Working in Malaysia the best choice, say Indonesians

Dec 27, 2012 Full story: The Star Online 41

KUALA LUMPUR: Working in Malaysia is the best choice to make, not only because of the many chances to improve the standard of living, but also to have good employers, good salary and peaceful working environment, according to several legal Indonesian workers here.

Full Story
First Prev
of 3
Next Last

Since: Aug 11

Location hidden

#1 Dec 27, 2012
tidak ..percaya lagi..org indon yg ngomong

Since: Aug 11

Location hidden

#2 Dec 27, 2012
katanya gdp..hebat sekali...ekonomi hebat...tapi sebenrnya..diluar cantik..dilam penuh berulat dan kotor..itulaa indonesia...

Since: Aug 11

Location hidden

#3 Dec 27, 2012
beli militer..begitu rakus..tapi rakyatnya melarat..indon..bila mau berubah!!
torondon

Shah Alam, Malaysia

#5 Dec 27, 2012
indon bisa...jejejejeje
rafale

Malaysia

#7 Dec 27, 2012
KUALA LUMPUR, 27 Dis -- Mencari rezeki dengan bekerja di Malaysia merupakan pilihan terbaik menurut pandangan sebahagian warganegara Indonesia yang sudah lama bekerja di negara ini dalam sektor-sektor yang dibenarkan kerajaan.

Mereka mengakui murah rezeki di bumi Malaysia kerana terdapat banyak dan luasnya peluang pekerjaan selain faktor majikan yang baik bagi yang bekerja sebagai pembantu rumah, upah yang lumayan bagi pekerja sektor lain berbanding dengan di kampung asal mereka dan berasa aman tinggal di sini dengan mempunyai surat perjalanan dan visa yang lengkap.

Aspek surat dan dokumen perjalanan yang sah sentiasa menjadi nasihat utama Duta Besar Indonesia di Malaysia yang baharu Herman Prayitno kepada warga Indonesia di segenap ceruk rantau Malaysia.

Beliau tidak mahu warga Indonesia yang bekerja di negara ini mengambil mudah hal ehwal pengurusan dokumen penting seperti pasport dan pembaharuan permit kerja bagi mengelak sebarang kesulitan kepada pekerja, yang sekali gus dapat pula menjamin hak-hak mereka sebagai pekerja di negara ini.

"Selain itu, warga Indonesia di Malaysia juga harus menjunjung undang-undang negara ini, bekerja dengan baik dan hidup dengan aman," katanya pada satu pertemuan dengan sebahagian warga negara Indonesia di sini baru-baru ini.

Sehingga kini dianggarkan terdapat seramai dua juta warganegara Indonesia yang bekerja di Malaysia dengan 20 peratus daripadanya bekerja sebagai pembantu rumah.
__________
Datuk Hamka

Malaysia

#8 Dec 27, 2012
2 JUTA yg legal... tetapi illegal hampir 6 juta

setiap kampung dan bandar ada populasi indonesia

Since: Aug 11

Location hidden

#9 Dec 27, 2012
indon...mencari..makan di sini..tapi tak sedar diri dan sombong..kenapa lupakkan majikkannya? indon bila mau berubah!!
sufiah yusof binti namwee

Jakarta, Indonesia

#10 Dec 27, 2012
SergioRamoss wrote:
indon...mencari..makan di sini..tapi tak sedar diri dan sombong..kenapa lupakkan majikkannya? indon bila mau berubah!!
itu kan menurut loe,,menurut sufiah sih nggak,,,,,kahkahkah(ketawa khas beruk2 semenanjing)

Since: Aug 12

Tangerang, Indonesia

#11 Dec 27, 2012
Itu pendapat TKI yang bekerja di malon, tentu saja dia mengatakan bagus kerja di malon, biasalah itu cuma diplomasi TKI.. malon pilihan bagus lah and bla bla bla..

Dasar malon tolol... cuma seperti itu saja kata TKI malon sudah loncat loncat macam beruk.. oops...

WAKAKAKA...

=))
Datuk Hamka

Malaysia

#12 Dec 27, 2012
Denisura

kena terima hakikat bahawa memang segelintir TKI suka kerja di Msia sebab2nya

a) bahasa yg sama
b) sering boleh mudik lebaran
c) gaji yg lebih tinggi
d) makanan halal mudah dicari
e) harga makanan masih dibawah kemampuan tidak seperti negara-negara arab.
f) ramai wong jowo di Msia
g) polis msia kurang tegas, kerana ada masalah rasuah (20%)
h) orang Msia khususnya jawa, banjar, minang melayan baik warga Indo yang muslim
sufiah yusof binti namwee

Jakarta, Indonesia

#14 Dec 28, 2012
Datuk Hamka wrote:
Denisura
kena terima hakikat bahawa memang segelintir TKI suka kerja di Msia sebab2nya
a) bahasa yg sama
b) sering boleh mudik lebaran
c) gaji yg lebih tinggi
d) makanan halal mudah dicari
e) harga makanan masih dibawah kemampuan tidak seperti negara-negara arab.
f) ramai wong jowo di Msia
g) polis msia kurang tegas, kerana ada masalah rasuah (20%)
h) orang Msia khususnya jawa, banjar, minang melayan baik warga Indo yang muslim
itu kan menurut loe,,,menurut sufiah sih NGGAK,,kahkahkah(ketawa khas beruk2 smenanjing)

“NYAK NYIK NYUK DERR”

Since: Dec 12

Empuk Methuthuk

#15 Dec 28, 2012
Memancing ikan di sungai deras dengan memancing dikolam ikan jelas beda, sama2 dapat ikan tetapi tingkat kepuasannya berbeda.

Jika anda dianggap hebat memancinglah di sungai deras.

Tetapi lebih hebat lagi kalo anda dapat ikan dengan memancing di kolam renang....wakaka..

Since: Aug 12

Tangerang, Indonesia

#17 Dec 28, 2012
Datuk Hamka wrote:
Denisura
kena terima hakikat bahawa memang segelintir TKI suka kerja di Msia sebab2nya
a) bahasa yg sama
b) sering boleh mudik lebaran
c) gaji yg lebih tinggi
d) makanan halal mudah dicari
e) harga makanan masih dibawah kemampuan tidak seperti negara-negara arab.
f) ramai wong jowo di Msia
g) polis msia kurang tegas, kerana ada masalah rasuah (20%)
h) orang Msia khususnya jawa, banjar, minang melayan baik warga Indo yang muslim
Kalau ini sebab banyak orang Indonesia kerja di malaysia saya bisa setuju bro, argumen yang "fair" dan fakta. tak macam keling diatas tuu.. cuma maki sanan sinun je bisanya :D

Since: Aug 11

Location hidden

#18 Dec 28, 2012
sufiah yusof binti namwee wrote:
<quoted text>itu kan menurut loe,,menurut sufiah sih nggak,,,,,kahkahkah(ketawa khas beruk2 semenanjing)
..bukan menurut gue..tapi memberi kenyataan itu..org indoon..sendiri..

Since: Aug 11

Location hidden

#19 Dec 28, 2012
Desinura wrote:
Itu pendapat TKI yang bekerja di malon, tentu saja dia mengatakan bagus kerja di malon, biasalah itu cuma diplomasi TKI.. malon pilihan bagus lah and bla bla bla..
Dasar malon tolol... cuma seperti itu saja kata TKI malon sudah loncat loncat macam beruk.. oops...
WAKAKAKA...
=))
...jadi org indon boleh berubah ..mengikut keadaan..jadi org indon takde pendirian? kenapa jadi begini

Since: Aug 11

Location hidden

#20 Dec 28, 2012
sufiah yusof binti namwee wrote:
<quoted text>itu kan menurut loe,,,menurut sufiah sih NGGAK,,kahkahkah(ketawa khas beruk2 smenanjing)
..indon suka bekerja disini..tapi sufia ketawa...kenapa? sufiah mau bekerja sini juge..
Datuk Hamka

Malaysia

#21 Dec 28, 2012
sufiah yusof binti namwee wrote:
<quoted text>itu kan menurut loe,,,menurut sufiah sih NGGAK,,kahkahkah(ketawa khas beruk2 smenanjing)
yaa ampun bodohnya... sudah ku bilang segelintir..kalau kamu rasa tidak sudahlah...jangan tunjuk kebodohannya
Tiga Mata

Kuala Lumpur, Malaysia

#22 Dec 28, 2012
Malaysia adalah terbaik untuk Indonesia...

Bayangkan jika federasi Malaysia memerintah indonesia sudah tentu indonesia akan menjadi negara berjaya....

hmmm

Kuala Lumpur, Malaysia

#23 Dec 28, 2012
tertanya2 kenapa pendirian ambassador indon yg baru ini sama sekali berbeza dari yang dulu. adakah kerana sudah diberi warning sby supaya jaga mulut dan tatasusila di negara orang?

2 juta tki di malaysia tak nak cari mkn di negara sendiri sebab malaysia memang memakmurkan mereka. anak2 tki dlm forum ni saja yg tak sedar diri.
sufiah yusof binti namwee

Jakarta, Indonesia

#24 Dec 28, 2012
Datuk Hamka wrote:
<quoted text>
yaa ampun bodohnya... sudah ku bilang segelintir..kalau kamu rasa tidak sudahlah...jangan tunjuk kebodohannya
yg sufiah tau,,para tki yg dok kat malaysiol sekarang,,sengaja d datangkan k semenanjong tuk mengekalkan ketuanan melayut,,mereka d beri kerja olek KERAjaan,,selepas tu menjelang pilihan raya,,bnyak dr TKI tersebut d beri mykad secara percuma oleh KERAjaan tuk undi UMNGOK BONGOK BIN BENGAK...

Tell me when this thread is updated:

Subscribe Now Add to my Tracker
First Prev
of 3
Next Last

Add your comments below

Characters left: 4000

Please note by submitting this form you acknowledge that you have read the Terms of Service and the comment you are posting is in compliance with such terms. Be polite. Inappropriate posts may be removed by the moderator. Send us your feedback.

World News Discussions

Title Updated Last By Comments
3rd Russian submarine arrives in Vietnam 3 min myx5 79
Ankara simulates public dialogue with Armenia a... 3 min top dander 18
Boehnera s invitation to Netanyahu backfires on... 7 min Asian Guy 57
Islam Will Conquer Italy and the Entire West (Sep '10) 19 min Baron44 403,916
Why should Australians fear from Muslims? (Dec '07) 21 min Baron44 46,640
No Muslim can think of profaning holy Prophet (... (Jan '11) 22 min Jaques France 53,761
LDS Apostle visited Tonga (Feb '14) 24 min uiha 28,393
More from around the web