Kenapa BANGSA IBAN SANGAT BODOH & MISKIN DI MALAYSIA?

Posted in the Shah Alam, Malaysia Forum

Comments
1 - 19 of 19 Comments Last updated Mar 21, 2012
Penyamun Tiga Serampang

Kuala Nerang, Malaysia

|
Report Abuse
|
Judge it!
|
#1
Oct 30, 2009
 

Judged:

1

1

1

Tak tahulah nak kata apa dengan bangsa kita Iban...

mereka hanya nakkkan kesenangan sementara. Apa yang BN buat terhadap Sarawak setelah 50 merdeka .Nothing you know.

Apa yang negeri dan pemimpin kita buat untuk Sarawak. Seciput!!!

Negeri lain minta royalti sampai berbilion-bilion. Orang Melayu di semenanjung minta pampasan berjuta-juta jika tanah milik mereka diambil alih oleh kerajaan.

Jawatan kerajaan hanya diutamakan kepada golongan Melayu dan Melanau Islam yang belum tahu bagus ke tak kualiti mereka dibanding dengan bangsa Iban yang sama educated (mungkin lebih kot).

Melanau Islam (memanggil diri Melayu) menguasai pentadbiran kerajaan di Sarawak hanya kerana Taib Mahmud dari golongan yang sama bangsa yang akan menolong dan meningkatkan puaknya sendiri sebaliknya ..

'biarlah orang iban susah, pemimpin nya sendiri tak ada kuasa hanya jadi pak turut saja". Di dewan Parlimen jarang yang nampak MP dari Sarawak mengutarakan masalah yang ada paduhal banyak sungguh masalah pembangunan yang perlu dipersoalkan.

Yang banyak bersuara hanya MP dari Sabah yang saya salute dengan keperihatinan mereka terhadap pembangunan Sabah. Sarawak???

Mampuslah dengan kata-kata Taib Mahmud yang kita akan jalankan projek kerajaan ..bla..bla..bla..lepas tu akan tertangguh seperti Projek Bakun yang begitu lama ..

sekarang Projek SCORE entah bila akan berjalan dan hanya area tengah yang dilibatkan ..area Melanau lagi..kesian bangsa Iban. Tak berni nak bersuara.

Apa cerita YB Afred Jabu yang sepatutnya 10 tahun lalu telah menggantikan Taib, tapi Taip masih belum habis masukkan sekutu-sekutunya dalam pentadbiran kerajaan Sarawak, selagi itulah dia akan terus memerintah.

Hai Cik Mahmud, bagilah tanggungjawab kamu kepada orang lain yang berkebolehan atau you tengah cari calon sekutumu then Yb Jabu , jadi pak turut lagi..ikut belakang jer..sedarlah bangsa

Iban ,sampai bila nak support BN, cubalah pemerintahan lain..kerajaan dibentuk oleh rakyat dan rakyat yang patut bersuara jika kepincangan berlaku dalam masyarakat kamu.. teruskan juga???

sedarlah bangsa Iban , kalau saya seorang yang sedar pun tak guna, kalau 1000 orang yang sedar pun tak guna..lihat, apa pembaharuan, pembangunan yang dibuat oleh BN, dan cuba nilai sendiri. Alasan tak cukup budget bukan alasan kukuh..Miri dan Bintulu di mana??? Apa Semenanjung atau Wilayah Persekutuan yang punya?..apa kita rakyat Sarawak tak ada hak minta royalti seperti Terengganu dan Kelantan.
Oleh:Sinu Iban
__________

Aku setuju dengan pendapat di atas ini...ada uummmmph..........

Penyamun Tiga Serampang

Kuala Nerang, Malaysia

|
Report Abuse
|
Judge it!
|
#2
Oct 30, 2009
 

Judged:

1

1

1

(sambung)...Apa nak mengIslamkan Sarawak juga ker????Hello ,Sarawak negeri yang multiculture lebih banyak dan amat istimewa..

Jadi sesiapa yang rasa dipilih mewakili kaum masing-masing harap jalankan tugas ,jangan jadi pak turut kerajaaan saja..kerajaan kata setakat itu, kamu buat setakat itu..tak ada inisiatif langsung..

lebih baik jgn belajar tinggi. Malu nak tengok Malaysia. Orang Amerika assume Malaysia seperti zaman 90an negara mereka, Sarawak pula diassumekan seperti Semenajung pada tahun 90an ...

Kenapa tidak membangun serentak padahal satu Malaysia konon.Alasan banyak gunung, bukit , paya, kawasan besar, perlukan budget banyak, peruntukan tak cukup..ha..

Inilah tanggungjawab Yang dipertua negeri Srawak..dapatkan hak anda.patutnya sedar dari dulu bukan hanya nak bangunkan keluarga, sanak saudara, bangsa mu saja..

Hai Iban..sedarlah yea..kadang kasihan sangat bila melihat dan ada lagi kawan saya yang tertanya keadaan sarawak masih dalam hutan ker..

Kita ni banyak kali masuk SPA dan e-recriutment, jawapan sering menghampakan..dah malas nak jadi govt servant, baik cari private company..nak kutuk ke, nak undi siapakah. hak kita juga.. no publisiti yang luas..takda pendedahan yang sebenar dan media di Sarawak hanya BN saja yang monopoli ..

kalau channel lain nak advertise kena tapis..kalau nak langgan astro ,penduduk rumah panjang buta huruf lagi, kalau ada pun , tiada liputan, kalau ia pun astro sukar diperolehi..nak tengok internet lagi payah..

Hanya mereka di bandar yang mampu bersuara tp penduduk di kampung senang dipengaruhi dengan janji manis dan jngan lupa orang kampung yang banyak penduduk nya dan senang dimonopoli...nak senang kasi duit 500 ringgit suka penduduk rumah panjang sebab banyak juga nilai duit tu,

Kemudian rampas tanah mereka dengan pampasan yang bernilai beratus ribu ringgit jer...apa oarang

Iban tak tahu fikir ke..even orang Asli di semenanjung banyak lagi yang membangun..

Orang melayu & Melanau Islam tu malas sebenarnya..kalau tak ada orang cina dan bangsa lain buat investment , jatuh ekonomi..so jangan besar kepala kerana melayu & Melanau Islam hanya pentadbir sahaja yang pandai..modal sorry ler..

so Iban, harap semua bangsa Iban sedar,,sedar..sedar.. dan jaga dari diulit mimpi...maaf andai terlalu agresif..haa.haa..bukan kata Iban bodoh tak sekolah, tapi bodoh dalam mengundi BN..

Oleh: Sinu Iban

__________

Sangat setuju dengan pendapat ini....boleh guna pakai...!!!!
siti

Malaysia

|
Report Abuse
|
Judge it!
|
#3
Dec 15, 2009
 

Judged:

1

1

1

saya membangkang kerana kalau tiada bangsa iban kita semua tiada tempat tinggal.bangsa iban kaya dengan tanah.dan tidak terhina seperti melacurkan diri.untuk pengatahuan Cik Muhammad yang terhormat,tolong jangan menghina bangsa iban.saya rasa bangsa kamu lebih buruk dari bangsa iban.faham!!!!!!!!!!Agama islam tapi megutuk bangsa lain.Apa yang lebih bangsa melayu kalau dibandingkan dengan bangsa iban?apa yang ada pada bangsa melayu?kalau tiada tanah iban,bangsa melayu tiada tempat tinggal..dan mereka akan tinggal di tepi pantai atau tinggal di atas laut.cuba cermin muka kau dulu sebelum mengatakan bangsa org lain...saya rasa bangsa kamu lebih teruk dari bangsa iban...faham!!!!!!!!!!
IBAN JOHORE

UK

|
Report Abuse
|
Judge it!
|
#4
Apr 9, 2010
 

Judged:

1

1

1

BANGKAI BANGSA IBAN!!Lu orang kata iban miskin-papa; memang benar lah tu..susah nak berselindung lagi, tengok saja di Sarawak-ada saja Bangsa Iban hidup merempat...tidur di kaki lima kedai Cina, kedai Melayu,Kedai Melanau Islam,dll. Bapa bangsa Iban TAK dapat beli kereta mewah??? apa lagi blh jd org bkerjaya?? Mereka cuma dapat beli kereta Proton terpakai yang cuma harganya RM3,000 saja. Itupun duit mereka pinjam dari AH LONG...!!! Apa lagi kalau nak berangan-angan dapat dirikan banglo 9 blk?? Apa lagi Bangsa Iban nak berangan-angan nak pergi melancong habis 1 dunia ni tmpat mereka org mlncong?? Bandar besar Sarawak seperti KUCHING,MIRI,BINTULU,SIBU pun mereka jarang pergi dan tak pernah pergi pun....!!!

Mak bpak Bangsa Iban ramai yang bekerja jadi buruh kasar di kawasan perumahan Cina dan Melanau/Melayu dengan gaji harian hanya RM15.00 sehari.MEREKA TINGGAL DI RUMAH KAYU BEDINDINGKAN "PLYWOOD" TERPAKAI PENUH DENGAN BEKAS CEMENT2.TIADA JENDELA PUN...TIADA ELEKTRIK,PAKAI LAMPU KEROSENE YANG DIBUAT DARIPADA BEKAS TIN SUSU KOSONG..dikutip daripada sampah Cina,Melanau/Melayu pada malam hari.

Apa lagi nak berangan-angan nak jadi engineer konon..kakak bangsa iban pun dah ramai jadi pelacur dijalanan di bandar2 di negeri Sarawak untuk menyara hidup sekeluarga.Apa lagi nak berangan-angan jadi doktor konon...

UNTUNGlah kata iban mcm tu..dtg sarawak la.tengok mcm mana kehidupan orng iban yang sbnarnya..RAMAI BANGSA IBAN dah merempat di kaki lima dipasar2 besar di Sarawak, dikedai kaki lima Orang Cina, Orang Melanau Islam dan Melayu. Kesian mereka ini kerana semua tanah NCR mereka dah habis dirampas oleh Kerajaan BN Sarawak...siapa peduli???? Bangsa Iban sedang makan Iban sama Iban..siapa peduli!!!!.Sebab itu Bangsa Iban sekarang sangat miskin. Ramai dah mencecah tahap miskin tegar....tapi siapa peduli...YB Iban makan sendiri2...rasuah sana-sini....walaubagaimanapun , YB IBan ni akan selalu menang dimana2 pilihanraya kerana mereka tipu bangsa Iban mereka sendiri, mereka kasih duit rasuah setiap pengundi sebanyak hanya $20.00...lepas tu..menanglah mereka kerana Bangsa Iban sokong 100% mereka.Sebab tu kita gelarkan Bangsa Iban ni bangsa Terbodoh di Malaysia...mereka lagi sokong YB Iban yang telah mengkhianati mereka, bersekongkol merampas tanah NCR Mereka dengan syarikat perladangan di Malaysia.....kakkaaahhhhh sejak bila kebodohan Bangsa Iban ni...pandai pupus...saya jangkakan Bangsa Iban memang tak sedar2 dari membuat silap memilih calon YB Iban sebab mereka sangat Bodoh.

Ramai Bangsa IbAN DAH beranak sampai 20 orang..sampai tak dapat disara.sikit2 miskin trs msk bersamamu..TAPI sangat sedih saya melihat terlalu ramai Bangsa Iban ni ditolak oleh pentadbir TV3 kerana mereka bukan Melayu...!! Program bersamamu khas untuk orang Melayu saja..itu pun Bangsa Iban dah sesat minta bantuan kerana mereka terlalu BODOH...tak tau tempat minta bantuan...!!!

Ramai Bangsa Iban jadi sundal jalanan di semua bandar besar di negeri Sarawak..lebih ramai lagi jadi perempuan sundal di JOHOR malaysia. Buat maksiat sana sini lepas tu buang bayi!!keluar masuk lokap!!merogol!!makan dadah tak makan nasi!!tak cukup duit untuk beli dadah jd pencuri..bunuh orang..kesian betul i dengan bangsa Iban ni!!

Sekian.
IBAN JOHORE

UK

|
Report Abuse
|
Judge it!
|
#5
Apr 9, 2010
 

Judged:

1

1

1

ORang yang buat blog ini rupanya SANGAT sedar diri...SELALU PERGI SARAWAK, MALAYSIA MELIHAT DENGAN KEPALA MATA SENDIRI keadaan di Sarawak. Sebab itu, masih memandang rendah terhadap orang Iban.

Kalau tak percaya, cuba pergilah sendiri ke Sarawak terutama di kawasan pendalaman dimana hampir 99% ORANG BANGSA IBAN tinggal di sana.Cuba lah datang sendiri ke Sarawak dan lihat dengan mata sendiri... sungguh BETUL la ini. Atas sebab KEADAAN YANG SANGAT MENDAIFKAN tentang Bangsa Iban, maka kita pun ada pemikiran yang NEGATIF tentang Bangsa Iban... aku rasa kaum Iban terutama YB IBAN ialah punca keadaan Bangsa Iban sangat mundur kerana mereka pun bukannya bijak sangat... nasib sahaja yang menyebelahi YB IBAN ni. Mereka ini kaki tipu, rasuah dan kaki ampu kaum Melanau Islam dan Cina kerana sangat mementingkan diri sendiri. Bangsa Iban lain mereka tak peduli nasib mereka...biarkan mereka ini mati...ditindaspun...siapa peduli...!!!! Walaupun Bangsa Iban ialah dasar kaum yang tak sedar diri...tamak dan haloba...YB IBAN MEREKA TETAP menang dalam setiap pilihanraya kerana mereka memberi rasuah hanya RM20.00 setiap pengundi terutama dikawasan pendalaman...maka Bangsa Iban sebab mereka sangat bodoh..mereka tetap memilih YB Iban mereka yang telah mengkhianati mereka itu...

Wahai BANGSA IBAN, engkau harus tahu,Tuhan tak akan mengubah nasib Bangsa Iban itu sendiri kalau Orang Iban itu sendiri tak berusaha mengubah nasib mereka...DUIT DAN KEMAJUAN TAKKAN JATUH DARI LANGIT KE RIBA kalau tak berusaha keras kearah itu.

Sekian.
IBAN JOHORE

UK

|
Report Abuse
|
Judge it!
|
#6
Apr 9, 2010
 

Judged:

1

1

1

Bangsa Iban suka amput mak sendiri, adik ipar,kakak ipar...hahaha.
mcm anjing kurap....kalau tak percaya, cuba periksa muka bangsa Iban yang sama2 posting forum di sini???? Macam anjing kurap kan...!!!!

Pasal tu dia orang sangat stupid.
morons...hahaha
pakai CAWAT buat apa?bukan ada otak pun..pasal tu YB Iban tipu bangsa Iban itu sendiripun dia orang masih nak undi dan sokong YB Iban yang telah mengkhianati mereka,itu namanya sangat BODOH!!!!
bangkai BANGSA IBAN...sungguh memalukan...hahaha

aku sokong 100% kenyataan ini. bagi pengalaman aku sebagai bangsa IBAN DI SARAWAK, malaysia, bangsa kami memang macam ini,benar belaka tapi kami tetap tak malu,tiada seorang pun yang nak mengaku kenyataan ini...tak tahu kenapa??

mayb BANGSA kmi IBAN DAH JADI SANGAT pengecut kot..
brani buat xberani tanggung.
sbb kmi mcm anjing kurap.
kmi IBAN stupid.
kmi IBAN moron.
kmi IBAN suka amput mak kmi sendiri.
kmi bangsa IBAN YANG DIGELAR BANGSA TERBODOH...!!!
IBAN BODOH

Beverly Hills, CA

|
Report Abuse
|
Judge it!
|
#8
Apr 9, 2010
 

Judged:

1

1

1

ORang yang buat blog ini rupanya SANGAT sedar diri...SELALU PERGI SARAWAK, MALAYSIA MELIHAT DENGAN KEPALA MATA SENDIRI keadaan di Sarawak. Sebab itu, masih memandang rendah terhadap orang Iban.

Kalau tak percaya, cuba pergilah sendiri ke Sarawak terutama di kawasan pendalaman dimana hampir 99% ORANG BANGSA IBAN tinggal di sana.Cuba lah datang sendiri ke Sarawak dan lihat dengan mata sendiri... sungguh BETUL la ini. Atas sebab KEADAAN YANG SANGAT MENDAIFKAN tentang Bangsa Iban, maka kita pun ada pemikiran yang NEGATIF tentang Bangsa Iban... aku rasa kaum Iban terutama YB IBAN ialah punca keadaan Bangsa Iban sangat mundur kerana mereka pun bukannya bijak sangat... nasib sahaja yang menyebelahi YB IBAN ni. Mereka ini kaki tipu, rasuah dan kaki ampu kaum Melanau Islam dan Cina kerana sangat mementingkan diri sendiri. Bangsa Iban lain mereka tak peduli nasib mereka...biarkan mereka ini mati...ditindaspun...siapa peduli...!!!! Walaupun Bangsa Iban ialah dasar kaum yang tak sedar diri...tamak dan haloba...YB IBAN MEREKA TETAP menang dalam setiap pilihanraya kerana mereka memberi rasuah hanya RM20.00 setiap pengundi terutama dikawasan pendalaman...maka Bangsa Iban sebab mereka sangat bodoh..mereka tetap memilih YB Iban mereka yang telah mengkhianati mereka itu...

Wahai BANGSA IBAN, engkau harus tahu,Tuhan tak akan mengubah nasib Bangsa Iban itu sendiri kalau Orang Iban itu sendiri tak berusaha mengubah nasib mereka...DUIT DAN KEMAJUAN TAKKAN JATUH DARI LANGIT KE RIBA kalau tak berusaha keras kearah itu.

Sekian.
Bangsa Iban suka amput mak sendiri, adik ipar,k
Anonymous

Kuala Lumpur, Malaysia

|
Report Abuse
|
Judge it!
|
#9
May 4, 2010
 

Judged:

1

1

1

iban johore........ ckp tu agak2 lah oi... u ni pernah datang swak ke? cam x pernah jew...klau ko pernah sampai swak... entah zaman bila lah tu. kesian kat engkau kan, ketinggalan zaman rupanya.. ase nya engkau ni kena luaskan lagi pengetahuan u tu... jgan jadi seperti katak di bawah tempurung.. orang kata iban miskin engkau pun kata camtu... tgok lah sekeliling engkau beb... jgn nak cakap sedap milut k........ kata iban bodoh? u lagi bodoh.......
iban

Malaysia

|
Report Abuse
|
Judge it!
|
#11
Jul 24, 2010
 

Judged:

1

1

1

Mana fakta kau? mana otak kau? Pandai2 mengatakan orang.. Sebenarnya otak kau sendiri yang begitu.. Sapa bangsa yang suka sumbang mahram, rogol anak sendiri, cucu sendiri.. TAK MALU.. Kalau kau cakap begitu, orang melayu sarawak dan lebih 35 etnik lain akan cincang daging kau buang ke batang lupar, bagi je makanan buaya.. Tak sedar diri, hidup senang atas kekayaan bumi sarawak dan sabah, negeri ko ada minyak ka? BODOH.. ITU BARU FAKTA..
Kenapa tak ada pembangunan?
Sapa ko untuk bercakap begitu?
Pernah datang sarawak ka? Tempat kau tu habis hutan digondol, sungai tercemar, apatah lagi maksiat di kota2 besar negeri ko tu.. Bongok nak mampus, dah sah anak haram ko ni.. Ada di sarawak buang bayi macam tempat ko? HAH!! Mana mata kau? Sebab tak peka dengan isu semasa la tu, sebab tu buta otak.. Otak bukan kat kepala, simpan di kepala lutut.. Sori, bangsa kami tak minta kesian orang dengan tv, kami boleh hidup dengan berjasa kepada tanah.. Sebab bangsa ko malas kan? sebab tu asyik minta bantuan tak HABIS! Piiiraaah mangkuk...

“Kick Da' Scammers!”

Since: Jun 10

Kuala Lumpur, Malaysia

|
Report Abuse
|
Judge it!
|
#12
Aug 5, 2010
 

Judged:

1

1

1

woii... apa hal ni maki hamun org???

apsal iban bodoh plak?? kita ni satu malaysia... jgn nak mengata sesama sendri... especially melayu dgn bumiputra... ini tanah air kita... bersatu lah...

pada aku semua etnik sabah dan sarawak bagus, masing2 ada kelebihan dan kekurangan yg tersendiri...

aku pernah study kat universiti sarawak... so far ok je... takde apa masalah pon!... baik2 org dia.. kalo ko tak hormat dia, mmg la dia tak hormat ko blk!... ingat tu!...

bodoh bangang btol org yg buat thread sampah camni...

“Kick Da' Scammers!”

Since: Jun 10

Kuala Lumpur, Malaysia

|
Report Abuse
|
Judge it!
|
#13
Aug 5, 2010
 

Judged:

1

1

1

kalo ko tak suka sapa jadi menteri ke, ketua menteri ke, ketua kaum ke, ko masuk la politik!... untung2 ko terpilih bela la sapa2 yg ko rasa tertindas tu... apa guna ko menyalak kat cni!...

masa pilihan raya nanti ko pangkah la mana yg ko suka... pastu pegi duduk tepi jalan kempen kat org kampong pangkah paryi yg ko suka... ada susah ke?

minyak ko nak bising2... buat la surat atau memorandum, ajak semua penduduk tanda tangan hntar ke pejabat jabatan perdana menteri...

pastu wat report polis, saman kat mahkamah...

kalo x de duit nak lawn kes, bleh pegi ke tribunal pengguna atau tribunal timbang tara... menyalak kat sana puas2...

org srwk pon tak kecoh mcm ko ni... ko ni je yg lebih2...

agik idup, agik ngelaban... org iban brani, bkn pengecut mcm ko ni c pembuat thread!
6525bumiputera

Malaysia

|
Report Abuse
|
Judge it!
|
#14
Oct 19, 2010
 

Judged:

1

1

1

suku melayu n suku2 iban n other2 suku bumiputera hidup aman di malaysia,,tiada yg kurang n yg lebih,,,di semenanjung ramai suku iban kahwin dengan melayu,,tiada yg membezakan kita..cuma mungkin agama...ingat,,malaysia adalah tanah tumpah kita,,tidak perlula kita membeda2 kan sesama kita,,lihatla bangsa pendatang,,mereka merampas hasil bumi kita..sepatut merekala di hapuskan dari bumi malaysia..jikalau saya jadi pemimpin negara,,saya akan usir semua bangsa pendatang seperti kerajaan myanmar mengusir etnik rohingya dari myanmar..seperlunya kita lakukan seperti itu...maka berdoalah semoga kita mendapat pemimpin yg berprofile seperti itu..1 lagi..mereka bangsa pendatang perlu diusir keluar dari negara ini..maju bumiputera,,ganyang pendatang di malaysia

“PANGLIMA TALAM MUKA DUA ”

Since: Jul 09

KETURUNAN BANGSA IBAN

|
Report Abuse
|
Judge it!
|
#15
Nov 7, 2010
 

Judged:

1

1

1

TYPICAL IBAN MINDSET?
Written by Unak Semambu

Can we “Change” them?
==========
In spite of continuous abuse of power by BN government it is still almost impossible for the opposition to unseat the BN. Why?

I am not pessimistic but let’s just focus on typical Ibans’ mindset:

1. Most rural folks thought that BN is the government. BN built and owned the schools, hospitals, offices and other infrastructures. The rural folks tend to be loyal to BN because they thought that if BN lost in the election they also lose everything what the government has now.

2. Ibans live a simple life; easily thankful to small deeds and peace loving. As long as nobody steal their properties, bulldoze their longhouses they still loyal to BN

They don’t really care who get the tender for the projects, who have the license to chop trees. Whether the river is dirty or not that is natural phenomenon, everywhere in Sarawak is the same, why worries?

3. No matter how long they have to wait for 24-hr electricity, pipe water & road link to their longhouses they still hoping for one day the government will make one for them.

What can they do other than to rely on the promises? After all they still count themselves lucky if they get 1 out of 10 promises in every election- still better than the opposition who gives nothing.

4. BN may seldom make a visit to rural folks but is better if compare to opposition who NEVER visited (come back to say thank to) the rural folks after every election.

5. Receiving is believing; during the campaign period the rural folks were given “mee segera” in exchange for votes, but opposition always made the excuses that the party is poor, and hence cannot give the “mee segera”; even though we HEARD the opposition also has plenty of CASH at the peak of election but the money is no where to be seen.

That made the party workers sometimes get angry. Why? Because during hard time the opposition leaders asked for donation (money) from members but in good time they disappeared with the money.(They also became opportunist especially when they know that the candidate has no chance to win).

6. Education- my son could not get good results, not a problem- look at anak sanu enda pandai pan ulih kereja ke tasik- gaji besai.

Good results but could not get the scholarship to continue the study- no problem you see anak sanu also pandai like you he/ she also not getting the scholarship. Just be thankful my son- kereja bekuli ba Cina dulu ga- anak sanu also doing the same thing.(Their benchmark is not on the successful anak Cina & Melayu).

7. Employment- my son could not get the employment with the govt agencies. No problem, anak sanu also not working with the government.

That post is made for Melayu, let them managing our affairs. After all the CM is Melayu, TYT also Melayu – awak ke sida meh bekuasa megai kitai- anang ngelaban orang kitai ga dipegai orang, nitih aja.

8. Mass Media – since BN is the government newspaper, TV, radio broadcasting belong to BN. It plays an important role as BN propaganda mouthpiece.

Opposition may tell the rural folks let practice true democracy like the western countries whereby the government change hand between the two parties (system) normally after 2-3 terms. The folks will quickly answer why Change?

The western countries you are talking about are cruel to humans – Why not? Everyday TV1, TV2 & TV3 broadcast US armies killing innocent people, destroy buildings and so on. Every now and then Malaysian TV also broadcast how terrible are the other nations; chaos, floods, civil war, robbery, famine, bombing etc.

BN leaders always remind the Rakyat that ‘We Malaysians’ must be thankful because we are always safe as long as BN is the government. That’s the BN successful tactic to scare people so that it remains in power forever! But BN never try to show (in the mass media) how successful are the countries that practiced true democracy. We know but not the rural folks who only fed with BN propaganda.

“PANGLIMA TALAM MUKA DUA ”

Since: Jul 09

KETURUNAN BANGSA IBAN

|
Report Abuse
|
Judge it!
|
#16
Nov 7, 2010
 

Judged:

1

1

1

9. Human resources; from time to time BN easily can use human resources (government servants) to relay their messages (spreading propaganda and making promises- fulfill or not that’s another story) that make the rural folks keep on “ngarap & nganti”.

But it’s still worth waiting than not receiving any promise at all from the opposition.

10. Opposition could not match BN logistic during campaign because all public transports & communication, community halls that belong either to government agencies or private sectors also belong to BN.

11. The educated Iban/Dayak government servants especially the big fish almost all of them automatically support BN. They need to cling to BN in order to remain employed and have continuous income to feed their family/ parent.

Not all but most of them will defend their YDK like Dayaklama and gangs. They prefer Ibans to remain poor so that the later can become their “Fixed Deposit” for all ages.

12. Last but not least- if the opposition win few seats, their YBs also finally cross over to BN. Look at old chaps (Ex-PBDS and SNAP)– all end up joining BN.

Why vote for opposition: Ngamah ke nama diri, ngasuh kitai enda diberi perintah projek. Kitai mesti nitih ke Tuai Rumah nyukong Perintah. Enti kitai enda nitih, ila diburu iya kitai, ila iya enggai magi kitai projek…bla…bla

Conclusion

Guys, some of the above examples are among the common things (scenarios) we hear from the rural folks.

Unless we can correct (majority of) their “Anang Ngelaban Perintah” mindset, it’s still far….far away for the opposition to unseat the BN especially in the Iban-majority areas.

The question is how and/or when to correct their mindset? Don’t we realize that the educated Ibans who cling to BN are the major obstacle for change?

On top of that we also need to correct the negative behavior of our own people. No doubt, it’s never easy to make a dream comes true “Change WE Must” but it’s worst if our own people also betray us after every election.

Who-is-who going to start this Change; You, Me or We?

Since: Feb 11

Johor Bahru, Malaysia

|
Report Abuse
|
Judge it!
|
#17
Feb 1, 2011
 

Judged:

1

1

1

Org iban tak la sumenye miskin. Dan ada yg pandai sampai masuk university, ada yg ke luar negara wat business. Tgk je pelakon Tony Eusof tu, dia iban gak tp brjaya. Alaa, bukan salah pemimpin 100%, kalau dah mmg kaumnya taknak brubah, nak wat cammane lg. Pendek cite org iban kne didedahkn dunia luar la tuk generasi pelapis, bru ada kemajuan di masa akn dtg. Dan semua akn hidup dgn lbh selesa. Kitekn 1Msia.. ;-)
Jabboo AnakLelaki Rumpang

Malaysia

|
Report Abuse
|
Judge it!
|
#18
Dec 3, 2011
 

Judged:

1

1

1

Ibans in the Federal Civil Service
------
KUCHING: There are only 13,882 Ibans and 7,108 Bidayuhs in the Federal departments and ministries out of 601,862 Malays and 57,578 Chinese.

These figures were released by the Prime Minister Department in reply to a question raised by the MP for Bandar Kuching Chong Chieng Jen.

During the recent sitting of Parliament, Chong had asked the Prime Minister to give the total number of civil servants in all the ministries & the racial breakdown of Malays, Chinese, Iban and Bidayuh up to 31 March 2011.

“Based on the reply given to my question in Parliament there is a big discrepancy between the Malays & Chinese, Iban & Bidayuh civil servants,” he said.

Prime Minister Najib Tun Razak should improve the racial composition of the civil service if he is really serious about implementing 1Malaysia concept.

“He has been shouting about the concept for the past 2 years, & yet the racial composition between the Malays & Chinese in gov't depts has not improved,” said Chong who is Sarawak DASP Secretary & state assemblyman for Kota Sentosa.

Quoting the reply, Chong who is the MP for Bandar Kuching said:“In the Prime Minister Dept, there are about 31,297 Malays to 797 Chinese or 39.27:1. This is about 2 percent.

“And there are only 412 Ibans & 279 Bidayuhs in the PM dept.

“The worst is in the Rural and Regional Development Ministry where there are 2,442 Malays to 18 Chinese or 135.67:1 or less than one percent of the Chinese, and 26 Ibans & 18 Bidayuhs,” he said.

Among the ministries mentioned by Chong included the following:

~ Ministry of Youth and Sports 2,980 Malays to 32 Chinese, 27 Ibans & 21 Bidayuhs;

~ Ministry of Home Affairs 40,263 (M) to 614 (C), 823 (Iban) and 476 (B);

~ Ministry of Works 6,221 (M) to 156 (C), 21(Iban), and 9(B);

~ Ministry of Health 130,106 to 9,500 (C), 3,657(Iban) and 1,894 (B);

~ Ministry of Finance 15,835 to 508 (C), 247 (Iban) and 155 (B);

~ Ministry of Foreign Affairs 1,215 to 53,(C), 7 (Iban) and 6 (B);

~ Ministry of Education 273,791 to 43,669 (C), 7,379 (Iban) and 3,434 (B);

~ Ministry of Tourism 455 to 19 (C), 6 (Iban) and 6 (B);

~ Ministry of Women, Family and Community Development 5,461 to 75 (C), 75 (Iban) and 42 (B);

~ Ministry of Information, Communication and Culture 8,839 to 402 (C), 231 (Iban) and 134 (B);

~ Ministry of Higher Education 15,012 to 334 (C), 84(Iban) and 54 (B);

~ Ministry of Transport 9,028 to 205 (C), 198(Iban) and 168 (B);

~ Ministry of Defence 12,078 to 113 (C), 123 (Iban) and 76 (B);

~ Ministry of Housing and Local Government 11,363 to 173 (C), 201 (Iban) and 88 (B);

~ Ministry of International Trade and Industry 785(M) to 29 (C), 7(Iban) and 4(B);

~ Ministry of Domestic Trade, and Consumer Affairs 2,645 to 47 (C), 43 (Iban) and 23 (B);

~ Ministry of Agriculture and Agro-based Industry 8,826 (M) to 206 (C), 54 (Iban) and 45(B);

~ Ministry of Entrepreneur and Commodity 195 (M) to 5 (C), 0 (Iban) and 0 (B);

~ Ministry of Science, Technology and Innovation 3,596 (M) tyo 240 (C), 48 (Iban) and 48(B);

~ Ministry of Natural Resources and Environment 11,849 (M) to 227(C), 108(Iban) and 67(B);

~ Ministry of Human Resources 6,457 (M) to 129(C), 98 (Iban) and 60 (B);

~ Ministry of Energy, Green Technology and Water 553 (M) to 19(C), 5(Iban) and 0(B);

~ Ministry of Federal Territory 570 (M) to 8 (C), 2(Iban) and 1(B).

Total 601,862 (M) to 57,578 (C), 13,882(Iban) and 7,108(B)

Pointing out that these are some of the examples, Chong said:“This clearly shows such unbalanced racial composition in the various gov't depts and ministries.

“It also clearly shows Najib’s 1Malaysia slogan is a mere slogan. There is no concrete policy to implement the concept,” he said, adding that he had been shouting about it for the last 2 years.

He said:“There is no improvement in the racial composition based on the racial breakdown in the gov't depts. Even in his dept it is worse than the average.

“Sangat BODOH Dan PEMALAS”

Since: Sep 09

KETAGIH MINUM AIR LANGKAU IBAN

|
Report Abuse
|
Judge it!
|
#19
Feb 19, 2012
 

Judged:

1

1

1

Dibawah ini sedutan daripada keputusan penyiasatan Permahati Penyiasat Iban...... untuk renungan semua....
__________

ORANG IBAN terbahagi kepada Dua Puak. Satu Puak sangat patuh dan ta'at pada perintah Pak Uban (PEH MAU) SARAWAK. Mereka ini (IBAN SURUHAN @ ANJING IBAN @ YB IBAN/MENTERI IBAN) dengan suku-sakat kaum sekeluarga rela dijadikan ANJING untuk Pak Uban yg sekarang CM Sarawak.

Berkhidmat dengan penuh setia dan TEKUN pada Pak Uban...kalau Pak Uban suruh salak dan membaham bangsa Iban dekat Rumah Panjang,tidak tertangguh-tangguh lagi Orang Iban (IBAN SURUHAN @ ANJING termasuk YB IBAN/MENTERI IBAN)ini akan pergi ke Rumah Panjang membaham seTakat mana yang boleh bangsa Iban di sana....

Jadi anak-anak mereka (ANJING IBAN @ IBAN SURUHAN) pula berhempas pulas mempertahankan sedaya upaya mana-mana kaum Iban generasi baru yang hendak membantah dan nak membawa perubahan pada kaum Iban sekeluruhannya...DI SARAWAK.

Mereka ini ( ANJING PAK UBAN @ IBAN SURUHAN) digaji Pak Uban seketul daging saja kalau dapat membaham mana-mana anak Iban generasi baru yang cuba memberontak dari kongkongan Pak Uban di Sarawak.

Jadi pada pemerhatian saya ada dua puak forumer di sini, yang satu sedaya upaya bercakap berselindung melindungi fakta-fakta kenapa dan bagaimana Orang Iban sangat ketinggalan dari semua segi baik dari segi ekonomi,pelajaran dan menjawat pekerjaan dalam kerajaan dan perdagangan.

kalau dibandingkan dengan kemajuan yang dicapai oleh kaum Melanau Islam di sarawak...KAUM DAYAK LAIN seperti Orang ULU, BIDAYUH,ETC. JUGA MENERIMA NASIB YANG SAMA DALAM cengkaman kuat Pak Uban.

Cuma kaum Melanau Islam di Sarawak saja yang bermaharajalela memboloti semua peluang yang ada di Sarawak baik dari segi ekonomi, pelajaran dan menjawat pekerjaan kerajaan.....dan..

dan...Semua JAWATAN KERAJAAN YANG UTAMA DI SARAWAK DIPEGANG OLEH GOLONGAN MELANAU ISLAM INI yang seolah-olah mencerminkan TIADA BANGSA IBAN DAN DAYAKS LAIN YANG LAYAK MENYANDANG jawatan tersebut. Ini mungkin yang dinamakan Pak Uban SATU SARAWAK ATAU 1MALAYSIA OLEH PAK NAJIB....

Yang kedua lagi puak Bangsa Iban cuba mengetengahkan fakta-fakta dan sebab-penyebab kenapa dan bagaimana kaum Iban pada keseluruhannya sangat mundur,miskin,ketinggalan jauh dibelakang kaum lain terutama kaum Melanau Islam di sarawak.

Mereka ini cuba mengunkai fakta-fakta yang begitu lama terpendam selama 45 tahun bagaimana dan kenapa bangsa Iban ketinggalan dan mundur dari segala bidang baik bidang pelajaran,ekonomi dan menjawat jawatan Kerajaan.

Tetapi segala maksud jujur golongan ini selalu disalah ertikan dan diputarbelitkan oleh golongan Iban (TERMASUK YB IBAN OR MENTERI IBAN)yang bertaraf anjing pak Uban tadi....semata-mata kalau-kalau takut Orang Iban ramai tersedar dan bangun dari diperbodohkan oleh kaum Melanau Islam selama 45 tahun...

Mereka (IBAN SURUHAN @ ANJING IBAN @ YB IBAN/MENTERI IBAN) ini sangat takut kalau Pak Uban tau yang mereka tidak berupaya mempertahankan dan membendung fakta-fakta Iban didiskriminasi oleh kaum Melanau Islam tersebar luas dikalangan anak muda orang Iban DI MALAYSIA.

Mereka (IBAN SURUHAN @ ANJING IBAN @ YB IBAN/MENTERI IBAN) takut diterajang dan ditendang oleh Pak Uban kerana gagal dalam tugas-tugas mereka membaham orang Iban itu sendiri....

Macam cerita (MOVIE) Tamil....pulak agaknya......cuba saudara bayangkan..cerita tamil yang penuh aksi genstarism........

“SETIA, BERANI & KAKI BETINA!! ”

Since: Jun 09

PEMBAHAM IBAN YG MEMBERONTAK

|
Report Abuse
|
Judge it!
|
#20
Feb 27, 2012
 

Judged:

1

1

ANAK IBAN BODOH - MANGAH wrote:
Dibawah ini sedutan daripada keputusan penyiasatan Permahati Penyiasat Iban...... untuk renungan semua....
__________
ORANG IBAN terbahagi kepada Dua Puak. Satu Puak sangat patuh dan ta'at pada perintah Pak Uban (PEH MAU) SARAWAK. Mereka ini (IBAN SURUHAN @ ANJING IBAN @ YB IBAN/MENTERI IBAN) dengan suku-sakat kaum sekeluarga rela dijadikan ANJING untuk Pak Uban yg sekarang CM Sarawak.

Berkhidmat dengan penuh setia dan TEKUN pada Pak Uban...kalau Pak Uban suruh salak dan membaham bangsa Iban dekat Rumah Panjang,tidak tertangguh-tangguh lagi Orang Iban (IBAN SURUHAN @ ANJING termasuk YB IBAN/MENTERI IBAN)ini akan pergi ke Rumah Panjang membaham seTakat mana yang boleh bangsa Iban di sana....

Jadi anak-anak mereka (ANJING IBAN @ IBAN SURUHAN) pula berhempas pulas mempertahankan sedaya upaya mana-mana kaum Iban generasi baru yang hendak membantah dan nak membawa perubahan pada kaum Iban sekeluruhannya...DI SARAWAK.

Mereka ini ( ANJING PAK UBAN @ IBAN SURUHAN) digaji Pak Uban seketul daging saja kalau dapat membaham mana-mana anak Iban generasi baru yang cuba memberontak dari kongkongan Pak Uban di Sarawak.

Jadi pada pemerhatian saya ada dua puak forumer di sini, yang satu sedaya upaya bercakap berselindung melindungi fakta-fakta kenapa dan bagaimana Orang Iban sangat ketinggalan dari semua segi baik dari segi ekonomi,pelajaran dan menjawat pekerjaan dalam kerajaan dan perdagangan.

kalau dibandingkan dengan kemajuan yang dicapai oleh kaum Melanau Islam di sarawak...KAUM DAYAK LAIN seperti Orang ULU, BIDAYUH,ETC. JUGA MENERIMA NASIB YANG SAMA DALAM cengkaman kuat Pak Uban.
Cuma kaum Melanau Islam di Sarawak saja yang bermaharajalela memboloti semua peluang yang ada di Sarawak baik dari segi ekonomi, pelajaran dan menjawat pekerjaan kerajaan.....dan..

dan...Semua JAWATAN KERAJAAN YANG UTAMA DI SARAWAK DIPEGANG OLEH GOLONGAN MELANAU ISLAM INI yang seolah-olah mencerminkan TIADA BANGSA IBAN DAN DAYAKS LAIN YANG LAYAK MENYANDANG jawatan tersebut. Ini mungkin yang dinamakan Pak Uban SATU SARAWAK ATAU 1MALAYSIA OLEH PAK NAJIB....

Yang kedua lagi puak Bangsa Iban cuba mengetengahkan fakta-fakta dan sebab-penyebab kenapa dan bagaimana kaum Iban pada keseluruhannya sangat mundur,miskin,ketinggalan jauh dibelakang kaum lain terutama kaum Melanau Islam di sarawak.

Mereka ini cuba mengunkai fakta-fakta yang begitu lama terpendam selama 45 tahun bagaimana dan kenapa bangsa Iban ketinggalan dan mundur dari segala bidang baik bidang pelajaran,ekonomi dan menjawat jawatan Kerajaan.

Tetapi segala maksud jujur golongan ini selalu disalah ertikan dan diputarbelitkan oleh golongan Iban (TERMASUK YB IBAN OR MENTERI IBAN)yang bertaraf anjing pak Uban tadi....semata-mata kalau-kalau takut Orang Iban ramai tersedar dan bangun dari diperbodohkan oleh kaum Melanau Islam selama 45 tahun...

Mereka (IBAN SURUHAN @ ANJING IBAN @ YB IBAN/MENTERI IBAN) ini sangat takut kalau Pak Uban tau yang mereka tidak berupaya mempertahankan dan membendung fakta-fakta Iban didiskriminasi oleh kaum Melanau Islam tersebar luas dikalangan anak muda orang Iban DI MALAYSIA.

Mereka (IBAN SURUHAN @ ANJING IBAN @ YB IBAN/MENTERI IBAN) takut diterajang dan ditendang oleh Pak Uban kerana gagal dalam tugas-tugas mereka membaham orang Iban itu sendiri....
Macam cerita (MOVIE) Tamil....pulak agaknya......cuba saudara bayangkan..cerita tamil yang penuh aksi genstarism........
----------
memanglah BANGSA IBAN MACAM DI ATAS INI SEKARANG DI SARAWAK...tak percaya,cuba baca media arus perdana seperti suratkhabar di Sarawak,tiada seorang pun Bangsa Iban/Pemimpin Iban/YB IBAN/MENTERI IBAN sanggup mengkritik pentadbiran Pak Uban/Peh Mau di Sarawak...SELAMA 31 TAHUN Pak Uban memerintah.

kua..kua..kua...!!!!

“Sangat BODOH Dan PEMALAS”

Since: Sep 09

KETAGIH MINUM AIR LANGKAU IBAN

|
Report Abuse
|
Judge it!
|
#21
Mar 21, 2012
 
KAUM IBANS in the Federal Civil Service
----------
KUCHING: There are only 13,882 Ibans and 7,108 Bidayuhs in the Federal departments and ministries out of 601,862 Malays and 57,578 Chinese.

These figures were released by the Prime Minister Department in reply to a question raised by the MP for Bandar Kuching Chong Chieng Jen.

During the recent sitting of Parliament, Chong had asked the Prime Minister to give the total number of civil servants in all the ministries & the racial breakdown of Malays, Chinese, Iban and Bidayuh up to 31 March 2011.

“Based on the reply given to my question in Parliament there is a big discrepancy between the Malays & Chinese, Iban & Bidayuh civil servants,” he said.

Prime Minister Najib Tun Razak should improve the racial composition of the civil service if he is really serious about implementing 1Malaysia concept.

“He has been shouting about the concept for the past 2 years, & yet the racial composition between the Malays & Chinese in gov't depts has not improved,” said Chong who is Sarawak DASP Secretary & state assemblyman for Kota Sentosa.

Quoting the reply, Chong who is the MP for Bandar Kuching said:“In the Prime Minister Dept, there are about 31,297 Malays to 797 Chinese or 39.27:1. This is about 2 percent.

“And there are only 412 Ibans & 279 Bidayuhs in the PM dept.

“The worst is in the Rural and Regional Development Ministry where there are 2,442 Malays to 18 Chinese or 135.67:1 or less than one percent of the Chinese, and 26 Ibans & 18 Bidayuhs,” he said.

Among the ministries mentioned by Chong included the following:

~ Ministry of Youth and Sports 2,980 Malays to 32 Chinese, 27 Ibans & 21 Bidayuhs;

~ Ministry of Home Affairs 40,263 (M) to 614 (C), 823 (Iban) and 476 (B);

~ Ministry of Works 6,221 (M) to 156 (C), 21(Iban), and 9(B);

~ Ministry of Health 130,106 to 9,500 (C), 3,657(Iban) and 1,894 (B);

~ Ministry of Finance 15,835 to 508 (C), 247 (Iban) and 155 (B);

~ Ministry of Foreign Affairs 1,215 to 53,(C), 7 (Iban) and 6 (B);

~ Ministry of Education 273,791 to 43,669 (C), 7,379 (Iban) and 3,434 (B);

~ Ministry of Tourism 455 to 19 (C), 6 (Iban) and 6 (B);

~ Ministry of Women, Family and Community Development 5,461 to 75 (C), 75 (Iban) and 42 (B);

~ Ministry of Information, Communication and Culture 8,839 to 402 (C), 231 (Iban) and 134 (B);

~ Ministry of Higher Education 15,012 to 334 (C), 84(Iban) and 54 (B);

~ Ministry of Transport 9,028 to 205 (C), 198(Iban) and 168 (B);

~ Ministry of Defence 12,078 to 113 (C), 123 (Iban) and 76 (B);

~ Ministry of Housing and Local Government 11,363 to 173 (C), 201 (Iban) and 88 (B);

~ Ministry of International Trade and Industry 785(M) to 29 (C), 7(Iban) and 4(B);

~ Ministry of Domestic Trade, and Consumer Affairs 2,645 to 47 (C), 43 (Iban) and 23 (B);

~ Ministry of Agriculture and Agro-based Industry 8,826 (M) to 206 (C), 54 (Iban) and 45(B);

~ Ministry of Entrepreneur and Commodity 195 (M) to 5 (C), 0 (Iban) and 0 (B);

~ Ministry of Science, Technology and Innovation 3,596 (M) tyo 240 (C), 48 (Iban) and 48(B);

~ Ministry of Natural Resources and Environment 11,849 (M) to 227(C), 108(Iban) and 67(B);

~ Ministry of Human Resources 6,457 (M) to 129(C), 98 (Iban) and 60 (B);

~ Ministry of Energy, Green Technology and Water 553 (M) to 19(C), 5(Iban) and 0(B);

~ Ministry of Federal Territory 570 (M) to 8 (C), 2(Iban) and 1(B).

Total 601,862 (M) to 57,578 (C), 13,882(Iban) and 7,108(B)

Pointing out that these are some of the examples, Chong said:“This clearly shows such unbalanced racial composition in the various gov't depts and ministries.

“It also clearly shows Najib’s 1Malaysia slogan is a mere slogan. There is no concrete policy to implement the concept,” he said, adding that he had been shouting about it for the last 2 years.

He said:“There is no improvement in the racial composition based on the racial breakdown in the gov't depts. Even in his dept it is worse than the average.

Tell me when this thread is updated: (Registration is not required)

Add to my Tracker Send me an email

Type in your comments below
Name
(appears on your post)
Comments
Characters left: 4000

Please note by clicking on "Post Comment" you acknowledge that you have read the Terms of Service and the comment you are posting is in compliance with such terms. Be polite. Inappropriate posts may be removed by the moderator. Send us your feedback.

•••
•••