Palm Oil Set for First Weekly Drop in Four on Malaysian Reserves

Feb 7, 2013 Full story: The Washington Post 258

Palm oil headed for the first weekly decline in four on speculation that stockpiles in Malaysia, the second-largest producer, may stay near a record as soybean harvests from South America increase global oilseed supplies.

Full Story
jebat

United States

#62 Feb 11, 2013
RODA-X wrote:
<quoted text>
semenanjung akan jadi gelandangan sebab rumah dan protol di sita bank
wakakakakakakakakakakk
guling guling
hahahahaha..semakin terdesak kau ni..dari sawit alih ke bank..hi3

Since: Mar 12

Location hidden

#63 Feb 11, 2013
jazrizq wrote:
<quoted text>
Industri sawit dikuasai oleh syarikat GLC (syarikat berkaitan kerajaan) spt FELDA, Sime Darby, Tabung Haji dsbnya, dan syarikat swasta IOI, KL Kepong, etc. Sime Darby merupakan syarikat sawit terbesar di dunia dan menguasai sebahagian besar ladang sawit di Sumatera dan bahagian Indonesia lain.
Wilmar, sykt palm oil yg byk investasi di Indonesia walaupun berpengkalan di Singapura, ia dimiliki oleh Robert Kuok, Malaysian.
Dlm industri sawit, pekebun kecil bukanlah main player.
pekebun kecil bukan main player saya jg tau lonn...

Meski begitu pekebun kecil jumlahnya banyak....klo harga fluktuatif terus yg kasian mereka....

JZQ

Since: Nov 09

Location hidden

#64 Feb 11, 2013
Desinura wrote:
<quoted text>
Indonesia tidak akan menyimpan stok banyak-banyak dan lama-lama, kerana Indonesia ingin membanjiri dunia dengan minyak sawit Indonesia yang jumlahnya sangat banyak, paham ke?
Yang tentukan bukan Indonesia tetapi PEMBELI.

Lagipun 25% ladang sawit di Indonesia dimiliki Malaysia (daripada hampir 50% yg dipunyai negara asing), jadi apa pun yg Indonesia lakukan, ia tidak memberi pengaruh yg begitu besar. IOI dan KL Kepong antara syarikat Malaysia yg invest untuk refinery di Indonesia. Cuba amati pendapat bro jebat ini dgn sedalam2nya:
jebat wrote:
<quoted text>malaysia dan indonesia adalah pengeluar sawit terbesar dunia..tapi 60 % dari pengeluaran indon adalah cpo atau minyak sawit mentah sedangkan di malaysia di proses jadi minyak masak,biodiesel,oleochemichals dan sebagainya..sawit indon juga di eksport ke malaysia..jadi setiap keuntungan yang indon dapat dari sawit..malaysia dapat berganda-ganda lagi..kenapa?..hi3

JZQ

Since: Nov 09

Location hidden

#65 Feb 11, 2013
cukut jembur wrote:
<quoted text>
pekebun kecil bukan main player saya jg tau lonn...
Meski begitu pekebun kecil jumlahnya banyak....klo harga fluktuatif terus yg kasian mereka....
Berbeza dgn pekebun kecil di Indonesia, di Malaysia mereka mendapat byk bantuan kerajaan spt bantuan penanaman semula dan subsidi lain. Jadi sebarang fluctuation dlm pasaran tidak begitu membebankan mereka.

http://www.sinarharian.com.my/nasional/700-00...

Since: Aug 12

Tangerang, Indonesia

#66 Feb 11, 2013
jazrizq wrote:
<quoted text>
Yang tentukan bukan Indonesia tetapi PEMBELI.
Lagipun 25% ladang sawit di Indonesia dimiliki Malaysia (daripada hampir 50% yg dipunyai negara asing), jadi apa pun yg Indonesia lakukan, ia tidak memberi pengaruh yg begitu besar. IOI dan KL Kepong antara syarikat Malaysia yg invest untuk refinery di Indonesia. Cuba amati pendapat bro jebat ini dgn sedalam2nya:
<quoted text>
yang di ditulis jebat itu sudah cerita lama yang di ulang ulang.

tahun 2017 adalah batas akhir bagi pemilik kebun sawit untuk mendirikan smelter di Indonesia, bila perkebunan tidak mau membangun smelter maka, perkebunan sawit itu akan diambil alih oleh pemerintah Indonesia, paham ke?

JZQ

Since: Nov 09

Location hidden

#67 Feb 11, 2013
Desinura wrote:
<quoted text>
yang di ditulis jebat itu sudah cerita lama yang di ulang ulang.
tahun 2017 adalah batas akhir bagi pemilik kebun sawit untuk mendirikan smelter di Indonesia, bila perkebunan tidak mau membangun smelter maka, perkebunan sawit itu akan diambil alih oleh pemerintah Indonesia, paham ke?
Itu lebih baik daripada cerita "AKAN". Sekurang2nya Malaysia telah menjadikannya satu kenyataan.

Kita lihat sajalah...

^_^

Since: Aug 12

Tangerang, Indonesia

#68 Feb 11, 2013
jazrizq wrote:
<quoted text>
Itu lebih baik daripada cerita "AKAN". Sekurang2nya Malaysia telah menjadikannya satu kenyataan.
Kita lihat sajalah...
^_^
kenapa kau ngemetar mengetik kata AKAN, apa kau tercirit di celana lon? kah kah kah...
jebat

United States

#70 Feb 11, 2013
jazrizq wrote:
<quoted text>
Saya cuma agak hairan apa kaitan smelter dgn kelapa sawit. Setahu saya smelter berkaitan dgn industri mineral dan galian.
Seperti artikel ini:
http://ekonomi.inilah.com/read/detail/1953272...
KESDM Ngotot Pengusaha Wajib Bangun Smelter
" INILAH.COM , Jakarta - Kementerian Energi Sumber Daya Mineral (ESDM) memastikan tidak akan memberi izin ekspor penuh barang mentah bagi pengusaha tambang mineral batubara (minerba).
Kegiatan hilirisasi patut dijalankan dengan memaksimalkan pemurnian (smelter) guna meningkatkan nilai tambah di sektor tambang minerba.
"Mau tidak jadi atau jadi, kita sepakat bahwa pengolahan pemurnian di dalam negeri itu harus tercipta," ujar Dirjen Minerba, Thamrin Sihite, di kantor Kementerian ESDM, Kamis (31/1/2013)."
Mungkin saya salah... Penjelasan lanjut?
hahaha..saya ingatkan perkataan smelter itu bahasa indon untuk refinery..ye tak ya jugak kan..smelter apa ya?....
Kasim Pantalun

Seremban, Malaysia

#71 Feb 11, 2013
jazrizq wrote:
Cmiiw, this is supposed to be good news right?
If stockpiles decrease, that means export increase. With Malaysia zero export duty, this will boost purchases. According to various reports, India increased its purchases to cover the shortfalls.
In this case, Indonesia stcokpile will increase as other countries will buy from cheaper alternative - Malaysia.
heheheh

them screwed up bunch!
Kasim Pantalun

Seremban, Malaysia

#72 Feb 11, 2013
Desinura wrote:
<quoted text>
yang di ditulis jebat itu sudah cerita lama yang di ulang ulang.
tahun 2017 adalah batas akhir bagi pemilik kebun sawit untuk mendirikan smelter di Indonesia, bila perkebunan tidak mau membangun smelter maka, perkebunan sawit itu akan diambil alih oleh pemerintah Indonesia, paham ke?
'smelter' dan 'refinery' pun indon tak tau nak beza.
Kasim Pantalun

Seremban, Malaysia

#73 Feb 11, 2013
jebat wrote:
<quoted text>hahaha..saya ingatkan perkataan smelter itu bahasa indon untuk refinery..ye tak ya jugak kan..smelter apa ya?....
indon nal lebur minyak sawit? hehehehe

Since: Aug 12

Tangerang, Indonesia

#75 Feb 11, 2013
Kasim Pantalun wrote:
<quoted text>
'smelter' dan 'refinery' pun indon tak tau nak beza.
ok lah saya anggap saya tak paham, saya setuju lah dengan anda, hal ini lebih cocok di sebut refinery :D

Since: Jan 13

United States

#76 Feb 11, 2013
Menghadapi 2020 malon gugup, kaget, pilon dan mulai hilang keseimbangan di terpa resesi ekonomi global.
Miriss miris miris,,,

Since: Mar 12

Location hidden

#77 Feb 11, 2013
jazrizq wrote:
<quoted text>
Berbeza dgn pekebun kecil di Indonesia, di Malaysia mereka mendapat byk bantuan kerajaan spt bantuan penanaman semula dan subsidi lain. Jadi sebarang fluctuation dlm pasaran tidak begitu membebankan mereka.
http://www.sinarharian.com.my/nasional/700-00...
anda ini naif sekali pak cik...hehe...

Coba baca ini dulu...

KUALA LUMPUR 28 Jan: Penurunan harga sawit
yang berterusan sejak setahun lalu
menjejaskan pekebun sawit dan peneroka
Felda secara keseluruhan.
Pengerusi Biro Masyarakat Felda dan Orang
Asal KEADILAN, Suhaimi Said berkata, satu mekanisme mengkaji dan menetapkan harga
sawit boleh dilaksanakan Pakatan Rakyat.
Katanya, dilema yang dihadapi pekebun kecil
hari ini gagal diselesaikan oleh kerajaan
kerana enggan berunding secara dua hala dengan Indonesia.
“Harga sawit dan getah tertekan. Kos pengeluaran di Indonesia terlalu rendah. Jadi negara
itu boleh jual sawit lebih murah.
“Dalam hal ini Malaysia perlu turunkan kos sekiranya ingin jual sawit. Termasuk beberapa
jenis cukai yang relatif tinggi berbanding negara pesaing,” jelasnya.
“Harga getah turut tertekan. Dulu RM6.80 sekilo sekarang RM3.80. Kita perlu menetapkan harga lantai dalam industri getah (bantuan akan diberi jika melepasi had harga tersebut),”
katanya kepada Keadilan Daily. Suhaimi juga mengecam pelabur syarikat berkaitan kerajaan (GLC) yang melabur dalam
industri sawit di Indonesia.
Katanya, mereka menanam sawit secara besar-besaran sehingga mengakibatkan
lambakan.
Bagaimanapun, jelas Suhaimi, syarikat besar masih memperolehi keuntungan berdasarkan
saiz ladang berbanding pekebun kecil yang rugi teruk.

Since: Jan 13

United States

#78 Feb 11, 2013
Pakcik pakcik bergigi renggang sulit menerima kenyataan bahwa pelabur di malaysia sudah mulai berkemas untuk kabur
wak wak wak wak

Since: Aug 12

Tangerang, Indonesia

#79 Feb 11, 2013
RODA-X wrote:
Menghadapi 2020 malon gugup, kaget, pilon dan mulai hilang keseimbangan di terpa resesi ekonomi global.
Miriss miris miris,,,
tentu saja mereka gugup melihat situasi terkini, karena mereka sudah berangan-angan dan memproyeksikan tahun 2020 mereka akan menjadi negara industri :D

JZQ

Since: Nov 09

Location hidden

#80 Feb 11, 2013
cukut jembur wrote:
<quoted text>
anda ini naif sekali pak cik...hehe...
Coba baca ini dulu...
KUALA LUMPUR 28 Jan: Penurunan harga sawit
yang berterusan sejak setahun lalu
menjejaskan pekebun sawit dan peneroka
Felda secara keseluruhan.
Pengerusi Biro Masyarakat Felda dan Orang
Asal KEADILAN, Suhaimi Said berkata, satu mekanisme mengkaji dan menetapkan harga
sawit boleh dilaksanakan Pakatan Rakyat.
Katanya, dilema yang dihadapi pekebun kecil
hari ini gagal diselesaikan oleh kerajaan
kerana enggan berunding secara dua hala dengan Indonesia.
“Harga sawit dan getah tertekan. Kos pengeluaran di Indonesia terlalu rendah. Jadi negara
itu boleh jual sawit lebih murah.
“Dalam hal ini Malaysia perlu turunkan kos sekiranya ingin jual sawit. Termasuk beberapa
jenis cukai yang relatif tinggi berbanding negara pesaing,” jelasnya.
“Harga getah turut tertekan. Dulu RM6.80 sekilo sekarang RM3.80. Kita perlu menetapkan harga lantai dalam industri getah (bantuan akan diberi jika melepasi had harga tersebut),”
katanya kepada Keadilan Daily. Suhaimi juga mengecam pelabur syarikat berkaitan kerajaan (GLC) yang melabur dalam
industri sawit di Indonesia.
Katanya, mereka menanam sawit secara besar-besaran sehingga mengakibatkan
lambakan.
Bagaimanapun, jelas Suhaimi, syarikat besar masih memperolehi keuntungan berdasarkan
saiz ladang berbanding pekebun kecil yang rugi teruk.
Let me get this straight. First, I'm not a guy. Second, I'm not even 25 years old yet. So, Om2 Indon semua cubalah berdiskusi dgn matang.

Adakah itu sumber dari blog?(Senyum sinis)

Harga turun akan melibatkan fenomena global bukan? Ia bukan sahaja menjadi threat kepada pekebun kecil di Malaysia malah di Indonesia dan tempat lain.

Spt yg saya katakan sebelumnnya, pekebun kecil di Malaysia berbeza dgn tempat lain kerana mereka diberi bantuan dan subsidi. Pekebun kecil FELDA melalui hasil studi saya beberapa minit di web (kerana saya kebun kelapa sawit pun tak pernah jejak)- keyword search engine "bantuan pekebun FELDA", mendapat bonus bergantung produksi, subsidi baja, bantuan kewangan lain berjumlah berbillion ringgit setahun. Sewaktu harga turun hebat dahulu, FELDA membeli dgn harga yg diberi subsidi. Jadi mereka tidak begitu terasa bebanan terebut. Untuk pekebun kecil selain mereka, peruntukan lebih RM2 bil untuk tahun 2013.

Bukankah langkah itu baik untuk mengimbangi jualan yg kurang kerana kos produksi diberi bantuan?

Bagaimana di Indonesia Om..?

JZQ

Since: Nov 09

Location hidden

#81 Feb 11, 2013
jebat wrote:
<quoted text>hahaha..saya ingatkan perkataan smelter itu bahasa indon untuk refinery..ye tak ya jugak kan..smelter apa ya?....
^_^

Kalau IQ terlalu 'tinggi', benda simple pun jadi komplikated.

Kalaupun pemerintah Indonesia nak buat regulation yg mewajibkan bina refineries, kebanyakan syarikat yg melabur di sana sudah buat atau dlm proses pembinaan. Contohnya Sime Darby, IOI dan KL Kepong sudahpun mula membina refineries di Indonesia. Malaysia selalu lebih advance buat strategy business.
jebat

United States

#82 Feb 12, 2013
jazrizq wrote:
<quoted text>
^_^
Kalau IQ terlalu 'tinggi', benda simple pun jadi komplikated.
Kalaupun pemerintah Indonesia nak buat regulation yg mewajibkan bina refineries, kebanyakan syarikat yg melabur di sana sudah buat atau dlm proses pembinaan. Contohnya Sime Darby, IOI dan KL Kepong sudahpun mula membina refineries di Indonesia. Malaysia selalu lebih advance buat strategy business.
yela..IQ mereka tinggi..hi3

Since: Aug 12

Tangerang, Indonesia

#83 Feb 12, 2013
sawit teruk malon pening :D

Tell me when this thread is updated:

Subscribe Now Add to my Tracker

Add your comments below

Characters left: 4000

Please note by submitting this form you acknowledge that you have read the Terms of Service and the comment you are posting is in compliance with such terms. Be polite. Inappropriate posts may be removed by the moderator. Send us your feedback.

Science / Technology Discussions

Title Updated Last By Comments
Why Do Atheists Ridicule Christianity? (May '11) 19 min thetruth 5,954
Jobs coming in Utica with potential impact on L... 25 min Thunder Thighed U... 46
Nitrogen Powered Hybrid Automobile (Dec '11) 44 min Tegra and Bunny 192
We'll Find Alien Life in This Lifetime, Scienti... (May '14) 2 hr One way or another 30
For all you have been given, what can you give ... 2 hr One way or another 26
How to Recover Lost Contacts from iPhone 3GS wi... (Apr '13) 9 hr rtines 15
Is Time An Illusion? (May '10) 9 hr SoE 5,726
More from around the web