repeat

Johor Bahru, Malaysia

#16658 Jul 4, 2010
musrights_best wrote:
>>> Menurut Kamu, Allah Itu Berada Di Mana-Mana Sahaja. Ada Atau Tidak Ia Pada Kotoran Atau Najis? Jika Ada Juga Di Situ, Maka Di Mana Hendak Kamu Letakkan Pujian 'Subhanallah' Iaitu 'Maha Suci Allah' Kepada-Nya?
Apabila kita melihat taik atau apa-apa sekalipun, lebih elok kita kata 'Subhanallah'

Maksud "maha suci" bagi Allah tidak boleh di ertikan suci dari warna, rasa dan bau sbgmana yg terdapat pada taik itu.

Pada hakikatnya Taik itu adalah SUCI. Bahkan lebih suci dari NAFSU (PERANGAI JAHAT MANUSIA).

SUCI yg dimaksudkan pada taik itu bukanlah suci dari sudut warna, rasa dan bau.

“ALLAH HAFIZ”

Since: Jun 10

Kuala Lumpur, Malaysia

#16659 Jul 4, 2010
tanpa nama wrote:
<quoted text>jauhar basita
Ermm ini 1st time saya dengar... boleh elaborate / jelaskan sikit lagi kah ttg itu|

Since: Jul 10

Location hidden

#16660 Jul 4, 2010
>>> Di Dalam Peristiwa Isra' Dan Mi'raj,Sepertimana Yang Kita Ketahui Bahawa Nabi Kita Dibawa Ke Atas Langit Sana Untuk Bertemu Dengan Allah Bagi Menerima Amanat Yang Besar laitu Solat Lima Waktu.
Persoalannya Sekarang, Mengapa Nabi Dibawa Ke Atas? Adakah Allah Bertempat Di Atas? Ada Sesetengah Orang 'Arif Masa Kini Yang Berpesan Kepada Kita Agar Tidak Mengi'tiqadkan Bahawa Allah Berada
Di Situ.
>>> Persoalannya, Jikalau Allah Tiada Di Situ, Daripada Siapakah Nabi Kita Terima Amanat Solat Yang Tinggi Itu? Jikalau Allah Bertempat Di Situ,
Maka Allah Yang Kita Maksudkan Sebegitu Bukan Lagi Allah Yang Sebenarnya Tuhan Semesta Alam Yang Kita Sembah Selama Ini?
========
Sebenarnya di mana saja kita pergi, di situ wujud Allah kerana Allah tidak bertepi dan mewajibkan Diri-Nya tidak bertempat. Apabila kita faham dengan sebenarnya tidak menjadi masalah kepada kita.
Walaupun kita pergi ke dalam laut, ke dalam bumi, ke atas langit atau ke mana sahaja, sudah tentunya ada Allah kerana Allah meliputi akan segala-galanya.
Soal kenapa Nabi junjungan kita naik ke atas langit untuk bertemu Allah itu masalah lain iaitu sebagai penghormatan yang di berikan kepada makhluk yang bergelar Kekasih Allah.
Sesuatu yang di atas merupakan mulia daripada
sesuatu yang di bawah dan itulah sebabnya kejadian Mi'raj itu berlaku dengan mana Nabi kita naik ke atas langit. Cuba kita perhatikan jawapan yang di berikan oleh golongan cerdik pandai masa kini yang tidak mengetahui Allah dengan sebenarnya.
Mereka cuba berikan jawapan bahawa Nabi kita memang bertemu dengan Allah dalam peristiwa Mi'raj itu tetapi melarang kita mengi'tiqadkan bahawa Allah ada di situ.
Apabila diajukan persoalan kepada mereka bahawa :
Jikalau Allah tiada di situ, daripada siapa Nabi kita menerima perintah solat itu?
lnilah kelemahan yang ada pada diri orang yang tiada mengetahui akan Tuhannya sendiri. Kita memang faham akan niat mereka berkata sedemikian kerana mereka bimbang kita akan membuat penafsiran bahawa Allah bertempat di atas langit tetapi mereka tidak dapat menerangkan keadaan yang sebenarnya agar kita dapat jadikan pegangan i'tiqad yang benar sekaligus menyucikan Allah daripada syak yang tidak tepat mengenai Ketuhanan-Nya.
Sebagai makhluk yang Baharu, kita tidak menafikan akan kefahaman ilmu agama seseorang itu, cuma junjungan besar kita bersabda, maksudnya :
"Jikalau kamu bertemu dengan sebarang masalah di dalam agamamu, maka bertanyalah kepada orang yang lebih mengetahui di kalangan kamu."
Hadis ini mengingatkan kita agar bertanya kepada orang yang lebih mengetahui itu adalah jalan penyelesaian yang tepat di dalam menyelesaikan apa-apa masalah yang tertimbul. Janganlah kerana
kelemahan kita yang berkemungkinan tidak mengetahui akan sesuatu penyelesaian pada sesuatu masalah, maka setiap persoalan yang diajukan sesudah itu ditolak dan di anggap tidak penting atau di anggap salah.
saya ingin berpesan kepada diri sendiri dan sahabat-sahabatku sekelian agar kita tidak menolak sebarang persoalan yang mana jawapannya tiada di dalam pengajian masing-masing kerana tiada siapa pun yang dapat membuat pengakuan bahawa ilmu yang dimilikinya itu telah tamat sedangkan Allah 'Azzawajalla telah mengingatkan kita dengan firman-Nya bahawa jikalau kita mengambil seluruh daun
dan dijadikan sebagai lembaran kertas dan seluruh pohon kayu sebagai pena dan seluruh air laut itu sebagai tintanya, maka pastinya kita tidak akan dapat menyudahkan penafsiran Al-Qur'an dan ajaran di dalamnya walaupun ditambah tinta sebanyak 7 lautan lagi.
Ilmu Allah pula bukannya hanya terdapat kepada orang-orang yang pandai berbicara dengan bahasa Al-Qur'an, atau yang pandai membaca Al-Qur'an, atau hanya terdapat kepada orang yang pulang daripada pengajian luar negara kerana Allah telah berfirman dengan jelas di dalam Al-Qur'an bahawa,
"Aku akan berikan hidayahku kepada sesiapa yang Aku kehendaki."
BERSAMBUNG..

“ALLAH HAFIZ”

Since: Jun 10

Kuala Lumpur, Malaysia

#16661 Jul 4, 2010
musrights_best wrote:
>>> Apakah Yang Akan Terjadi Jika Sekiranya Kita Tidak Dapat Membeza Allah Yang Sebenarnya Berbanding Dengan Tiap- Tiap Sesuatu?
Apabila kita tidak dapat membezakan di antara Allah dengan tiap-tiap sesuatu, maka dengan tidak kita sedari kita akan menyamakan Allah dengan tiap-tiap sesuatu.
Walau bagaimana sekalipun kita mengagungkan Allah, tetapi jikalau Allah yang kita agungkan itu masih memiliki tepi, maka Allah yang kita maksudkan sedemikian itu sudahpun bukannya Allah yang sebenarnya kerana Allah s.w.t. tidak memiliki tepi
yang boleh disamakan dengan sesuatu yang ada.
Contohnya di antara pokok langsat dan pokok rambai yang memiliki bezanya yang tesendiri. Apabila kita tidak mengetahui akan beza antara keduanya kemungkinan kita akan menudingkan jari kita ke arah pokok rambai manakala mulut kita mengeluarkan perkataan bahawa yang kita tunjukkan itu adalah pokok langsat.
Apabila benda yang kita kata tidak setentang dengan benda yang kita tunjuk atau maksudkan, maka kita termasuk dalam golongan yang berdusta.
Inilah yang Allah firmankan di dalam Al-Qur'an,
mafhumnya : "Neraka Wail bagi orang-orang yang bersolat...".
Dari satu pandangan ke atas dalil ini, kita akan merasakan bahawa adakah Allah menzalimi hambanya
yang sudahpun mengerjakan solat kepadanya?
Tetapi apabila kita usulkan dengan terperinci iaitu Yang Disembah itu tidak dikenali hingga tidak dapat dibezakan dengan sesuatu yang lain sehingga bercampur akan keduanya lalu dengan sendirinya menyengutu akan-Nya tanpa di sedari, maka di situ barulah kita akan berkata dengan iman yang nyata bahawa memang layaklah bagi Allah untuk memasukkan hamba-Nya yang menyembah-Nya dengan buta tuli tanpa mengetahui Diri-Nya yang sebenar berbanding dengan sesuatu yang lain.
>>> Apakah Yang Terjadi Kepada I'tiqad Kita Terhadap Allah Jika Kita Tidak Mengetahui Di Mana Allah Yang Sebenarnya?
Banyak di hari ini mengatakan bahawa Allah ada di mana-mana tanpa mengetahui akan di mana Allah sebenarnya dan dengan itu, tanpa mereka sedari mereka telah memberi tempat untuk Allah yang wajib tidak bertempat, melayakkan Allah pada mengambil lapang sedangkan Allah wajib tiada mengambil lapang, meletakkan tepi bagi Allah yang wajib tiada bertepi sejurus menyengutu akan Allah yang tiada bagi-Nya sekutu sekali-kali.
Apabila Allah tiada diketahui akan ada-Nya itu di mana, maka adakah Allah itu sama tarafnya dengan jin, Syurga, Neraka dan Jauhar Firt yang lain
yang juga tiada kita ketahui akan tempat adanya?
lnilah yang menjadi api di dalam sekam yang kita tidak sedari akan api yang sentiasa menghanguskan i'tiqad kita dari hari ke hari. Sebenarnya Allah meliputi akan tiap-tiap sesuatu kerana Diri-Nya tiada bertepi sedangkan selain daripadanya
kesemuanya bertepi maka sudah semestinya tidak meliputi akan sesuatu jua malah ianya mempunyai tempat serta mengambil lapang.
SABAR.. TENANG.. DAMAIKAN HATI DGN ZIKRULLAH.. SAMBIL KITA BERBINCANG.. SAMBIL BERZIKIR.. SAMBIL MERENUNG.. SAMBIL BERZIKIR..
ZIKIR & FIKIR..(kerana mengingati Allah shjlah hati akan tenang & tenteram - drp gangguan iblis, syaitan & nafsu2 ammarah, lawwamah & malhamah)
Ermm bro..
U bagi tamsilan Allah tidak bertepi.......
Saya rasa lebih selamat U cakap saja Allah tidak boleh dilihat dgn mata kasar.
Mahu cakap tepi hujung mcm nak samakn dgn dimensi pula.. still mcm merupai sesuatu..Allahua'lam

Saya bagi analogi lain yg sara rasa lagi mudah.
Allah tidak boleh dilihat dgn mata kasar, ttp boleh dilihat or rasa keujudannya dgn mata hati or hati.
Spt contoh kita tak nampak roh tapi boleh rasa itu roh spt bila kena pukul di tubuh badan terasa sakit. Dan sakit itu dirasai oleh roh sbb badan itu jasad yg tiada apa2 mcm tanah.
Allahua'lam .. susah pula nak buat tamsilan....

Since: Jul 10

Location hidden

#16662 Jul 4, 2010
>> SAMBUNGANNYA..

Ilmu Allah pula bukannya hanya terdapat kepada orang-orang yang pandai berbicara dengan bahasa Al-Qur'an, atau yang pandai membaca Al-Qur'an, atau hanya terdapat kepada orang yang pulang daripada pengajian luar negara kerana Allah telah berfirman dengan jelas di dalam Al-Qur'an bahawa,

"Aku akan berikan hidayahku kepada sesiapa yang Aku kehendaki."

Pada dalil ini Allah s.w.t. tidak menyebut bahawa Dia hanya akan memberikan hidayah serta Ilmu-Nya kepada golongan yang pulang dengan kelulusan semata-mata atau kepada orang yang mahir berbicara bahasa Al-Qur'an.

Di dalam Islam, bukannya bahasa dan bangsa itu
menentukan tahap kefahaman ilmu agama seseorang dan tiada bangganya kita merupakan bangsa yang baik atau seorang yang sangat fasih.

Memanglah Bahasa 'Arab itu merupakan kebanggaan seluruh orang yang beragama Islam kerana Al-Qur'an itu sendiri diturunkan di dalam bahasa 'Arab tetapi kita perlu menyedari bahawa Abu Jahal dan Abu Lahab juga berbicara dengan bahasa ini.

Oleh yang demikian, tiada lemah seseorang itu jikalau tiada fasih berbahasa 'Arab asalkan Al-Qur'an yang diturunkan di dalam bahasa 'Arab itu dapat dijadikan sebagai i'tibar, petunjuk, kiasan serta pengajaran apabila dia membacanya. Cuma yang
afdhal kita bahasakan ialah terlebih baiklah kiranya jika kita fasih berbahasa 'Arab'
dan bukannya wajib.

ZIKIR & FIKIR

Since: Aug 09

Location hidden

#16663 Jul 4, 2010
salah seorang tokoh mutazilah yg bernama abu al hudzail al allaaf berkata "sesungguhnya ilmu Allah adalah Allah itu sendiri"
.
dia menetapkan bahawa Allah itu adalah ilmu. kalau begitu harus dikatakan kepadanya, "Jika kamu mengatakan ilmu Allah adalah Allah itu sendiri maka ucapkanlah doa,'YA ilmu Allah, ampunilah dosa ku dan rahmatilah aku', Maka ia akan enggan mengucapkannya kerana mengharuskan adanya 2 hal yg bertentangan"
.
ketahuilah semoga Allah merahmati kamu semua, bahawa siapa yg mengatakan bahawa Allah mengatahui namun tidak mempunyai ilmu pengatahuan bererti ia telah mengumpulkan 2 hal yg bertentangan, sebagaimana jika di katakan Allah mempunyai ilmu namun tidak mengatahui. demikian juga halnya dengan berkuasa namun tidak mempunyai kekuasaan, hidup namun tidak mempunyai kehidupan, mendengar namun tidak mempunyai pendengaran, melihat namun tidak mempunyai pengelihatan..
.
cuba dijelaskan bagi yg mengatakan Allah berkata-kata, berbicara, memberi perintah dan melarang dgn tanpa ada ucapan, perintah dan larangan. bukankah ini adalah perkataan yg bertentangan yg tidak di ucapkan oleh kaum muslim???
tanpa nama

Malaysia

#16664 Jul 4, 2010
gerbangmu... terbuka mencabarku,
melangkah... menurut rasa rindu,
biarpun nanti antara kita ada yang mungkin terkorban,
biarpun nnt kita terhukum kerna melanggar kebiasaan,

cinta x pandang x kira siapa iakan mencubaaa....
selagi mana pencinta terdaya menahannya,
DIAKAN DICUBA.....
sebelum gugur tercalar jiwa parah....
jangan kau gugurkan air mata....
sebelum putus tali tuhan yang esa,
jgn kau berputus asa !(loloq/spider)

kesimpulannya, berpeganglah kamu pada tali allah dan janganlah kamu berpecah belah...
tanpa nama

Malaysia

#16665 Jul 4, 2010
musrights_best wrote:
>>> Di Dalam Peristiwa Isra' Dan Mi'raj,Sepertimana Yang Kita Ketahui Bahawa Nabi Kita Dibawa Ke Atas Langit Sana Untuk Bertemu Dengan Allah Bagi Menerima Amanat Yang Besar laitu Solat Lima Waktu.
Persoalannya Sekarang, Mengapa Nabi Dibawa Ke Atas? Adakah Allah Bertempat Di Atas? Ada Sesetengah Orang 'Arif Masa Kini Yang Berpesan Kepada Kita Agar Tidak Mengi'tiqadkan Bahawa Allah Berada
Di Situ.
>>> Persoalannya, Jikalau Allah Tiada Di Situ, Daripada Siapakah Nabi Kita Terima Amanat Solat Yang Tinggi Itu? Jikalau Allah Bertempat Di Situ,
Maka Allah Yang Kita Maksudkan Sebegitu Bukan Lagi Allah Yang Sebenarnya Tuhan Semesta Alam Yang Kita Sembah Selama Ini?
========
Sebenarnya di mana saja kita pergi, di situ wujud Allah kerana Allah tidak bertepi dan mewajibkan Diri-Nya tidak bertempat. Apabila kita faham dengan sebenarnya tidak menjadi masalah kepada kita.
Walaupun kita pergi ke dalam laut, ke dalam bumi, ke atas langit atau ke mana sahaja, sudah tentunya ada Allah kerana Allah meliputi akan segala-galanya.
Soal kenapa Nabi junjungan kita naik ke atas langit untuk bertemu Allah itu masalah lain iaitu sebagai penghormatan yang di berikan kepada makhluk yang bergelar Kekasih Allah.
Sesuatu yang di atas merupakan mulia daripada
sesuatu yang di bawah dan itulah sebabnya kejadian Mi'raj itu berlaku dengan mana Nabi kita naik ke atas langit. Cuba kita perhatikan jawapan yang di berikan oleh golongan cerdik pandai masa kini yang tidak mengetahui Allah dengan sebenarnya.
Mereka cuba berikan jawapan bahawa Nabi kita memang bertemu dengan Allah dalam peristiwa Mi'raj itu tetapi melarang kita mengi'tiqadkan bahawa Allah ada di situ.
Apabila diajukan persoalan kepada mereka bahawa :
Jikalau Allah tiada di situ, daripada siapa Nabi kita menerima perintah solat itu?
lnilah kelemahan yang ada pada diri orang yang tiada mengetahui akan Tuhannya sendiri. Kita memang faham akan niat mereka berkata sedemikian kerana mereka bimbang kita akan membuat penafsiran bahawa Allah bertempat di atas langit tetapi mereka tidak dapat menerangkan keadaan yang sebenarnya agar kita dapat jadikan pegangan i'tiqad yang benar sekaligus menyucikan Allah daripada syak yang tidak tepat mengenai Ketuhanan-Nya.
Sebagai makhluk yang Baharu, kita tidak menafikan akan kefahaman ilmu agama seseorang itu, cuma junjungan besar kita bersabda, maksudnya :
"Jikalau kamu bertemu dengan sebarang masalah di dalam agamamu, maka bertanyalah kepada orang yang lebih mengetahui di kalangan kamu."
Hadis ini mengingatkan kita agar bertanya kepada orang yang lebih mengetahui itu adalah jalan penyelesaian yang tepat di dalam menyelesaikan apa-apa masalah yang tertimbul. Janganlah kerana
kelemahan kita yang berkemungkinan tidak mengetahui akan sesuatu penyelesaian pada sesuatu masalah, maka setiap persoalan yang diajukan sesudah itu ditolak dan di anggap tidak penting atau di anggap salah.
saya ingin berpesan kepada diri sendiri dan sahabat-sahabatku sekelian agar kita tidak menolak sebarang persoalan yang mana jawapannya tiada di dalam pengajian masing-masing kerana tiada siapa pun yang dapat membuat pengakuan bahawa ilmu yang dimilikinya itu telah tamat sedangkan Allah 'Azzawajalla telah mengingatkan kita dengan firman-Nya bahawa jikalau kita mengambil seluruh daun
dan dijadikan sebagai lembaran kertas dan seluruh pohon kayu sebagai pena dan seluruh air laut itu sebagai tintanya, maka pastinya kita tidak akan dapat menyudahkan penafsiran Al-Qur'an dan ajaran di dalamnya walaupun ditambah tinta sebanyak 7 lautan lagi.
Ilmu Allah pula bukannya hanya terdapat kepada orang-orang yang pandai berbicara dengan bahasa Al-Qur'an, atau yang pandai membaca Al-Qur'an, atau hanya terdapat kepada orang yang pulang daripada pengajian luar negara kerana Allah telah berfirman dengan jelas di dalam Al-Qur'an bahawa,
"Aku akan berikan hidayahku kepada sesiapa yang Aku kehendaki."
BERSAMBUNG..
jauh bona, kalau x berupa camne nabi nak kenal ye x?
Rahsia

Johor Bahru, Malaysia

#16666 Jul 4, 2010
Walaupun 1000 tahun mendefinasikan Allah, jikalau belum merasakan, maknanya belum berhasil menemui Allah, seperti mengkhayalkan perkahwinan, tetapi belum berkawin, pasti tidak tahu bagaimana rasanya berkawin.

Teka-teki ini kalau anda temukan, anda antara percaya dan tidak percaya, antara yakin dan tidak yakin.
JADI KEBENARAN BERADA DI ANTARA YAKIN DAN TIDAK YAKIN, ANTARA IA DAN TIDAK IA. TETAPI KALAU SUDAH YAKIN APABILA DI SEBUT NAMA ASLINYA (nama yang ke-100) MAKA BERGETARLAH HATINYA..

Nama Rahasia Allah nampak aksara arabnya (alif, lam, lam ha)(pada wajah kita) cubalah (berdiri di hadapan cermin) bercermin.. di huruf apa hidung, dua lobang hidung, huruf apa pada kedua mata, hurup apa, mulut dan telinga, sesudah mulut dan telinga, maka dirahsiakan (nama itu) jangan sampai didengar orang, setelah tahu nama Rahasia maka tutuplah mulut (jangan beri tahu), tutup telinga..(agar ia menjadi Rahasia).

Mudah-mudahan faham, perkara ini tidak boleh diberitahu secara langsung, hanya dengan isyarat-isyarat jua.

KESIMPULAN AKUAN PADA NAMA RAHASIA, kepada Allah kena, kepada hamba pun kena, sekali sebut saja sudah terhimpun (pada kedua-duanya). Segala sesuatu akuan didudukkan pada nama RAHASIA Allah,(nama yang ke-100), nama Aslinya disebut ismu al adzim, iaitu sebelum mengetahui Nama Dzat Aslinya (nama yang ke-100):

Sedangkan ALLAH, adalah nama jabatan untuk puji-pujian dan TUHAN ialah nama Pangkatnya..juga untuk puji-pujian. Nama pangkat dan nama jabatan boleh dinyaringkan.. tetapi apabila menduduki nama RAHASIA tidak boleh dinyaringkan..( kerana ia adalah Rahasia).

Seorang salik harus mencari Guru yang murabi mursid untuk menyampaikan Nama Rahasia tersebut..harus dibaiat kerana sifatnya sangat Rahasia?. sekalipun (tidak diberitahu kepada ) anak kita sendiri..
Rahsia

Johor Bahru, Malaysia

#16667 Jul 4, 2010
Kalaulah Allah tidak campakkan rasa cinta berahi kepada manusia, maka ADAM terkonteng-kontenglah didunia ini tanpa HAWA. Cuba perhatikan perkataan LAZAT bukankah ianya LA - ZAT. LA maknanya tiada ...jadi maksud LAZAT barangkali ialah TIADA ZAT ..tiada Zat sebab belum ada Sifat yakni Lembaga atau Lam Jalalah ..maka kenalah pindahkan yang ghaib ditulang solbi itu kepada Yang Mengasihi ...yaitu si RAHIM yang ada dihujung kalimah yakni HA BERGULUNG itu.

Itulah sebab saya cadangkan kita kena renung kalimah Allah itu lama -lama dan kaitkan dengan diri kita.

Keinginan seksual adalah didatangkan dengan rahsia KUNZA MAHFIYAN yakni pengeluaran khazanah tersembunyi dengan penuh kasih sayang. Maka didatangkan Allah-lah kepada kita keinginan seksual yang kita sebut sebagai Cinta Berahi..siapa yang cinta berahi ? renungkanlah. Tiba tiba saja datang..dah tu datang mengamuk ngamuk tanpa ada sabar pulak tu..lalu kahwinlah kita sebab perentah KUN ZAT...Semasa kita melaksanakan perentah Zat bila bersama perempuan itu..kudrat siapa yang kita guna ..tenaga kita ke Kudrat Allah...?

Sabenarnya perentah bersetubuh itu perentah Allah....Allahlah yang mendatangkan RASA . Allahlah yang mendatangkan keinginan seksual . Kerana apa ? kerana LA-ZAT. Bila kita lakukan Af'al menyampaikan Zat yang tadinya berada ditulang Solbi ( w = sabdu ), sampai dihujung ALIF bernama MANI disampaikan ke faraj perempuan terus ke rahim dinamakan MAKNIKAM. itu maka dihadiahkanlah oleh Allah kepada kita apa yang kita sebut sebagai KELAZATAN ke yakni satu NIKMAT RASA . Kenapa diberi nikmat ? Kalau tak diberi nikmat ada ke yang nak kahwin ?
.
Kan elok dok sengsorang..kerja bagaikan nak gila kita belanja wang rezeki kita itu sengsorang ...takyah share. Sebenarnya kita lelaki ini jadi sengsara sebab dek perempuanlah. Nak mampus kerja..tanggung anak bini sampai mati. Cuba takda nikmat ..tak payahlah kahwin ..taklah sengsara hidup ya tak desk ?

Oleh kerana kahwin ini bab yang penting lagi SUCI itu sebablah ada surah AN-NISA ..satu jus beb ...cerita nikah kahwin..itu sebablah Allah adakan peraturan yang spesifik betul ...yalah itulah satu satunya YANG HARAM BOLEH JADI HALAL boleh jadi HARAM semula ....yaitu muhrimnya lelaki & perempuan...senang pulak nak jadi halal yang mulanya haram itu..dengan kata kata aku terimalah nikahnya....

Berbalik kepada kalimah Allah ...Zat yang tersimpan di Tulang Solbi ghaib dalam ALIF. Alif ghaib dalam Lam Pertama - Lam Pertama ghaib dalam Lam Kedua. Lam kedua ghaib dalam Ha Kecil. Untuk nyata Zat yang ghaib tadi perlu melalui HA BERGULUNG ....Setelah selesai ..duduk aman semula didalam SABDU yakni Tulang Solbi lelaki.

Dibadan kita dimanakah Kalimah Allah paling besar ? cari sendiri. Loteh den.

Dengan itu telah berlakulah satu lagi proses PENTAJALLIAN. Maka berterusanlah adanya Tajalli Allah untuk menunjukkan AKBAR, JAMAL & KAMALNYA.
tanpa nama

Malaysia

#16668 Jul 4, 2010
BAGAIMANA BISA KU MELUPAKANMU......
pemilik wajah yang meruntun dikalbu...
sekali tersenyum berzaman ku rindu....
dalam lena juga masih mimpikanmu.....
Semakin ku nafi semakin menjadi....
Semakin ku lawan semakin tertawan....

Sedar-sedar, hujung mata....
tertitis tangisan tak terungkap kata...

Tiap nafas mengutuskan ghairah dan rinduuuu...
Mendesakku gadai maruah diriku....
Haruskah ku tunduk mengalah padamu...
sedang cinta menuntut ku mendugamu...(spider)

"pancaran 5"

Since: Jul 10

Location hidden

#16669 Jul 4, 2010
>>> Allah tidak dapat dilihat oleh kita kerana keadaan Allah yang tidak bertepi tetapi siapakah yang akan menjadi dalil kepada kita agar
menunjukkan bahawa Allah itu ada?

Inilah yang diisyaratkan oleh pintu ilmu iaitu
Saiyidina 'Ali Karamallahu Wajhahu dengan pesanannya yang berbunyi

"Setiap apa yang telintas ketika kamu bersolat, maka itulah yang kamu sembah."

Maka bertanya sahabat-sahabat beliau, "Bagaimana mungkin terlintas akan Allah sedangkan setiap
yang terlintas pada segenap pancaindera kita itu kesemuanya Baharu (benda yang berubah-ubah iaitu makhluk?"

Maka jawab Saiyidina 'Ali Karamallahu Wajhahu,
"Ketahuilah bahawa setiap yang terlintas itulah yang menunjukkan bahawa adanya Allah."

Dengan keterangan Saiyidina 'Ali Karamallahu Wajhahu ini, maka tidak menjadi masalah kepada kita untuk memandang akan Allah kerana dalil atau
petunjuknya itu adalah tiap-tiap sesuatu.

Firman Allah di dalam Al-Qur'anul Kariim,
"Kepunyaan Allah timur dan barat, maka barang di mana kamu hadap muka kamu, di situ Wajah Allah."

Setakat pengetahuan kita bahawa barang ke mana saja kita hadapkan wajah kita, hati kita, roh kita atau akal kita sekali pun kesemuanya memiliki tepi yang membuktikan bahawa ianya makhluk dan bukannya Allah
'Azzawajalla.

Haqiqatnya, tiap-tiap sesuatu itulah yang merupakan menzahir wajah Allah....

persoalannya bagaimana hendak kita memandang akan Allah Ta'ala bila mana kita memandang akan tiap-tiap sesuatu?

Apabila kita dapat memandang akan Allah Ta'ala, maka sampailah kita kepada peringkat yakin yang ke-2 iaitu 'Ainul Yaqin yang mana yakin peringkat inilah merupakan yakin yang tiada menyerupai yakin
orang-orang selain daripada Islam.

Di dalam Surah Ar-Rahmaan, Allah menunjuki kita memfana'kan (membinasakan) akan tiap-tiap sesuatu dan ketika itulah akan kita lihat akan "Wajah Allah" yang Maha Besar lagi Maha Tinggi. Ayat yang dimaksudkan itu adalah:

"...ketika itu kesemuanya akan binasa, maka kekallah Wajah Allah yang Maha Besar lagi Maha
Tinggi."

Perkataan 'KETIKA ITU' yang terdapat pada dalil ini bukan hanya tertumpu tatkala Hari Kiamat sahaja tetapi hendaklah kita amalkannya pada setiap ketika kerana Al-Qur'an bukannya merupakan sebuah buku cerita bagi hari yang akan datang malah wajib di atas kita membenarkannya.

Oleh itu, perkataan 'KETIKA ITU' membawa maksud ketika mana kita berjaya memfana' atau membinasakan akan tiap-tiap sesuatu yang dipandang dan tatkala
itulah kita berjaya menyata akan Allah yang Maha Besar lagi Maha Tinggi dan sekaligus kita termasuk ke dalam golongan yang memperolehi yakin yang sebenar yang menyalahi segala yakin orang bukan Islam.

Persoalannya, bagaimanakah cara atau kaedah untuk kita memfana'kan (membinasakan) akan tiap-tiap sesuatu yang kita pandang atau dengar atau kata atau jangkauan hati atau jangkauan roh atau jangkauan akal?

Dan pada masa yang sama, bagaimanakah untuk kita menyatakan atau memandang akan Wajah Allah Yang Maha Mulia itu sehingga kita termasuk bersama golongan yang memiliki yakin yang sebenarnya?

>>> CUBA INGAT KEMBALI, 1 HADIS SOHEH BUKHARI & MUSLIM.. HADIS YG PANJANG.. Ketika Malaikat Jibril dtg kpd Rasul saw, waktu itu Baginda bersama2 sahabat2 r.h.. Jibril bertanyakan kpd nabi berkenaan KESEMPURNAAN TAUHID..

"KESEMPURNAAN TAUHID itu adalah Islam (5 rukun Islam), Iman (6 rukun Iman) & Ihsan"

apa itu IHSAN??

“Iaitu engkau beribadah kepada Allah seolah-olah engkau melihat-Nya. Jika engkau tidak mampu melihat-Nya, sesungguhnya Allah Maha Melihat.. maka ketahuilah bahawa Dia selalu melihatmu.”

Tauhid yg kuat.. seseorang itu seolah2 dapat melihat Allah
Tauhid yg lemah.. hanya dia yakin shj, yg Allah Maha Melihatnya

Zikir & Fikir..
tanpa nama

Malaysia

#16670 Jul 4, 2010
Rahsia wrote:
Walaupun 1000 tahun mendefinasikan Allah, jikalau belum merasakan, maknanya belum berhasil menemui Allah, seperti mengkhayalkan perkahwinan, tetapi belum berkawin, pasti tidak tahu bagaimana rasanya berkawin.
Teka-teki ini kalau anda temukan, anda antara percaya dan tidak percaya, antara yakin dan tidak yakin.
JADI KEBENARAN BERADA DI ANTARA YAKIN DAN TIDAK YAKIN, ANTARA IA DAN TIDAK IA. TETAPI KALAU SUDAH YAKIN APABILA DI SEBUT NAMA ASLINYA (nama yang ke-100) MAKA BERGETARLAH HATINYA..
Nama Rahasia Allah nampak aksara arabnya (alif, lam, lam ha)(pada wajah kita) cubalah (berdiri di hadapan cermin) bercermin.. di huruf apa hidung, dua lobang hidung, huruf apa pada kedua mata, hurup apa, mulut dan telinga, sesudah mulut dan telinga, maka dirahsiakan (nama itu) jangan sampai didengar orang, setelah tahu nama Rahasia maka tutuplah mulut (jangan beri tahu), tutup telinga..(agar ia menjadi Rahasia).
Mudah-mudahan faham, perkara ini tidak boleh diberitahu secara langsung, hanya dengan isyarat-isyarat jua.
KESIMPULAN AKUAN PADA NAMA RAHASIA, kepada Allah kena, kepada hamba pun kena, sekali sebut saja sudah terhimpun (pada kedua-duanya). Segala sesuatu akuan didudukkan pada nama RAHASIA Allah,(nama yang ke-100), nama Aslinya disebut ismu al adzim, iaitu sebelum mengetahui Nama Dzat Aslinya (nama yang ke-100):
Sedangkan ALLAH, adalah nama jabatan untuk puji-pujian dan TUHAN ialah nama Pangkatnya..juga untuk puji-pujian. Nama pangkat dan nama jabatan boleh dinyaringkan.. tetapi apabila menduduki nama RAHASIA tidak boleh dinyaringkan..( kerana ia adalah Rahasia).
Seorang salik harus mencari Guru yang murabi mursid untuk menyampaikan Nama Rahasia tersebut..harus dibaiat kerana sifatnya sangat Rahasia?. sekalipun (tidak diberitahu kepada ) anak kita sendiri..
yang rahsia biarlah rahsia.... pesan je!

Since: Jul 10

Location hidden

#16671 Jul 4, 2010
>>> PERHATIKAN BETAPA HALUSNYA BAHASA JALALUDDIN AR-RUMMI DLM MENTERJEMAH KEBERADAAN ALLAH

DIA TIDAK DI TEMPAT LAIN

Salib dan ummat Kristen, ujung ke ujung, sudah kuuji.
Dia tidak di Salib.
Aku pergi ke kuil Hindu, ke pagoda kuno.
Tidak ada tanda apa pun di dalamnya.
Menuju ke pegunungan Herat aku melangkah,
dan ke Kandahar Aku memandang.
Dia tidak di dataran tinggi
maupun dataran rendah. Dengan tegas,
aku pergi ke puncak gunung Kaf (yang menakjubkan).
Di sana cuma ada tempat tinggal
(legenda) burung Anqa.
Aku pergi ke Ka'bah di Mekkah.
Dia tidak ada di sana.
Aku menanyakannya kepada Avicenna (lbnu Sina) sang filosuf
Dia ada di luar jangkauan Avicenna (Ibnu Sina)...
Aku melihat ke dalam hatiku sendiri.
Di situlah, tempatnya, aku melihat dirinya.
Dia tidak di tempat lain

“ALLAH HAFIZ”

Since: Jun 10

Kuala Lumpur, Malaysia

#16672 Jul 4, 2010
Rahsia wrote:
Walaupun 1000 tahun mendefinasikan Allah, jikalau belum merasakan, maknanya belum berhasil menemui Allah, seperti mengkhayalkan perkahwinan, tetapi belum berkawin, pasti tidak tahu bagaimana rasanya berkawin.
Teka-teki ini kalau anda temukan, anda antara percaya dan tidak percaya, antara yakin dan tidak yakin.
JADI KEBENARAN BERADA DI ANTARA YAKIN DAN TIDAK YAKIN, ANTARA IA DAN TIDAK IA. TETAPI KALAU SUDAH YAKIN APABILA DI SEBUT NAMA ASLINYA (nama yang ke-100) MAKA BERGETARLAH HATINYA..
Nama Rahasia Allah nampak aksara arabnya (alif, lam, lam ha)(pada wajah kita) cubalah (berdiri di hadapan cermin) bercermin.. di huruf apa hidung, dua lobang hidung, huruf apa pada kedua mata, hurup apa, mulut dan telinga, sesudah mulut dan telinga, maka dirahsiakan (nama itu) jangan sampai didengar orang, setelah tahu nama Rahasia maka tutuplah mulut (jangan beri tahu), tutup telinga..(agar ia menjadi Rahasia).
Mudah-mudahan faham, perkara ini tidak boleh diberitahu secara langsung, hanya dengan isyarat-isyarat jua.
KESIMPULAN AKUAN PADA NAMA RAHASIA, kepada Allah kena, kepada hamba pun kena, sekali sebut saja sudah terhimpun (pada kedua-duanya). Segala sesuatu akuan didudukkan pada nama RAHASIA Allah,(nama yang ke-100), nama Aslinya disebut ismu al adzim, iaitu sebelum mengetahui Nama Dzat Aslinya (nama yang ke-100):
Sedangkan ALLAH, adalah nama jabatan untuk puji-pujian dan TUHAN ialah nama Pangkatnya..juga untuk puji-pujian. Nama pangkat dan nama jabatan boleh dinyaringkan.. tetapi apabila menduduki nama RAHASIA tidak boleh dinyaringkan..( kerana ia adalah Rahasia).
Seorang salik harus mencari Guru yang murabi mursid untuk menyampaikan Nama Rahasia tersebut..harus dibaiat kerana sifatnya sangat Rahasia?. sekalipun (tidak diberitahu kepada ) anak kita sendiri..
Aiyoo bro ..
U mahu tulis ttg apa?
Biarlah org lain faham sama kalau mahu taip dan post..
Kalau U sudah cakap rahsia mengapa pula perlu taip dan post pula di ini forum?
Kalau mahu explain something, so taiplah bagi org senang baca & faham maa.....
Itu diri depan cermin, huruf apa hidung, lubang hidung, mata etc..... apa U sebenarnya mahu bagitahu sama forumers lain?
Sorry lah bro, saya cadangakan kalau mahu share info taiplah bahasa yg mudah org lain faham..
Dan kalau sudah cakap rahsia maka kena amanah lah dgn jgn taip langsung.. betul tak?
Allahua'lam
nonsense

Malaysia

#16673 Jul 4, 2010
repeat wrote:
<quoted text>
Salah satu sifat Allah ialah - AL BAQA’
Al Baqa’ ertinya kekal., sentiasa ada, tiada akhir, maka hakikatnya ibarat drp menafikan ada kesudahan bagi wujud Allah Taala.
Adapun yg lain drp Allah Taala, ada juga yg kekal, tetapi bukan dinamakan kekal hakiki (yg sebenar), sebaliknya kekal aradhi (yg mendatang) spt Syurga, Neraka, Luh Mahfuz, Arasy, Kalam, Kursi dan Roh. Perkara yg disebut ini dikatakan kekal aradhi kerana tertakluk kpd Qudrat Iradat Allah Taala pada mengekalkannya.
Segala jisim semuanya binasa kecuali Ajbuzzanab, iaitu tulang kecil biji sawi duduknya di tungking manusia, ia adalah benih anak Adam yg akan bangkit dari kubur kelak Selain itu, jisim sekelian nabi-nabi dan jisim org-org yg mati syahid juga tidak binasa. Jadi, ketiga-tiga jisim ini juga kekal tetapi kekal aradhi.
Dengan ini, nyatalah perkara yg diiktibarkan permulaan dan kesudahan itu terbahagi kpd tiga bahagian iaitu :
1- Tiada permulaan dan tiada kesudahan – Zat dan Sifat Allah Taala.
2- Ada permulaan tetapi tiada kesudahan – Syurga, Neraka dsbnya yg sepuluh perkara di atas.
3- Ada permulaan dan ada kesudahan – Segala makhluk yg lain drp sepuluh perkara yg tersebut di atas.
tak payah la kaji2 sifat Allah ni...makin ko kaji makin bnyk pengaruh akal dan nafsu dlm mentafsir sifat2 Allah....baik imani saja tanpa dipanjang2kan perbahasan psl sifat2 dan zat Allah...sifat Allah bukan sekadar sifat 20 tu saja! ape punye bodoh la membataskan sifat Allah cuma ada 20 jer....

jika ditanya berapa jumlah sifat2 kepunyaan Allah, katakan saja allu'alam.....Allah maha mengetahui tiap sesuatu!!

namun bnyk dlm quran menyebut tentang sifat2 Allah tp itu hanya apa yg disebut oleh Allah shj dlm firman2-Nya...dan kita wajib mengimani apa yg dah disebut oleh Allah tanpa mengubah sifatNya kpd maksud2 tertentu seperti "Allah menjadikan adam dgn kedua TanganNya"...."Tanga n" disini adalah sifat Allah....jgn pandai2 nk ubah maksud "tangan" tu kpd pengertian yg lain sprt "kuasa" atau lain2.....siapa kita nak mengubah apa yg diperkatakan Allah tentang Diri-Nya????
imani saja lah Allah ada tangan...tp jgn sesekali membayangkn atau menyamakan "tangan" Allah seperti tangan makhlukNya....serahkan sj pd Allah krn Dia maha Mengetahui tiap sesuatu!
tanpa nama

Malaysia

#16674 Jul 4, 2010
musrights_best wrote:
>>> PERHATIKAN BETAPA HALUSNYA BAHASA JALALUDDIN AR-RUMMI DLM MENTERJEMAH KEBERADAAN ALLAH
DIA TIDAK DI TEMPAT LAIN
Salib dan ummat Kristen, ujung ke ujung, sudah kuuji.
Dia tidak di Salib.
Aku pergi ke kuil Hindu, ke pagoda kuno.
Tidak ada tanda apa pun di dalamnya.
Menuju ke pegunungan Herat aku melangkah,
dan ke Kandahar Aku memandang.
Dia tidak di dataran tinggi
maupun dataran rendah. Dengan tegas,
aku pergi ke puncak gunung Kaf (yang menakjubkan).
Di sana cuma ada tempat tinggal
(legenda) burung Anqa.
Aku pergi ke Ka'bah di Mekkah.
Dia tidak ada di sana.
Aku menanyakannya kepada Avicenna (lbnu Sina) sang filosuf
Dia ada di luar jangkauan Avicenna (Ibnu Sina)...
Aku melihat ke dalam hatiku sendiri.
Di situlah, tempatnya, aku melihat dirinya.
Dia tidak di tempat lain
ha..ha, mesti bengang kan..., aku berlindung di dalam terang...

Since: Jul 10

Location hidden

#16675 Jul 4, 2010
>>> Ma'rifat

Ma'rifat membawa makna 'mengenal' di mana ianya dipecahkan kepada dua bahagian :

1. Mengenal akan Allah terlebih dahulu dengan sebenarnya agar setiap amalan kita tertuju tepat kepada-Nya dan bukan kepada lainnya.

Ini ditegaskan dengan berdalil kepada soalan Sahabat Nabi s.a.w., bertanya Sahabat kepada Rasulullah s.a.w.,

"Apa segala amal yang terlebih afdhal?" Maka jawab Baginda s.a.w., "Ma'rifatullah!"

Bertanya lagi Sahabat, "Apa segala amal yang terlebih pahalanya?" Maka jawab Nabiyyil Kariim s.a.w.,"Ma'rifatullah (menganal akan Allah dengan sebenar-benar pengenalan)"

Kali ketiganya Sahabat tidak lagi bertanya tetapi l'tirod (membangkang - pada makna tidak berpuas hati dengan jawapan Nabi s.a.w.). Bertanya lagi
Sahabat, "Ya Rasulullah s.a.w.! Kami bertanya kepada mu dari segi amal, kenapa engkau menjawab dari segi ilmu?" (persoalan yang ditanyakan itu
adalah mengenai apa amal yang terlebih afdhal dan apa amal yang terlebih pahalanya tetapi Baginda s.a.w. tidak menjawab dengan memberi keterangan
akan mana-mana amal tetapi menjawab Ma'rifatullah yakni Ilmu Mengenal Allah).

Maka Nabiyyil Mustofa s.a.w. bersabda, "Sedikit beramal dengan mengenal Allah, terlebih menafaat, banyak beramal dengan tiada mengenal Allah, tiada menafaat!".

Daripada Hadis yang dipetik daripada kitab Siirrus
Saalikiin jilid 1 m/s 5, perenggan yang terbawah, maka Nabi mengutamakan ilmu mengenal akan Allah itu merupakan suatu ilmu yang terdahulu daripada
ilmu yang membincangkan bab amal kerana Baginda s.a.w. amat mengetahui bahawa setiap amalan yang dikerjakan tanpa mengenal akan Allah, maka tempat tujunya amal ibadat kita sudahpun tidak kepada Allah yang sebenarnya malah sudah tentu mengandungi unsur syirik di dalam amalan itu.

Bila mana banyak beramal dan tidak mengetahui akan Tuan segala amalan, maka sia-sialah amalan kita (menurut Nabi s.a.w.) malah tidak akan diterima
kerana amalan tersebut masih bergelumang syirik... amalan yang terdapat padanya syirik walau sebesar zarrah sekalipun, tidak akan diterima oleh Allah
s.w.t.(juga menurut Nabi Muhammad s.a.w.).

2. Mengenal akan Allah pada tahap ke-2 pula adalah mengenal dengan sebenar pengenal. Setelah kita mengenal akan Allah, dan mengetahui akan sah batal amalan yang dikerjakan lalu kita telah pun bertariqat yakni berjalan, maka insya-Allah akhirnya kita akan disampaikan oleh Allah pada kedudukan yang dikasihi-Nya dan pada kedudukan inilah terzahirnya pada Aulia' dan para Wali serta Sufi.

Insya-Allah.. bukakanlah hati terimalah hidayah Allah Yg Terhebat..

Zikir & Fikir

Since: Jul 10

Location hidden

#16676 Jul 4, 2010
>>>

"Aku bersumpah, "Sesungguhnya Kami telah menciptakan manusia, dan Kami selalu mengetahui apa yang dibisikkan oleh hati mereka. Kami dengan pengetahuan Kami terhadap semua keadaan manusia lebih dekat kepadanya daripada urat lehernya sendiri yang paling dekat dengannya. "

[Al-Qââf : 16]

Since: Jul 10

Location hidden

#16677 Jul 4, 2010
Seperti kata Saiyidina Abu Bakar As-Siddiq r.a.:
"Maa raaitu syaian illa wa ra aitullaha qablahu"
"Tiada aku lihat sesuatu melainkan ALLAH DAN AKU LIHAT DAHULUNYA!"

Seperti kata Saiyidina Umar al-Khattab r.a.:
"Maa raaitu syaian illa wa ra aitullaha ba'dahu"
"Tiada aku melihat sesuatu melainkan aku lihat ALLAH ITU KEMUDIANNYA!"

Seperti kata Saiyidina Uthman Ibni Affan :
"Maa raaitu syaian illa wa ra aitullaha ma ahu"
"Tiada aku lihat sesuatu melainkan aku lihat ALLAH SERTANYA!"

Seperti kata Saiyidina Ali Karamallahu Wajhahu :
"Maa raaitu syaian illa wa ra aitullaha fiihi"
"Tiada aku lihat sesuatu melainkan aku lihat ALLAH ITU PADANYA!"

Tell me when this thread is updated:

Subscribe Now Add to my Tracker

Add your comments below

Characters left: 4000

Please note by submitting this form you acknowledge that you have read the Terms of Service and the comment you are posting is in compliance with such terms. Be polite. Inappropriate posts may be removed by the moderator. Send us your feedback.

Brunei Discussions

Title Updated Last By Comments
Pakaian mandi kolam renang lelaki? (Oct '09) 1 hr mr tight 765
Sape penah jolok lubang dubur isteri anda (Apr '10) 2 hr Adry_khan 149
Playstation 4 5 hr Playstation 1
cari bohsia kedah,janda d teman seks (Sep '10) 9 hr ani 364
Brunei yakin jadi negara maju 14 hr zaki bin abbas 2
Brunei wawasan 2035 success Wed Pemuda dari masa ... 5
Bond itu benar, somoga dapat tak lama lagi (May '10) Tue bond jb 128,110
More from around the web