Comments
21 - 40 of 76,362 Comments Last updated Yesterday
Aku

Kuala Lumpur, Malaysia

#21 Feb 7, 2010
alim fulamak wrote:
tak baik mempermainkan isu allah ni...
astafirulah...
asalamualaikom tuan...alim fulamak...
Aku bukan niat nak mempermainkan...tapi ia lahir dari naluri aku yg ingin tahu dan mengenal siapa itu Allah dan siapa itu Tuhan...
Kalau aku tak kenal....sia2 sajalah aku beriman pada yg aku sendiri tak kenal...
Terimakasih tuan kerana sudi respon pada masaalah aku ni.....
Aku

Kuala Lumpur, Malaysia

#22 Feb 7, 2010
chinchau wrote:
mantap lab_tech....
aku pun rasa itu jawapan yg paling mantap pernah aku jumpa....

tuan cincau tak mahu pukul pulak ke, kepala aku...aku tak kesah asal Aku boleh kenal sama Tuhan dan Allah...

“Akulah Tuhan”

Since: Jun 08

ayuh sodom JoboKu

#23 Feb 7, 2010
Aku wrote:
<quoted text>
terimakasih tuan lab_tech...Kerana sudi bagi clue pada aku....
kalau tuhan tuan lab_tech tak sama dengan tuhan aku....
Bagaimana pula dengan allah???
Adakah allah tuan lab_tech juga tak sama dengan allah aku...
harap tuan tak bosan dengan soalan aku..
Memang benar kata tuan otak aku memang kosong,,,itu yg buatkan macam2 soalan bodoh yg aku tanyakan tu...
Terima kasih tuan lab_tech....
Harap tuan dapat terus tepuk dahi aku....
tak kuasa aku nak tepuk dahi ekau eh...dahi aku ni pun masih banyak yg perlu ditepuk...hehehe

ekau tepuk ajalah dahi ekau tu sendiri....labtech tak mau ah....takde pekdah aku tepuk dahi org utk mereka dapat hidayah/petunjuk...itu bermakna aku terlalu tamak supaya org lain beroleh petunjuk sedangkan tuhan aku menegahnya

labtech sekadar berkongsi pendapat pangalaman dng ekau shj....aku tak bosan dengan pertanyaan bodoh sebelum keterangan diberi....tapi labtech akan rase bosan dengan pertanyaan yg bingai2 pikik lolong tak tentu fasal setelah kebenaran diberi....isk3, patut shj diherdik
-
-
-
-
-
PERCAYA DAN YAKIN ADALAH DUA MAKNA HAMPIR SAMA TAPI JAUH BEZANYA.

PERCAYA = andainya aku bertanyakan kpd manusia "adakah ekau PERCAYA itu wujudnya tuhan?"

mereka akan menjawab..."tentulah kami PERCAYA tuhan itu wujud!!!"

dan aku bertanye lagi "andaikate ekau percaya tuhan itu wujud, mengapa ekau tak patuhi suruhannya?'

mereka akan menjawab...."aku malas...aku lupa....kejap lagi aku buat....hari masih muda, dah tua nanti taubat laa"....dan macam2 alasan mereka keluarkan"

tahukah kamu itu kata2/alasan org penipu belaka....tipu/bohong/dusta tahap basted....mereka pikir mereka boleh menipu tuhan dan org2 berilmu.

jawapan kpd perbuatan kufur mereka yg sebenarnya adalah, mereka tidak YAKIN kewujudan tuhan....andaikata manusia semua yakin tentulah mereka akan sembahyang/puasa/jujur/amanah/ cakap benar...andai kata mereka yakin tuhan wujud' bersama mereka tentulah mereka rasa takut melakukan kerosakan dan lakukan suruhannya

YAKIN = percayakan sesuatu perkara(tuhan/org/perkerjaan/p ercakapan/perbuatan/etc) dengan mengamalkan kepercayaan tersebut.
-
-
-
-
-
-
<> adakah ekau paham makna percaya dan yakin serta perbezaannya
-
-
-
-
-
bila ekau paham, lab teruskan next step, kaedah labtech mencari "truth" kewujudan tuhan.

dan cara labtech kemungkinan besar berbeza dng corak kehidupan kamu...dan besar kemunggkinan tidak logik/palsu/ untuk di-interperasikan dalam kehidupan/budaya kamu....barangkali bertentangan dengan kehendak kamu...

mana2 yg tak benar/logik/salah ekau dipersilakan menolaknye....labtech tak kisah ditolak, sesungguhnya cara dan kaedah aku hanya benar/logik dalam skop kehidupan aku shj...hee~~~~
-
-
-
-
-
-
berkenaan soal allah/tuhan aku dan ekau....tunggu dulu,
-
-
-
-
-
pahamkan dulu beza yakin dan percaya...then aku buat yg seterusnya...andaikate ekau masih kurang paham...aku berikan pula contoh lain utk membezakan maksud yakin/percaya...heee~~~
-
-
-
-
-
-
p/s perluker ekau mendapatkan contoh lain bagi pemahaman yakin/percaya tue...ade banyak lagi contoh lab buleh keluarkan....hehehe

dan tak payah ler nak ber-tuan2 dng aku...skema cam duduk meeting dlm ofis....formal sangat....lab lebih selasa berileks2 jer....hee~~~

“Akulah Tuhan”

Since: Jun 08

ayuh sodom JoboKu

#24 Feb 7, 2010
chinchau wrote:
mantap lab_tech....
Aku wrote:
<quoted text>
aku pun rasa itu jawapan yg paling mantap pernah aku jumpa....
tuan cincau tak mahu pukul pulak ke, kepala aku...aku tak kesah asal Aku boleh kenal sama Tuhan dan Allah...
berulang-ulang kali aku baca posting aku tadi....boleh katakan berpuluh kali jugalah, aku baca dan teliti posting aku yg korang maksudkan mantap tue....

tapi,

masih tak nampak apa2 yg mantap nye?....kat mane mantap...tang mana mantap, terkial-kial lab mencari....barangkali mata aku ni masih buta utk nak melihatnya......hee~~~
-
-
-
-
-
lab tak kisah ape org cakap...janji lab tak buat onar dgn posting tue tadi....hehehe

p/s labtech lebih suka critic my own idea from myself or others.

“Akulah Tuhan”

Since: Jun 08

ayuh sodom JoboKu

#25 Feb 7, 2010
Aku wrote:
<quoted text>
asalamualaikom tuan...alim fulamak...
Aku bukan niat nak mempermainkan...tapi ia lahir dari naluri aku yg ingin tahu dan mengenal siapa itu Allah dan siapa itu Tuhan...
Kalau aku tak kenal....sia2 sajalah aku beriman pada yg aku sendiri tak kenal...
Terimakasih tuan kerana sudi respon pada masaalah aku ni.....
al-ahzab 5
<.> tidak berdosa jika kamu tersilap tanpa disedari, tetapi berdosa jika ia disengajakan <.>
-
-
-
-
-
tak perlu khuatir terhadap kesilapan berlaku...andaikate ekau tak berniat menghina allah dengan huruf kecil, tak perlu bimbang
-
-
-
-
tetapi andaikate kamu berniat memuliakan allah dengan huruf besar 'ALLAH', terus lakukan.
-
-
-
-
-
-
p/s labtech lebih mudah beramal dng cara lab menggunakan "allah"....takde langsung nak memperkotak katikkan kalimah tersebut...heee~~~
Aku

Malaysia

#27 Feb 7, 2010
lab_tech wrote:
<quoted text>
tak kuasa aku nak tepuk dahi ekau eh...dahi aku ni pun masih banyak yg perlu ditepuk...hehehe
ekau tepuk ajalah dahi ekau tu sendiri....labtech tak mau ah....takde pekdah aku tepuk dahi org utk mereka dapat hidayah/petunjuk...itu bermakna aku terlalu tamak supaya org lain beroleh petunjuk sedangkan tuhan aku menegahnya
labtech sekadar berkongsi pendapat pangalaman dng ekau shj....aku tak bosan dengan pertanyaan bodoh sebelum keterangan diberi....tapi labtech akan rase bosan dengan pertanyaan yg bingai2 pikik lolong tak tentu fasal setelah kebenaran diberi....isk3, patut shj diherdik
-
-
-
-
-
PERCAYA DAN YAKIN ADALAH DUA MAKNA HAMPIR SAMA TAPI JAUH BEZANYA.
PERCAYA = andainya aku bertanyakan kpd manusia "adakah ekau PERCAYA itu wujudnya tuhan?"
mereka akan menjawab..."tentulah kami PERCAYA tuhan itu wujud!!!"
dan aku bertanye lagi "andaikate ekau percaya tuhan itu wujud, mengapa ekau tak patuhi suruhannya?'
mereka akan menjawab...."aku malas...aku lupa....kejap lagi aku buat....hari masih muda, dah tua nanti taubat laa"....dan macam2 alasan mereka keluarkan"
tahukah kamu itu kata2/alasan org penipu belaka....tipu/bohong/dusta tahap basted....mereka pikir mereka boleh menipu tuhan dan org2 berilmu.
jawapan kpd perbuatan kufur mereka yg sebenarnya adalah, mereka tidak YAKIN kewujudan tuhan....andaikata manusia semua yakin tentulah mereka akan sembahyang/puasa/jujur/amanah/ cakap benar...andai kata mereka yakin tuhan wujud' bersama mereka tentulah mereka rasa takut melakukan kerosakan dan lakukan suruhannya
YAKIN = percayakan sesuatu perkara(tuhan/org/perkerjaan/p ercakapan/perbuatan/etc) dengan mengamalkan kepercayaan tersebut.
-
-
-
-
-
-
<> adakah ekau paham makna percaya dan yakin serta perbezaannya
-
-
-
-
-
bila ekau paham, lab teruskan next step, kaedah labtech mencari "truth" kewujudan tuhan.
dan cara labtech kemungkinan besar berbeza dng corak kehidupan kamu...dan besar kemunggkinan tidak logik/palsu/ untuk di-interperasikan dalam kehidupan/budaya kamu....barangkali bertentangan dengan kehendak kamu...
mana2 yg tak benar/logik/salah ekau dipersilakan menolaknye....labtech tak kisah ditolak, sesungguhnya cara dan kaedah aku hanya benar/logik dalam skop kehidupan aku shj...hee~~~~
-
-
-
-
-
-
berkenaan soal allah/tuhan aku dan ekau....tunggu dulu,
-
-
-
-
-
pahamkan dulu beza yakin dan percaya...then aku buat yg seterusnya...andaikate ekau masih kurang paham...aku berikan pula contoh lain utk membezakan maksud yakin/percaya...heee~~~
-
-
-
-
-
-
p/s perluker ekau mendapatkan contoh lain bagi pemahaman yakin/percaya tue...ade banyak lagi contoh lab buleh keluarkan....hehehe
dan tak payah ler nak ber-tuan2 dng aku...skema cam duduk meeting dlm ofis....formal sangat....lab lebih selasa berileks2 jer....hee~~~
penerangan lab_tech...tu membawa arti
kebanyakan orang sekarang ni pun masih tak yakin dengan tuhan walaupun percaya dengan adanya tuhan....

kerana boleh dikatakan sekarang ni umat islam suma bergelumang dengan maksiat...
Kenapa ye....
Kalau begitu masih tak sampurnalah lagi iman islam nya....

aku pun begitu juga....itu lah aku nak keluar dari golongan2 maksiat dan yg berbuat kemusnahan tu.....

Soalan aku seterusnya pasal percaya dan yakin ni ialah....

1)Adakah apa2 bukti tentang "percaya" dengan tuhan????...tlg beri contoh yg nyata....
2)adakah apa2 bukti tentang "yakin" dengan tuhan??..tlg berikan juga contoh yg nyata...

Sekian dulu buat masa ni.Terima kasih...
Aku

Malaysia

#28 Feb 7, 2010
lab_tech wrote:
<quoted text>
al-ahzab 5
<.> tidak berdosa jika kamu tersilap tanpa disedari, tetapi berdosa jika ia disengajakan <.>
-
-
-
-
-
tak perlu khuatir terhadap kesilapan berlaku...andaikate ekau tak berniat menghina allah dengan huruf kecil, tak perlu bimbang
-
-
-
-
tetapi andaikate kamu berniat memuliakan allah dengan huruf besar 'ALLAH', terus lakukan.
-
-
-
-
-
-
p/s labtech lebih mudah beramal dng cara lab menggunakan "allah"....takde langsung nak memperkotak katikkan kalimah tersebut...heee~~~
ayat al-ahzab tu menerangkan Pasal tersilap mengenai hukum hakam atau pun tersilap persepsi mengenai Tuhan atau Allah???
Minta penjelasan lanjut....terima kasih..
tongkat_1

Kuala Lumpur, Malaysia

#29 Feb 7, 2010
Aku wrote:
<quoted text>
asalamualaikom tuan...alim fulamak...
Aku bukan niat nak mempermainkan...tapi ia lahir dari naluri aku yg ingin tahu dan mengenal siapa itu Allah dan siapa itu Tuhan...
Kalau aku tak kenal....sia2 sajalah aku beriman pada yg aku sendiri tak kenal...
Terimakasih tuan kerana sudi respon pada masaalah aku ni.....
Sdr Aku. Daripada kata2 mu - " sia2 sajalah aku beriman pada yg aku sendiri tak kenal...". Aku tahu bahawa engkau sudahpun mengenal dan beriman dgn yg kau kenal
Aku

Kuala Lumpur, Malaysia

#30 Feb 7, 2010
tongkat_1 wrote:
<quoted text>
Sdr Aku. Daripada kata2 mu - " sia2 sajalah aku beriman pada yg aku sendiri tak kenal...". Aku tahu bahawa engkau sudahpun mengenal dan beriman dgn yg kau kenal
sebenarnya aku bertanya tu kerana aku tak tahu....kan ke malu bertanya sesat jalan, jadi aku tebalkan muka walau takde sapa yg nampak kat alam entenet ni, untuk bertanya....walau soalan yg nampak bodoh.

kalau kau sudi boleh lah tolong bersama2 rakan2 yg lain untuk tepuk dahi aku sekali untuk aku dapat kenal Allah dan Tuhan..
terima kasih..
mcD

Petaling Jaya, Malaysia

#31 Feb 7, 2010
salam semua..erm bgs gak thread ni..truskan la ye..
kalijogo

Malaysia

#32 Feb 7, 2010
untuk pengtahuan saudara aku...

rasanya untuk membincangkan ilmu ketuhanan melalui forum dalam saluran internat kurang sesuai kerana ia melibatkan banyak fahaman dan pandangan yang berbeza ini akan membuatakan anda akan jadi lebih keliru.. ambo cadangkan untuk saudara aku pergilah cari dan berbincang dengan lebih mendalam secara bertentang mata dengan guru yang mempunyai ilmu ketuhanan akan lebih berkesan...
mcD

Petaling Jaya, Malaysia

#33 Feb 7, 2010
kalijogo wrote:
untuk pengtahuan saudara aku...
rasanya untuk membincangkan ilmu ketuhanan melalui forum dalam saluran internat kurang sesuai kerana ia melibatkan banyak fahaman dan pandangan yang berbeza ini akan membuatakan anda akan jadi lebih keliru.. ambo cadangkan untuk saudara aku pergilah cari dan berbincang dengan lebih mendalam secara bertentang mata dengan guru yang mempunyai ilmu ketuhanan akan lebih berkesan...
ya btul tu..coz kalo dibncngkan kt cni..spi bebile pn x abis..pengalaman lak berbeza2..dikhuatiri makin keliru..yg pntg jgn pernah giveup..pasti jpa..
kalijogo

Malaysia

#34 Feb 7, 2010
untuk pengtahuan mcD... ilmu ketuhanan ni adalah ilmu rahsia bukan sewenang-wenangnya dibincangkan secara terbuka ini akan membuatkan orang membacanya akan keliru dan mudah terpengaruh adakah ia kebenaran atau rekaan... tuhan juga taksuka pekara rahsia tentang tuhan dibincangkan tampa bimbingan guru yang arif...
mcD

Petaling Jaya, Malaysia

#35 Feb 7, 2010
kalijogo wrote:
untuk pengtahuan mcD... ilmu ketuhanan ni adalah ilmu rahsia bukan sewenang-wenangnya dibincangkan secara terbuka ini akan membuatkan orang membacanya akan keliru dan mudah terpengaruh adakah ia kebenaran atau rekaan... tuhan juga taksuka pekara rahsia tentang tuhan dibincangkan tampa bimbingan guru yang arif...
btul tu..tu yg smakin ramai yg tersilap..sy pn cmtu jg dulu2..makin disesatkan biarpn mmg sy dlm kesasatan..mmg truk sy waktu tu..rs ingin mati je..tp alhamdulillah..semoga spi ke destinasi dgn selamat.

Since: Aug 09

Location hidden

#36 Feb 7, 2010
betul kalijogo n mcd..lebih baik berjumpa dengan mrk yg lebih berilmu pasal apa yg kau nak tanya ni..

tapi maaflah ya saudara/ri aku cara kamu tanya semacam lah dan seolah2 mcm sudah tahu lagi ditanya sb mrk yg betul2 tak tahu dan bertanya tindakbalas dan penulisan mrk takde mcm awak maaf lah ye...dan saya rasa siapa yg baca di sini dah tahu gmana cuma tdk menyebutnya...
sahabat

Miri, Malaysia

#37 Feb 7, 2010
nak kenal tuhan blh..
tapi hati kena bersih dan ikhlas..
akal mesti hidup..dalam keadaan waras..
jika niat untuk mempersoalkan saja..
baik lupekan..
jika hati ikhlas ingin mengenali tuhan,pastikan bertanya d alam nyata yakni berjumpa ahli agama yg mempunyai ilmu..
ALLAH SWT tidak mencari manusia,manusia yg mencari pencipta alam nie..
itulah kegunaan akal yg di beri..
ALLAH SWT mengawasi setiap tindak tanduk kita..
sahabat

Miri, Malaysia

#38 Feb 7, 2010
jika tuhan yg mencari2 manusia,takut kita tersalah langkah..
syaitan dan iblis juga mencari kita untuk di sesat kan..
akal yg bersih tidak akan terpedaya dgn helah syaitan dan iblis..
di dalam alquran ALLAH SWT sudah mengingatkan kita..saya percaya sahabat yg bertanya tadi juga tau..saya harap sahabat berjumpa d alam nyata untuk menuntut ilmu..islam tak sembunyikan apa2..
sahabat

Miri, Malaysia

#39 Feb 7, 2010
kitab alquran juga tidak pernah berubah2..bahasa asal masih d gunakan yakni bahasa arab..itu sebab dalam islam mengajar untuk menuntut ilmu supaya akal fikiran kita dapat ketahui mana yg haq dan mana yg batil..tidak ada apa yg perlu di malukan untuk mengetahui kebenaran..jika ikhlas pasti anda mendapat hidayat..
kalijogo

Malaysia

#40 Feb 7, 2010
maaflah yek... kalu pandangan ambo yang jahil ne tersalah buat tafsiran... yang pertama sekali lahirnya manusia itu kedunia belum lagi boleh dikategorikan beragama... kerana ada petikkan dari hadis mengatakan awal agama mengenal tuhan... maka selagi kita tak kenal tuhan maka kata-kata orang sufi selagi itu lah hidup kita ne sia-sia saja... entah la ambo pun tak paham... kalau ikutkan islam tu mudah.. mudam-mudah pun susah gak nak paham.. eee pening tul ambo...
sahabat

Miri, Malaysia

#44 Feb 7, 2010
itu sebab kita berakal..hidup di dunia nie kita perlu belajar..baru akal kita tak mati..sesusah mane pun kita tetap perlu belajar..islam memang mudah jika kita ingin mengenali agama islam..tapi seperti kita tau manusia cukup susah nak ikut undang2 yg telah d perintahkan ALLAH SWT..jgn cakap islam,sblm kedatangan islam ajaran nabi Musa,nabi Daud dan nabi Isa juga mendapat tentangan dari bangsa yahudi.bahkan terdapat nabi2 yg menyampaikan syariat ALLAH SWT kepada bangsa tersebut di bunuh hanya kerana tidak menepati kehendak mereka..

Tell me when this thread is updated: (Registration is not required)

Add to my Tracker Send me an email

Add your comments below

Characters left: 4000

Please note by submitting this form you acknowledge that you have read the Terms of Service and the comment you are posting is in compliance with such terms. Be polite. Inappropriate posts may be removed by the moderator. Send us your feedback.

Brunei Discussions

Title Updated Last By Comments
Malaysia & Brunei adalah 2 negara kaya raya, In... 6 min Tuan Karim Junjungan 3
^^ SABAH & SARAWAK sah milik BRUNEI (Jul '12) 9 min Tuan Karim Junjungan 421
kenapa MELAYU BRUNEI TIDAK SUKA ORANG IBAN ....... (Apr '13) 13 min Tuan Karim Junjungan 1,667
ORANG BRUNEI BANGSA PALiNG PEMALAS!! (Aug '10) 3 hr Tuan Karim Junjungan 3,265
pesugihan ghoib tanpa tumbal 6 hr - LokaJaya - 3
don't pray for mh370 6 hr Rudy 242
Malaysia sells Petronas assets to Brunei nation... (Dec '13) 16 hr Tuan Karim Junjungan 37
•••
Enter and win $5000
•••

Brunei People Search

Addresses and phone numbers for FREE

•••