNG SURAU ATAU MASJID)BERBAKTI PADA KEDUA ORG TUA,JANGAN ABAIKAN RUMAH TANGGA,PUNCA REZEKI YG HALAL KITA PEROLEHI DI GUNAKAN PADA JALAN YG BAIK DAN BANYAK LAGILAH.YG PALING UTAMA BILA KITA BUAT SUATU KERJA MESTI KERANA ALLAH DAN MENGHARAPKAN KEREDHAANNYA.
siput sedut

Ipoh, Malaysia

|
Report Abuse
|
Judge it!
|
#12
Oct 25, 2007
 
Tingkatkan keyakinan kita pada Allah... minta sungguh2 padaNya, lakukan apa yg disuruh tinggal apa yg dilarangNya, bukan setakat itu saja, ajak org buat perkara2 tu sama (dakwah)... tuntut ilmu dunia dan akhirat... tak semestinya hidup kaya itu murah rezki... murah rezki adalah bilamana hidup kita diredhai oleh Allah, walau apapun berlaku hati kita tenang sentiasa... sekadar peringatan sama2 kita ushakan...
LC GREEN

Kuala Lumpur, Malaysia

|
Report Abuse
|
Judge it!
|
#13
Nov 7, 2007
 
aku hensem wrote:
<quoted text>maaf dik... bismillah enam tu ada dalam QURAN ke?
#ia amalan para ulama zmn dulu2..juga dikenali sbg DOA NABI.aku rse xsalah la klu beramal dgn ayat ni..
harap maklum,,
azhar ahmad

Melaka, Malaysia

|
Report Abuse
|
Judge it!
|
#14
Nov 7, 2007
 
matamata wrote:
kalau ada sapa2 yg ada amalan untuk murah rezeki turunkanlah kat aku.
saya cadangkan saudara amalkan solat sunat dhuha setiap hari. Sila rujuk buku solat sunat kamarudin mahmod. InsyaAllah mujarab
matamata

Kuala Lumpur, Malaysia

|
Report Abuse
|
Judge it!
|
#16
Nov 8, 2007
 
azhar ahmad wrote:
<quoted text>
saya cadangkan saudara amalkan solat sunat dhuha setiap hari. Sila rujuk buku solat sunat kamarudin mahmod. InsyaAllah mujarab
terima kasih.
ada tak wirid dan doa khusus yang boleh dijadikan amalan harian. kalau boleh biarlah yang paling ringkas dan paling berkesan.
Mohd Fuad Abdul Aziz

Johor Bahru, Malaysia

|
Report Abuse
|
Judge it!
|
#18
Jan 3, 2008
 
Assalamualaikum W.B.T

Saudara2ku, saya perhatikan permintaan di atas dan saya faham tentang masalah yg dihadapi saudara mata mata di atas dan banyak di antara kalian yg memberi Bismillah 6 dan sebagainya.

Persolannya sekarang ini, sebelum saudara2 semua ingin mengamalkan apa2 jua amalan perhatikan dulu kesempurnaan amalan2 wajib kita. Adakah kita malakukannya dgn sempurna dan ikhlas kerana Allah SWT?

Jgn terlalu ghairah mengerjakan yg sunat sedangkan yg wajib masih byk cacat celanya dan terabai. Sabda Rasullullah SAW yg bermaksud “sebaik-baik amalan adalah solat yg tepat pada waktunya”. Nah, saudara2 sekelian, adakah saudara2 sudah melaksanakan suruhan junjungan besar kita itu?

Juga sabdanya lagi yg bermaksud “Sesungguhnya jika segala harta kekayaan didunia ini diberikan kpd ku nescaya aku lebih memilih untuk memuji Allah dgn Subhanallah, AlHamdulillah, LaIlahaIllallah, Allahuakbar”. Soalannya sekarang, adakah saudara2 semua sentiasa membasahi mulut dgn zikrullah2 itu?

Adalah saudara2 berusaha sedaya upaya utk mengerjakan solat secara berjemaah spt yg disuruh Rasullullah SAW? Yg saya perhatikan, surau2 dan masjid2 kosong? Satu saf pun tak penuh! Dimana kalian semua? Sibuk barangkali?

Kalau perkara2 yg saya jelaskan di atas masih lagi tak termampu hendak dilaksanakan, lupakan shj perkara2 amalan2 yg dimintakan semua itu!

Jagalah SOLAT WAJIB kalian semua terlebih dahulu. Perbetulkan AQIDAH kalian. Perbetulkan FIQAH kalian. Kerana itu yg lebih dituntut. Jika perkara2 pokok terlebih dahulu dijaga, InsyaAllah akan termakbul hajat2 kalian. INGAT, jgn sekali2 beramal dgn niat selain mendapatkan keredhaan & rahmat Allah SWT. Jika menunaikan Solat dan lain-lain amalan jgn sekali2 ada didlm hati kalian mahukan kekayaan kerana kelak takut amalan kalian ditolak malah dilaknati Allah SWT! Maka caranya setelah dgn tulus ikhlas beribadah kerana Allah SWT, barulah kemudiannya menadah tangan berdoa dgn suara yg lembut & penuh mengharap dan pintalah apa jua yg kalian hajatkan asalkan yg elok2 shj.

Saya mohon maaf jika kata2 saya agak keras, namun saya terpaksa membetulkan apa yg kurang betul.

Wassamua’laikum WBT.
Berpengertian

Singapore, Singapore

|
Report Abuse
|
Judge it!
|
#19
Jan 3, 2008
 
Apapun ibadah yg dilakukan harus step by step dan penuh dgn kesempurnaan berserta keikhlasan untuk mendapat keredhoan Allah SWT...

Ada waktunya kita ni asyik nak yg the best saja tetapi liku2 dan cara yg sempurna kepada mendapat makbul tiada dapat terlaksana..maunya semudah itu...terus dapat n dapat tanpa berusaha yg semampunya..Sekiranya setelah berdoa dan amal dan tiada terbukti dari Tuhan apakah harus syirik kepada Allah SWT...gimana pulak nanti. Jgn sampai kita menjadi bosan dan jatuh kelembah kelemahan pengharapan kerna tiada dapat nikmat apa yg diamalkan...

Islam ini so vibrant..hanya dgn amal dan doa jer tapi tidak terlihat kelemahan2 pada produk kita juga tiada ertinya..selainnya cara kita melayan pada pelanggan kita gimana pulak...

Justru apapun kita ini manusia yg serba kekurangan dan member2 memberi pandangan yg positif dan berniat ikhlas tuk membantu yg penting
PROTON BLM

Kuala Lumpur, Malaysia

|
Report Abuse
|
Judge it!
|
#20
Jan 3, 2008
 
yg ini memang ada dalam Al-Quran. Baca surah Al-Waqiah ayat 36-74 , amalkan setiap malam. Sebenarnya lebih elok baca sampai habis surah tu, tapi tumpukan pada ayat yg saya sebut di atas.
Tapi kelebihan surah ini memang ada dalam hadis.
Aduka

Tokyo, Japan

|
Report Abuse
|
Judge it!
|
#21
Jan 19, 2008
 
Maaf saudara/saudari,nak tumpang sekaki dalam forum ni,
Selalunya la ,kalau ada yang tanya bab rezeki maknanya dia sesak atau dah tak jumpa jalan nak selesai masalah ......
Tak dapat di nafikan apa yang di surat kan oleh saudara/saudari betul ,yang penting kalau buat salah mintak ampun pada Allah dan jaga amalan wajib.
Kalau matamama sesak sangat email kat saya ,nak bagi amalan ,insyallah di buka kan jalan bagaimana nak dapat rezeki.Amalan ni dah di amalkan dan terbukti nampak hasinya,
e-mail ke : sombro2001@yahoo.com
matamata

Kuala Lumpur, Malaysia

|
Report Abuse
|
Judge it!
|
#23
Mar 2, 2008
 
maaf saudara Aduka. tadi silap eja matamata.
IBUNDA

Miri, Malaysia

|
Report Abuse
|
Judge it!
|
#24
Mar 2, 2008
 
BUNDA nak ajar amalan murah rezeki yang memang diajarkan Rasulullah s.a.w.
Tiap malam baga surah WAQIAH dan selalu amalkan ayat2Kanzal Arasy yang ada dalam majmuk sharif(kitab yasin ada beberapa surah),dalam dia ada macam2 amalan.
Banyakkan amal asmaul husna.insya Allah murah rezeki,tak putus rezekinya.amin

Tell me when this thread is updated: (Registration is not required)

Add to my Tracker Send me an email

First Prev
of 5
Next Last
Type in your comments below
Name
(appears on your post)
Comments
Characters left: 4000

Please note by clicking on "Post Comment" you acknowledge that you have read the Terms of Service and the comment you are posting is in compliance with such terms. Be polite. Inappropriate posts may be removed by the moderator. Send us your feedback.

7 Users are viewing the Brunei Forum right now

Search the Brunei Forum:
Title Updated Last By Comments
Bond itu benar, somoga dapat tak lama lagi (May '10) 2 hr super 127,981
indonesia babi (Dec '09) 7 hr Indo 26
kenapa MELAYU BRUNEI TIDAK SUKA ORANG IBAN ....... (Apr '13) 8 hr alahai 1,651
cari bohsia kedah,janda d teman seks (Sep '10) 11 hr ana 313
siapa suka cium seluar dalam anak dara mengapa? (Dec '07) Thu Pemecah Dara 3,738
cari kenalan lelaki/perempuan (Jul '07) Thu aunty 18,968
don't pray for mh370 Thu Rudi 179
•••
•••