PEMURAS

Kuala Lumpur, Malaysia

#41279 Jan 5, 2011
Mie Janggut penang wrote:
NAMA PEMEGANG : JASMAN BIN MD SALLEH
NAMA TERDAHULU :
NAMA LAIN : JASMAN BIN HJ MD SALLEH
NO.RUJ.PEMILIK : 20025129 00
NO.KP SEMASA : 481006015343 KATEGORI : 1 KPT-W/N
NO.KP TERDAHULU: 0025129 KATEGORI : 2 KP BIRU
NO.KP LAIN : 84148 KATEGORI : 7 SIJIL LAHIR
TARIKH LAHIR : 06/10/1948 NEGERI LAHIR : 001 JOHOR
JANTINA : LELAKI TINGGI : 178 SM
TARAF PERKAHWINAN : BERKAHWIN
ALAMAT : LOT 1558-12 JLN 2/10
KG PADANG BALANG SENTUL
51100 KUALA LUMPUR
Bagus bro..detail...kau dah boleh mulakan kayuhan sebenar tak lama.Jgn kau jadi Sial pulak tak kotakan menifestasi kau tuh.
bond tot

Batu Pahat, Malaysia

#41280 Jan 5, 2011
sapa laa banggang bg detail hj jasman punya background....tggu laa dulu..xpayahlaa msuk dalam forum niii
pemehati

Kuala Lumpur, Malaysia

#41281 Jan 5, 2011
Ciri-Ciri Hati Yang Sihat
Pertama: Jika ia tertinggal wiridnya dari Al-Quran atau zikrullah, atau suatu peribadatan lainnya, maka ia merasakan sakit yang tiada terperi melebihi sakit orang yang tamak dan kikir ketika kehilangan barang kesayangannya.

Kedua: Ia sentiasa merindui untuk mengabdikan diri di jalan Allah seperti rindunya seseorang kepada orang yang amat disayangi.

Ketiga: Tujuan hidupnya hanya satu, iaitu taat kepada Allah SWT

Keempat: Bila ia sedang melakukan solat, maka hilanglah semua kegundahannya pada kenikmatan dunia yang sementara. Di dalam solat telah ia temukan kenikmatan dan kesejukan jiwa yang suci.

Kelima: Sangat menghargai waktu dan tidak mensia-siakannya, melebihi rasa kekhuatiran orang bakhil menjaga hartanya.

Keenam: Tidak pernah terputus dan malas dalam mengingati Allah.

Ketujuh: Lebih mengutamakan pada pencapaian kualiti atas suatu amalan perbuatan daripada kuantitinya. Lebih cenderung kepada keikhlasan beribadat.

Empat jenis racun hati

Pertama: Berlebihan dalam berbicara

Kedua:Berlebihan dalam memeandang

Ketiga: Berlebihan dalam makan

Keempat: Berlebihan dalam bergaul
Bondoh

Kuala Lumpur, Malaysia

#41282 Jan 5, 2011
smartniaga wrote:
nama hj jasman memang ada dlm sc...
tapi baca yang atas tu...sila buat rujukan dgn BNM kalau nak melabur..kalau tak kesian juga rhbsecurities nama dia pun tersenarai dlm list sc...hehhe
RHB securities tak pakai web site guna nama rhbsecurities dotcom atau rhb securitiesltd dotcom. Itu web site yang guna nama RHB securities untuk menipu orang yang tidak berhati-hati.

Rhb securities menggunakan rhbinvest dotcom.

Berhati-hati bila buat pelaburan melalui internet.
Bondoh

Kuala Lumpur, Malaysia

#41283 Jan 5, 2011
PEMURAS wrote:
<quoted text>
Bagus bro..detail...kau dah boleh mulakan kayuhan sebenar tak lama.Jgn kau jadi Sial pulak tak kotakan menifestasi kau tuh.
Camner nak kasyuh bogel, duit bond tak keluar lagik.
Bondoh

Kuala Lumpur, Malaysia

#41284 Jan 5, 2011
bond tot wrote:
<quoted text>
ASSALLAMUALAIKUM
DI SINI AKU ADA BERITA TERBAIK UNTUK SUMA YANG TELAH MELABUR....
DANA INI MEMANG PENIPU...
AKU CADANGKAN KORANG MASUK LAMAN WEB SURUHANJAYA SECERITY MALAYSIA...
KAT SITU KORANG BOLEH TENGOK NAMA PAKCIK KORANG YANG PALING KORANG SAYANGI TU...HJ JASMAN..TERPANGPANG BAHAWA PELABURAN INI TIDAK DI DAFTARKAN DAN PENIPU.....
JADI AKU RASA KORANG BOLEH LAH LAAAA BERFIKIR2 NAK BUAT LAPORAN POLIS .... ATAUPUN KORANG BOLEH TUNGGU SAMPAI 18.1 NI KALO XDA JUGAK...
AYUH……….KITA PAKAT RAMAI2 KE BALAI POLIS...SAPA YANG ADA SLIP BANK BAWAK SEBAGAI BUKTI...KITA REPORT DI BALAI POLIS SETIAP NEGERI BAGI GEMPAK 1 MALAYSIA...
TERPULANG PADA DIRI MASING2
Aisehman... hari tu kata apa yang haji jasman buat nih adalah rahsia negara.

Kalau siapa cerita kat orang lain boleh kena ISA. Tak boleh sebut nama tokey dia.

La nih dah keluar pulak dalam web Securiti Commission. Siapa la yang akan diISAkan ek ???

Ekekeke... ker haji Jasman yang akan di ISA kan ??
pemehati

Kuala Lumpur, Malaysia

#41285 Jan 5, 2011
Sikap Yang Baik
Rasulullah s.a.w bersabda, maksudnya:
“Manusia yang paling dikasihi Allah ialah orang yang memberi manfaat kepada orang lain dan amalan yang paling disukai oleh Allah ialah menggembirakan hati orang-orang Islam atau menghilangkan kesusahan daripadanya atau menunaikan keperluan hidupnya di dunia atau memberi makan orang yang lapar. Perjalananku bersama saudaraku yang muslim untuk menunaikan hajatnya, adalah lebih aku sukai daripada aku beriktikaf di dalam masjid ini selama sebulan, dan sesiapa yang menahan kemarahannya sekalipun ia mampu untuk membalasnya nescaya Allah akan memenuhi keredhaannya di dalam hatinya pada hari Qiamat, dan sesiapa yang berjalan bersama-sama saudaranya yang Islam untuk menunaikan hajat saudaranya itu hinggalah selesai hajatnya nescaya Allah akan tetapkan kakinya(ketika melalui pada hari Qiamat) dan sesungguhnya akhlak yang buruk akan merosakkan amalan seperti cuka merosakkan madu.”(Riwayat Ibnu Abid Dunya)

Huraian
i) Berbuat baik dan memberi keselesaan kepada orang lain akan diganjari Allah dengan balasan yang berlipat ganda sama ada berupa pahala, kebaikan dan kebahagiaan hidup di dunia dan akhirat.
ii) Semua ini akan dapat dilakukan sekiranya seseorang itu mempunyai keimanan dan keikhlasan di hatinya sehingga segala tindakan-tindakan yang dilakukannya sentiasa melahirkan kebaikan pada dirinya dan dalam hubungannya dengan orang lain serta masyarakat di sekelilingnya.
iii) Demikian juga kita dilarang agar jangan membalas kejahatan orang lain dengan kejahatan juga tetapi hendaklah membalasnya dengan kebaikan seperti api yang menyala dan membakar nescaya akan terpadam apabila disirami air. Maka begitulah dengan kebaikan, lambat laun akan melembutkan hati yang keras dan menghapuskan kejahatan yang melanda.
iv) Sebaliknya jika kecenderungan berbuat perkara-perkara yang jahat terus dibiarkan menguasai diri maka akan rosaklah segala kebaikan yang pernah dilakukan kerana lazimnya kejahatan itu biarpun hanya sekali dilakukan ia mudah dilihat (diketahui) berbanding dengan banyaknya kebaikan yang pernah dilakukan oleh seseorang itu. Bak kata pepatah Melayu “ Buat baik berpada-pada, buat jahat jangan sekali”.
v) Sesungguhnya keimanan itu sentiasa terbuka untuk ditingkatkan sebaliknya iman akan merosot sekiranya kita melakukan perbuatan maksiat.
Prebet Badul

Klang, Malaysia

#41288 Jan 5, 2011
Mie Janggut penang wrote:
NAMA PEMEGANG : JASMAN BIN MD SALLEH
NAMA TERDAHULU :
NAMA LAIN : JASMAN BIN HJ MD SALLEH
NO.RUJ.PEMILIK : 20025129 00
NO.KP SEMASA : 481006015343 KATEGORI : 1 KPT-W/N
NO.KP TERDAHULU: 0025129 KATEGORI : 2 KP BIRU
NO.KP LAIN : 84148 KATEGORI : 7 SIJIL LAHIR
TARIKH LAHIR : 06/10/1948 NEGERI LAHIR : 001 JOHOR
JANTINA : LELAKI TINGGI : 178 SM
TARAF PERKAHWINAN : BERKAHWIN
ALAMAT : LOT 1558-12 JLN 2/10
KG PADANG BALANG SENTUL
51100 KUALA LUMPUR
ini bekas askar pencen dia
Tipah Tertipu

Johor Bahru, Malaysia

#41289 Jan 5, 2011
bond tot wrote:
sapa laa banggang bg detail hj jasman punya background....tggu laa dulu..xpayahlaa msuk dalam forum niii
jgn takut abg kat forum ni x ada satu yg betul setakat suka2 aja...
forum ni kan tpt untuk melepaskan geram aja...
x gitu kawan2...ha...ha...ha..ha...(m kn sambal belacan sambil ketawa)

Since: Nov 10

Location hidden

#41290 Jan 5, 2011
Ape hak anda untuk pamerkan maklumat peribadi org lain dlm forum ni? U're in trouble bro...
pemehati

Kuala Lumpur, Malaysia

#41292 Jan 5, 2011
Susahnya Menjaga Hati, Raja Diri
Susahnya menjaga hati. Sedangkan ia adalah tempat pandangan Allah. Ia merupakan wadah rebutan di antara malaikat dan syaitan. Masing-masing ingin mengisi. Malaikat dengan hidayah, syaithan dengan kekufuran. Bila tiada hidayah, ada ilmu pun tidak menjamin dapat selamat, sekalipun ilmu diperlukan

Susahnya menjaga hati. Bila dipuji, ia berbunga. Terasa luar biasa. Bila dicaci, aduh sakitnya. Pencaci dibenci. Bahkan berdendam sampai mati. Bila berilmu atau kaya, sombong mengisi dada. Jika miskin atau kurang ilmu. Rendah diri pula dengan manusia. Adakalanya kecewa. Kemuncaknya putus asa. Pada takdir yang menimpa, kita susah untuk redha. Ujian yang datang, sabar tiada. Jiwa menderita.

Melihat kelebihan orang lain, hati tersiksa. Kesusahan orang lain, hati menghina. Bahkan terhibur pula. Suka menegur orang, tapi bila ditegur hati luka. Aduh susahnya menjaga hati. Patutlah ia dikatakan raja diri. Bukankah sifat sombong pakaian Raja?!

Bukan mudah menahan marah apabila orang marah kepada kita atau orang membuat kesalahan kepada kita. Bukan mudah tidak membalas terhadap orang yang menganiaya dan memfitnah kita. Sedangkan mereka menyusahkan kita, dan kita pun menderita dibuatnya.

Tidak mudah menahan perasaan hati agar tidak berbunga ketika ada orang memuji kita. Apakah kita boleh menolak pujian itu dengan rasa hati bahwa kita tidak layak menerimanya? Tidak mudah, biasanya hati sedap dan berbunga rasanya.

Apabila kita berhadapan dengan orang serba istimewa, ada yang kaya, berjabatan tinggi, tinggi ilmunya sedangkan kita orang biasa saja, biasanya kita inferiority complex dibuatnya, malu pun timbul. Dapatkah kita merasa biasa saja, tidak terasa apa-apa?

Yang penting kita dengan Tuhan ada hubungan senantiasa, takut dan cinta. Terasa bahagia dengan Tuhan, rasa senang dengan-Nya yang lain tidak ada arti apa-apa. Apakah mudah hati kita menahan derita bila mendapat bala bencana? Tidak mudah, biasanya hati kita derita dibuatnya. Kita rasa kecewa, kita rasa orang yang malang hidup di dunia. Kita tidak dapat hubungkaitkan dengan hikmah dan didikan Tuhan kepada kita. Bahkan biasanya selalu saja buruk sangka dengan Tuhan yang melakukannya. Hati kita rasa bahwa tidak semestinya Tuhan menyusahkan kita.

Begitu jugalah kalau kita orang istimewa, berilmu, berjabatan tinggi, kaya! Biasanya rasa megah datang tiba-tiba, sombong pun berbunga, mulailah kita menghina. Hidup kita pun mulailah berubah, sebelumnya beragama lupa agama. Kalau dahulu dapat bergaul dengan orang biasa, sekarang kawan kita golongan atas saja. Hendak bergaul dengan orang biasa seperti dahulu rasa jatuh wibawa.

Begitulah hati manusia sentiasa berubah-ubah apabila berubah keadaan. Karena itulah kita disuruh berdoa:“Ya Allah tetapkanlah hati kami di atas agama-Mu, dan mentaati-Mu.”

Since: Dec 10

Malaysia

#41293 Jan 5, 2011
Aku dah tengok web tu... Tapi aku ragu.. Kenapa warna tulisan dia lebih jelas dari yg lain???? Mm cuba korang amati btl2 page tu
kak sabar

Kuala Lumpur, Malaysia

#41294 Jan 5, 2011
salam.. kakak kembali semula setelah melihat terlalu ramai yang mempamirkan kesusahan yang dibuat buat dalam forum ni, adik adik semua jangan lah sebut2 makan pucuk ubi ke apa ke, takut nanti sekarang senang jadi susah pulak.. mcm sebut hj jasman penipu , kalau dia telus mcamana kita nak jumpa dia minta maaf , sebenarnya kita patut bersyukur dengan apa yang kita dah ada, nikmat sehat dan syukuri lah dengan apa yang ada.. pasal bond ini insyaAllah ada rezeki kita.. kita sabarlah sikit lagi menunggu pm kita dapat dijangka pada 18/1/2011.. sama sama doa.. yang minggu depan tu kita doa urusan diaorang selesai dan tempias rezeki kita melalui diorang..dimaklumkan juga sekarang ini tiada sebarang collection ye.. tunggu sahaja apa yang telah ada.. sabar dan yakin.. doakan benda selesai mulia 18/1/2011 sehingga kalau boleh sebelum march, semua dah mendapat bahagian masing masing.. salam.
bond tot

Batu Pahat, Malaysia

#41295 Jan 5, 2011
Aneh wrote:
Aku dah tengok web tu... Tapi aku ragu.. Kenapa warna tulisan dia lebih jelas dari yg lain???? Mm cuba korang amati btl2 page tu
suruhanjaya 2 tpu kot hahahahahaha

Since: Nov 10

Dallas, TX

#41296 Jan 5, 2011
Manjaman - Klang wrote:
<quoted text>
Betul brooo ... saya pun dapat maklumat yang sama melalui SMS......Insyallah benda akan jadi.... Kita tunggu hari Isnin atau selasa tetapi 10% tu tak pasti tetapi pendahuluan itu conform antara Isnin atau Selasa...18hb. Januaray 2011 dibayar 50% dan balance 50% pada 21hb. Feb 2011.... Itu maklumat terkini yang saya dapat semalam melalui SMS & talifon..........subhanallah alhamdulilah walailah hail allah.....allah hu akbar.....syukran.syukran..... .
ManjaMan dah ikut ke jalan yang benar...Alhamdulilah..
Bond ini Benar...

Since: Nov 10

Dallas, TX

#41297 Jan 5, 2011
Aneh wrote:
Aku dah tengok web tu... Tapi aku ragu.. Kenapa warna tulisan dia lebih jelas dari yg lain???? Mm cuba korang amati btl2 page tu
Tetapkan hati.....Bond ini Benar
bond tot

Batu Pahat, Malaysia

#41298 Jan 5, 2011
kak sabar wrote:
salam.. kakak kembali semula setelah melihat terlalu ramai yang mempamirkan kesusahan yang dibuat buat dalam forum ni, adik adik semua jangan lah sebut2 makan pucuk ubi ke apa ke, takut nanti sekarang senang jadi susah pulak.. mcm sebut hj jasman penipu , kalau dia telus mcamana kita nak jumpa dia minta maaf , sebenarnya kita patut bersyukur dengan apa yang kita dah ada, nikmat sehat dan syukuri lah dengan apa yang ada.. pasal bond ini insyaAllah ada rezeki kita.. kita sabarlah sikit lagi menunggu pm kita dapat dijangka pada 18/1/2011.. sama sama doa.. yang minggu depan tu kita doa urusan diaorang selesai dan tempias rezeki kita melalui diorang..dimaklumkan juga sekarang ini tiada sebarang collection ye.. tunggu sahaja apa yang telah ada.. sabar dan yakin.. doakan benda selesai mulia 18/1/2011 sehingga kalau boleh sebelum march, semua dah mendapat bahagian masing masing.. salam.
bulan march pulak...macm mana pulak dengan suruhanjaya tuu...akak tolong jelaskan

Since: Dec 10

Malaysia

#41300 Jan 5, 2011
Aneh wrote:
Aku dah tengok web tu... Tapi aku ragu.. Kenapa warna tulisan dia lebih jelas dari yg lain???? Mm cuba korang amati btl2 page tu
Aku x kan nafikan klu memang betul hj jasman nie tipu tapi dengan bukti yg kukuh lah.. Aku tengok web tu aku macam nak percaya tapi bila amati macam ada yang meragukan...
Johari

Johor Bahru, Malaysia

#41301 Jan 5, 2011
kak sabar wrote:
salam.. kakak kembali semula setelah melihat terlalu ramai yang mempamirkan kesusahan yang dibuat buat dalam forum ni, adik adik semua jangan lah sebut2 makan pucuk ubi ke apa ke, takut nanti sekarang senang jadi susah pulak.. mcm sebut hj jasman penipu , kalau dia telus mcamana kita nak jumpa dia minta maaf , sebenarnya kita patut bersyukur dengan apa yang kita dah ada, nikmat sehat dan syukuri lah dengan apa yang ada.. pasal bond ini insyaAllah ada rezeki kita.. kita sabarlah sikit lagi menunggu pm kita dapat dijangka pada 18/1/2011.. sama sama doa.. yang minggu depan tu kita doa urusan diaorang selesai dan tempias rezeki kita melalui diorang..dimaklumkan juga sekarang ini tiada sebarang collection ye.. tunggu sahaja apa yang telah ada.. sabar dan yakin.. doakan benda selesai mulia 18/1/2011 sehingga kalau boleh sebelum march, semua dah mendapat bahagian masing masing.. salam.
ha dengar tu..jgn meroyan tak tentu pasal?..harap kata kak sabar akan menjadi kenyataan..Aminnn
pemehati

Kuala Lumpur, Malaysia

#41302 Jan 5, 2011
Pentadbiran Sufi
AHLI Sufi dan pandangan mereka terhadap masalah pentadbiran adalah berlainan sama sekali dengan pandangan lain. Pendekatan ahli sufi tentang soal pentadbiran bermula dari soal menladbir diri sehingga membawa kepada persoalan mentadbir alam sejagat ini yang mempunyai ciri-cirinya yang tersendiri. Pemahaman dan pendekatan yang cuba diketengahkan oleh para ahli sufi ialah melalui pendekatan Al Quran dan As Sunnah. Perjuangan yang dilagangkan oleh ahli sufi ialah metode Rasulullah S.A.W. Dalam usaha mereka untuk menzahirkan ajaran Al Quran dan As Sunnah seperlimana yang dijelaskan oleh hadis At Taifah, mereka itu menjejaki semula lorong-lorong perjuangan yang telah ditinggalkan oleh Pemimpin Agung itu.
Walaupun mereka mungkin dipisahkan oleh batasan masa, suasana ataupun negara, namun corak pemikiran ahli sufi yang diwarisi dari Rasulullah S.A.W tetap sama dan bagi siapa yang mendekati sejarah Islam akan dapat melihat keseragaman sejak daripada abad pertama Islam hinggalah kini.
Di dalam Al Quran, Allah SWT telah menegakkan bahawa dunia ini hendak diwariskan kepada orang-orang yang soleh. Orang-orang yang beriman akan diserahkan pemerintahan sepertimana Allah pernah menyerahkannya kepada orang-orang mukmin daripada umat Rasul-rasul yang terdahulu. Pentadbiran alam ini dan segala isinya, Allah SWT janjikan untuk orang-orang soleh bukannya untuk orang selain daripada mereka. Sekiranya alam ini ditadbir oleh orang kafir, ini menandakan sesuatu fenomena yang bercanggah dengan Sunnah Allah, maka akibatnya akan lahirlah kerosakan dan kebinasaan di atas muka bumi akibat tindakan manusia yang tidak layak mentadbirnya.
Ketika Rasulullah S.A.W mentadbir Madinah, kesemua penduduknya hidup dalam aman dan sentosa, baik yang muslim mahupun yang bukan Islam. Malah pentadbiran yang diatur oleh Rasulullah sanggup memberi perlindungan bukan sahaja kepada manusia bahkan kepada selain mereka. Pernah Rasulullah S.A.W menegur seorang daripada sahabat yang memetik sehelai daun hijau dengan sabdanya, "Mengapa kamu membinasakan makhluk yang berzikir kepada Allah?" Bukan sahaja manusia yang aman daripada dizalimi malah daunpun dapat menikmati hak tersebut.
Pada zaman para sahabat, pernah Sayidina Umar r.a menarik balik arahannya setelah ditegur oleh seorang wanita tua. Malah beliau masih boleh bersyukur apabila seorang sahabat mengatakan bahawa jika Umar tidak berlaku adil maka pedangnya akan membetulkan Umar.
Begitu juga halnya dengan Sayidina Ali k.w. Walaupun beliau merupakan Khalifah, namun beliau telap mematuhi arahan Qadhi yang dilantiknya agar beliau menyerahkan baju besi beliau kepada seorang Yahudi, setelah tidak dapat mendatangkan buktinya; bahawa baju besi kepunyaan beliau. Tindakannya ini menyebabkan Yahudi itu memeluk Islam!
Begitu murni sekali sikap orang-orang yang berjiwa sufi bila mereka berada di atas tampuk pemerintahan. Mereka yang menjadi pentadbir di tahap yang paling atas sekali, sanggup menerima teguran dan arahan walaupun teguran dan arahan itu datang daripada rakyatnya sendiri. Ini antara perkara yang sukar didapati pada masa kini.
Dalam soal mentadbir soal-soal ekonomi, mereka yang berjiwa sufi seperti Sayidina Abdul Rahman bin Auf telah berjaya melunaskan hutang-hutang saudara seagamanya di kedai-kedai tanpa si berhutang itu mengetahui siapa yang melunaskannya, ataupun seperti Imam Abu Hanifah yang membelanjakan keuntungan perniagaannya untuk membeli barang-barang keperluaan dan pakaian untuk para ulamak lain dan juga untuk anak-anak muridnya.

Tell me when this thread is updated:

Subscribe Now Add to my Tracker

Add your comments below

Characters left: 4000

Please note by submitting this form you acknowledge that you have read the Terms of Service and the comment you are posting is in compliance with such terms. Be polite. Inappropriate posts may be removed by the moderator. Send us your feedback.

Brunei Discussions

Title Updated Last By Comments
Pakaian mandi kolam renang lelaki? (Oct '09) 5 min december_swimmer 773
nak cari mak datin gersang (Sep '10) 3 hr mencari datin n j... 822
KARIM MENANG LOTTERY buka investment untuk basu... (Dec '11) 6 hr alias 26,448
brunei is a racist country? (Jun '13) 7 hr D king 31
cari bohsia kedah,janda d teman seks (Sep '10) 15 hr syuk 366
suka tak isteri anda memakai stokin? (May '09) 16 hr jack 538
Siapa sudah kenal dengan tuhan..??? (Feb '10) 19 hr macha al perumal 76,447
More from around the web