Isu pembuangan bayi: Siapa yang bersalah?

Posted in the Brunei Forum

Comments

Showing posts 1 - 20 of52
< prev page
|
Go to last page| Jump to page:
Jerung

Kota Kinabalu, Malaysia

|
Report Abuse
|
Judge it!
|
#1
Dec 30, 2009
 
Baru tadi saya tengok berita dekat TV3, kes pembuangan bayi di Ipoh, Perak. Pemberita menyifatkan tindakan tersebut sebagai pembunuhan kejam dan menyatakan bahawa nyawa bayi tersebut bagaikan tiada nilai kerana dijumpai oleh Petugas Majlis Perbandaran Ipoh di tempat pembuangan sampah. Siapakah yang bersalah dalam hal ini?
bilis

Puchong, Malaysia

|
Report Abuse
|
Judge it!
|
#2
Dec 30, 2009
 
yg buang la yg bersalah..susah ke jawapannya?
klu pun anak luar nikah..takde masaalah klu dijaga@dihantar kepada yg mahu menjaga.
Jerung

Kota Kinabalu, Malaysia

|
Report Abuse
|
Judge it!
|
#3
Dec 30, 2009
 
Bilis.. cuba ko tngok dari perspektif yang berlainan sikit. Kalo secara permukaannya mmng la orang yang membuang bayi tu bersalah. Tapi puncanya siapa? Confirm la pembuat bayi tersebut:). Kalo kita tengok lagi perspektif yang berlainan, salah keluarga pembuang dan pembuat bayi tersebut. Dan banyak lagi la kiranya kalo kita mo tengok sepa yg bersalah nie...
Ariss

Penang, Malaysia

|
Report Abuse
|
Judge it!
|
#4
Dec 30, 2009
 
Aku rasa mak bapak dia org yang bersalah....
kiwi_lala

Itam, Malaysia

|
Report Abuse
|
Judge it!
|
#5
Dec 30, 2009
 
knape mak bapak diorang plak yang salah??
sesetengah mak bapak xtahu langsung pasal kegiatan anak diorang kat luar..
so..kena salahkan remaja tu sendiri..xguna akal..
lagipun skrg ni kos sara hidup tinggi..nak buat surat beranak pun susah,apa lagi yang masyarakat tau??
mengata jela..
hahaha..
Haiya _07

Malaysia

|
Report Abuse
|
Judge it!
|
#6
Dec 30, 2009
 
Kesalahan kerana tidak membersihkan nafsi amarahnya..tidak menggunakan akal( satu hikmah yang tuhan beri)
Jerung

Kulai, Malaysia

|
Report Abuse
|
Judge it!
|
#7
Dec 30, 2009
 
kiwi_lala wrote:
knape mak bapak diorang plak yang salah??
sesetengah mak bapak xtahu langsung pasal kegiatan anak diorang kat luar..
so..kena salahkan remaja tu sendiri..xguna akal..
lagipun skrg ni kos sara hidup tinggi..nak buat surat beranak pun susah,apa lagi yang masyarakat tau??
mengata jela..
hahaha..
Well, dalam isu nie, semua perkara yg berkaitan perlu dinilai jika seseorang tersebut betul2 seorang yang terdidik secara minda, rohaniah dan fizikal. Memang betul, kebanyakan ibu bapa para remaja sekarang tidak tahu apa aktiviti yang anak2 mereka jalankan di luar. Mungkin mereka terlalu sibuk dengan kerja dan tidak mempunyai masa yang boleh diluangkan bersama ahli keluarga lain. Tapi, jika dilihat dari segi yang lain, kita juga dapat melihat sejauh manakah kebenarannya tentang "kurang masa bersama keluarga kerana kerja". Handphone kan ada, at least call la tanya keadaan anak2. Sekurang - kurangnya anak2 terasa diri mereka terjaga. Kalo ndak handphone pun public phone ka,pinjam hanphone kawan ka... So, mak bapak juga tidak boleh dikatakan tidak bersalah langsung. Remaja pun bersalah jgak pasal... ya la... ndak pakai otak... tau syok jak...
Wak Kormen

Kuala Lumpur, Malaysia

|
Report Abuse
|
Judge it!
|
#8
Dec 30, 2009
 
masalah bersegi-segi.. semua pihak perlu insaf dan saling membantu.
Hantu Raya

Penang, Malaysia

|
Report Abuse
|
Judge it!
|
#9
Dec 30, 2009
 
Jawapan ana.....

Yg si pelaku itu bersalah dan....

emak bapak mereka sekali.........

tanggungjawab tetap tanggungjawab.....
Pemerhati

Bayan Lepas, Malaysia

|
Report Abuse
|
Judge it!
|
#10
Dec 30, 2009
 
Betul tu....dua-dua salah. Ibu bapak salah sebab tak bagi didikan agama sepenuhnya pada anak-anak, bagi tuan punya badan pulak tak berfikir panjang bila bertindak...biasanya si pelaku lelaki mungkin dah hilang entah kemana jadi yang perempuan ni pulak tak nak dimalukan so dia ambil keputusan buang anak yang tidak berdosa itu. so...kedua-duanya salah..kita tak boleh hanya salahkan sebelah pihak sahaja.
Jerung

Kulai, Malaysia

|
Report Abuse
|
Judge it!
|
#11
Dec 31, 2009
 
Lagi satu, pandangan masyarakat sekeliling pun kena ambil kira juga. Sesetengah orang, apabila dorang dengar atau ternampak benda atau perkara yang tidak sepatutnya berlaku(contohnya kehamilan pra-kahwin)dalam kelompok masyarakat dorang, dorang bukan tegur tau. Daripada dorang pegi tegur, dorang umpat berabis. Tanpa memikirkan perasaan dan tekanan yg dihadapi pesalah dalam kelompok masyarakat mereka, sedap mulut dorang pong pang pong pang pasal anak si itu la, anak si ini la... dorang ndak sedar perbuatan dorang tue akan menyebabkan tercetusnya gejala seperti pembuangan bayi. Untuk menutup malu, bayi dibuang. Tapi malu kepada siapa? Kelompok masyarakat tempatan. Kenapa malu? Pasal mulut dorang laser! pong pang pong pang dari pagi sampailah ke tengah hari dan sampailah ke malam sebelum berita jam 8 malam.Patutkah wujud masyarakat bermulut laser? Bukankah sepatutnya wujud masyarakat penyayang? Kalo sdah nampak mna silapnya, pgi la tegur, pgi la nasihat. Ndak makan nasihat marah la! Bukan setakat "Eh, tu bukan anak si anu ka tue? setahu saya dia blum kahwin. Membunting pula perut tu! Bikin malu mak bapak dia sja! Bagus lg anak aku.... blablabla" dan seterusnya. Sepatutnya, untuk mengelakkan perkara buang bayi nie terjadi, perbincangan antara keluarga dan komuniti tempatan perlu ada. Memang malu tapi biarkan. Biar mereka yang berzina nie menunjukkan bahawa anak2 muda zaman skarang ndak bleh main syok jak. Fikir dulu sebelum buat.
Wak Kormen

Kuala Lumpur, Malaysia

|
Report Abuse
|
Judge it!
|
#12
Dec 31, 2009
 
Pemerhati wrote:
Betul tu....dua-dua salah. Ibu bapak salah sebab tak bagi didikan agama sepenuhnya pada anak-anak, bagi tuan punya badan pulak tak berfikir panjang bila bertindak...biasanya si pelaku lelaki mungkin dah hilang entah kemana jadi yang perempuan ni pulak tak nak dimalukan so dia ambil keputusan buang anak yang tidak berdosa itu. so...kedua-duanya salah..kita tak boleh hanya salahkan sebelah pihak sahaja.
ma bapak bersalah sebab atok nenek depa pun tak ajar agama.. atok nenek pulak bersalah sebab moyang piut depa pun tak ajar agama..
Pemerhati

Johor Bahru, Malaysia

|
Report Abuse
|
Judge it!
|
#13
Dec 31, 2009
 
La..kalau macam tu bila nak abis tu???
takBAEKpunya

Malaysia

|
Report Abuse
|
Judge it!
|
#14
Dec 31, 2009
 
yang dah tentu bersalah,mereka dan balak mereka.konndom 3 ringgit pun tak mampu beli ke.ahaks.....huhuhu
bilis

Puchong, Malaysia

|
Report Abuse
|
Judge it!
|
#15
Dec 31, 2009
 
Jerung wrote:
Bilis.. cuba ko tngok dari perspektif yang berlainan sikit. Kalo secara permukaannya mmng la orang yang membuang bayi tu bersalah. Tapi puncanya siapa? Confirm la pembuat bayi tersebut:). Kalo kita tengok lagi perspektif yang berlainan, salah keluarga pembuang dan pembuat bayi tersebut. Dan banyak lagi la kiranya kalo kita mo tengok sepa yg bersalah nie...
ni aku nengok dari sudut mudah di pahami la..klu nak cari salah,tak perlu nak lihat dari tersirat.klu nak cari punca,baru boleh selak2.
takde sape yg salah kecuali yg membuangnya..
aku dah kata,klu tak dibuang,takde masaalah bertambah.
bilis

Puchong, Malaysia

|
Report Abuse
|
Judge it!
|
#16
Dec 31, 2009
 
kekadang,bukan mak yg buang..tapi si bapak haram yg buang.kdg2,mak dgn bapak haram tak buang,tapi mak@bapak kepada mak@bapak haram tadi yg buang..
so,sapa yg buang,dia bersalah...
takBAEKpunya

Malaysia

|
Report Abuse
|
Judge it!
|
#17
Jan 1, 2010
 
kalu undang2 islam ditegakkan di malaysia,perkara begini takkan terjadi sebegini serius...
insan

Alor Setar, Malaysia

|
Report Abuse
|
Judge it!
|
#18
Jan 16, 2010
 
kejamnyer manusie!!!!
pe la dose baby 2,,,
x nak bg jela kat uma kebjikan,,
x yah ar nak buwg,bnuh cam 2..
bdoh btol,,,,
Haiya _07

Malaysia

|
Report Abuse
|
Judge it!
|
#19
Jan 17, 2010
 
Inilah akibat pergaulan bebas.Zina berleluasa di negara kita.
Wak Kormen

Tronoh, Malaysia

|
Report Abuse
|
Judge it!
|
#20
Jan 18, 2010
 
takBAEKpunya wrote:
kalu undang2 islam ditegakkan di malaysia,perkara begini takkan terjadi sebegini serius...
cemana nak tegakkan..? DAP dan PKR bukannya hendak.. umno plak jahil.

Tell me when this thread is updated: (Registration is not required)

Add to my Tracker Send me an email

Showing posts 1 - 20 of52
< prev page
|
Go to last page| Jump to page:
Type in your comments below
Name
(appears on your post)
Comments
Characters left: 4000

Please note by clicking on "Post Comment" you acknowledge that you have read the Terms of Service and the comment you are posting is in compliance with such terms. Be polite. Inappropriate posts may be removed by the moderator. Send us your feedback.

24 Users are viewing the Brunei Forum right now

Search the Brunei Forum:
Topic Updated Last By Comments
Pakaian mandi kolam renang lelaki? (Oct '09) 1 hr zachry 726
cari kenalan lelaki/perempuan (Jul '07) 3 hr uzshuff_Lorenzo 18,962
nak cari mak datin gersang (Sep '10) 3 hr uzshuff_Lorenzo 637
aku mencari MAK ANGKAT (Jul '10) 4 hr uzshuff_Lorenzo 58
jual beli duit lama (Aug '10) 4 hr jins 230
Bond itu benar, somoga dapat tak lama lagi (May '10) 6 hr Haji Butuh Besar 127,924
Gadis SINGAPORE lebih hot dari gadis BRUNEI (Jan '13) 16 hr KOJAK 3 17
•••
•••
Enter and win $5000
•••
•••