ACEH (SUMATERA) VS JAVANESE....who wi...

ACEH (SUMATERA) VS JAVANESE....who will win?

There are 142 comments on the blogs.wsj.com story from Jan 31, 2012, titled ACEH (SUMATERA) VS JAVANESE....who will win?. In it, blogs.wsj.com reports that:

Indonesian anti-riot police officers line up during a simulation of how to handle riots in Banda Aceh, Indonesia, on 18 Jan.

Join the discussion below, or Read more at blogs.wsj.com.

First Prev
of 8
Next Last
Tourist

Malaysia

#1 Jan 31, 2012
I must say that Indonesia is not a country worth visiting ... sorry about this, Andy if you read my posting. For starter, Jakarta is very dirty, you'll see trash and litter everywhere you go. I just can't imagine a capital city with this poor level of cleanliness.

I was fortunate to have my friend to show me around Jakarta & Bandung in which rarely tourists are shown to. Areas that you may see quite dirty and crowded are even in the downtown area.

I only remembered the streets named Sudirman, Thamrin and Kuningan that are quite representative for a capital city.

Any other areas you go, you'll feel like that you're in some third-world country with poor people and trash everywhere (I think Indonesia is still considered a third-world?)
Cina Medan

Malaysia

#2 Jan 31, 2012
Aceh !!!!!

Since: Jan 12

Location hidden

#3 Jan 31, 2012
MALON tidak punya huruf atau tulisan asli. Masih primitifkah?... kihkihkih

Since: Jan 12

Location hidden

#4 Jan 31, 2012
Bangsa yang sudah maju itu yang sudah mengenal tulisan. ADAKAH Malon punya huruf pribumi?... kihkihkih

Since: Jan 12

Location hidden

#5 Jan 31, 2012
sudah jaman modern MALON tidak punya tulisan (huruf) asli Malon... kihkihkih
SunshineS

Malaysia

#6 Jan 31, 2012
Aceh...kesihan!

Jawa..itu bejat gan.
Lucu gan

Malaysia

#7 Jan 31, 2012
SUPERJAWA wrote:
MALON tidak punya huruf atau tulisan asli. Masih primitifkah?... kihkihkih
Hoi jawa indon haram jadah!bangsa jawa indon merupakan perosak bahasa melayu dan dijadikan bahasa indonsial..lihat sendiri berapa banyak perkataan bahasa inggeris yang dilacurkan digunakan ke dalam bahasa indonsial..perkataan 'timnas' itu bukankah asal dari bahasa inggeris wahai jawa indon bangsat!'tim' adalah dari perkataan 'team'(b.inggeris),dan 'nas' dari nasional/national..kami tidak guna istilah 'tim'(team) tapi guna 'pasukan'(b.melayu)..dan banyak lagi perkataan inggeris yang diJAWAkan oleh bangsa bangsat jawa indon dalam bahasa indonsial..malah dilacurkan jugak bahasa belanda ke dalam bahsa indon..perkataan 'koran' digunakan oleh belanda untuk 'menghina' al-quran dan disamakan dengan 'suratkhabar'(neswpaper) tapi tidak disedari oleh bangsa bangsat jawa2 indon..
Setelah dirosakkan bahasa melayu terus mengaku bahasa itu bahasa mereka,malu dan hina kerana tak mampu jadikan bahasa jawa sebagai bahasa nasional,terpaksa ambil bahasa melayu jadi bahasa nasional dan secara haram jadah tukar nama kepada bahasa indonsial..memang pun bangsa bangsat jawa indon bangsa sial..!..'kesatuan indonsial'..perkataan 'kesatuan' adalah dari perkataan 'satu'(b.melayu),dan kenapa jawa indon tak guna 'keSICIan Indon',senan 'SICI' maksudnya 'satu' dalam bahasa jawa..memang sial jawa indon ni..!!

bisa sanggah???:)

Since: Jan 12

Location hidden

#8 Jan 31, 2012
Dicari orang yang bisa membuat Tulisan untuk bangsa Malon. Kasihan mereka tidak punya tulisan asli milik sendiri, padahal sudah jaman modern.

Since: Jan 12

Location hidden

#9 Jan 31, 2012
Bangsa Malon tidak punya tulisan sendiri (asli)..Bahasa Malon juga dari Nusantara Indonesia... Bahasa Indonesia bahasa MODERN

KIHKIHKIH
indoslut

Malaysia

#10 Jan 31, 2012
cewek Jawa..memang identiti pelacur gan
Indon

Kuala Lumpur, Malaysia

#11 Jan 31, 2012
Indon ada tulisan sendiri kah?..

Bodoh bodoh je Jawa totok sekor ni!
indoslut

Malaysia

#12 Jan 31, 2012
SUPERJAWA wrote:
Bangsa yang sudah maju itu yang sudah mengenal tulisan. ADAKAH Malon punya huruf pribumi?... kihkihkih
Hoi jawa indon haram jadah!bangsa jawa indon merupakan perosak bahasa melayu dan dijadikan bahasa indonsial..lihat sendiri berapa banyak perkataan bahasa inggeris yang dilacurkan digunakan ke dalam bahasa indonsial..perkataan 'timnas' itu bukankah asal dari bahasa inggeris wahai jawa indon bangsat!'tim' adalah dari perkataan 'team'(b.inggeris),dan 'nas' dari nasional/national..kami tidak guna istilah 'tim'(team) tapi guna 'pasukan'(b.melayu)..dan banyak lagi perkataan inggeris yang diJAWAkan oleh bangsa bangsat jawa indon dalam bahasa indonsial..malah dilacurkan jugak bahasa belanda ke dalam bahsa indon..perkataan 'koran' digunakan oleh belanda untuk 'menghina' al-quran dan disamakan dengan 'suratkhabar'(neswpaper) tapi tidak disedari oleh bangsa bangsat jawa2 indon..
Setelah dirosakkan bahasa melayu terus mengaku bahasa itu bahasa mereka,malu dan hina kerana tak mampu jadikan bahasa jawa sebagai bahasa nasional,terpaksa ambil bahasa melayu jadi bahasa nasional dan secara haram jadah tukar nama kepada bahasa indonsial..memang pun bangsa bangsat jawa indon bangsa sial..!..'kesatuan indonsial'..perkataan 'kesatuan' adalah dari perkataan 'satu'(b.melayu),dan kenapa jawa indon tak guna 'keSICIan Indon',senan 'SICI' maksudnya 'satu' dalam bahasa jawa..memang sial jawa indon ni..!!

yuk kupas???
Indon

Kuala Lumpur, Malaysia

#13 Jan 31, 2012
SUPERJAWA wrote:
Bangsa Malon tidak punya tulisan sendiri (asli)..Bahasa Malon juga dari Nusantara Indonesia... Bahasa Indonesia bahasa MODERN
KIHKIHKIH
Bahasa rasmi kebangsaan Malaysia ialah BAHASA MELAYU.:)
Sebab majoriti penduduk Malaysia ialah org MELAYU.
Begitu juga dgn negara Brunei.

Tp Indon-sial, penduduk majoritinya ialah suku Jawa (baca: Anjing).Tp hairan bin ajaib sekali apabila suku Jawa (baca: Anjing) itu mengangkat dan menggunakan BAHASA MELAYU YG AGUNG ini menjadi bahasa rasmi kebangsaan negara mereka! Walau tlh diubah menjadi nama apa pun slps itu (Bahasa Indonsial), tetaplah juga yg itu ialah BAHASA MELAYU.Milik SEMUA org/bangsa Melayu tidak kira dimana negara pun org/bangsa Melayu itu berada.:))
JUMP IN THE FIRE

Jakarta, Indonesia

#16 Jan 31, 2012
MALONSIAL mau adu domba lagi...... Tahukah yang mana sebenarnya yang punya sifat ZIONIST???? yakni : MALAYSIA !!!!!! Benar, MALAYSIA.... MALON licik, lebih licik daripada Yahudi..!!!!!
JUMP IN THE FIRE

Jakarta, Indonesia

#17 Jan 31, 2012
MALON ANJING, MALON ANJING, MALON BABI, MALON BABI LAKNAT, MALON BABI NGEPET, MALON LEBIH RENDAH DARIPADA BINATANG...!!!!!!!

Since: Dec 11

Location hidden

#18 Jan 31, 2012
kenapa malon tak klaim barongsai..?^_^
Indon

Kuala Lumpur, Malaysia

#19 Jan 31, 2012
MALINGs wrote:
kenapa malon tak klaim barongsai..?^_^
Di Malysia ada etnik/bangsa Cina.23% dari jumlah penduduk.Di luar negara dlm byk acara tourism, tarian singa dan lain2 kebudayaan bangsa cina sealu dipersembahkan.

Tp kerajaan/pemerintah negara Cina tak marah pulak?..Aneh kan?..

:P

Since: Oct 11

Location hidden

#20 Jan 31, 2012
Indon wrote:
<quoted text>
Di Malysia ada etnik/bangsa Cina.23% dari jumlah penduduk.Di luar negara dlm byk acara tourism, tarian singa dan lain2 kebudayaan bangsa cina sealu dipersembahkan.
Tp kerajaan/pemerintah negara Cina tak marah pulak?..Aneh kan?..
:P
tak akan marah kerana negara ko tak klaim budaya china , lain cerite klo barongsai nak klaim budaya negara ko, kat semua budaya indo negara ko claim.
Indon

Kuala Lumpur, Malaysia

#21 Jan 31, 2012
malon raja rogol wrote:
<quoted text>
tak akan marah kerana negara ko tak klaim budaya china , lain cerite klo barongsai nak klaim budaya negara ko, kat semua budaya indo negara ko claim.
Salah tu don...yg sebenarnya ialah:

tak marah sebab kerajaan/pemerintah negara China itu matang.Mereka tidak ada masa utk memikirkan hal2 yg remeh-temeh itu semua, mcm kerajaan/pemerintah negara Indonsial kau yg tak matan dan bodoh tu semua!!!

Itu saja bezanya...faham?...:)

Since: Oct 11

Location hidden

#22 Jan 31, 2012
Indon wrote:
<quoted text>
Salah tu don...yg sebenarnya ialah:
tak marah sebab kerajaan/pemerintah negara China itu matang.Mereka tidak ada masa utk memikirkan hal2 yg remeh-temeh itu semua, mcm kerajaan/pemerintah negara Indonsial kau yg tak matan dan bodoh tu semua!!!
Itu saja bezanya...faham?...:)
kata siapa cuba kerajaan ko claim budaya china adalah budaya malgaysia.......... berani tak ?

Tell me when this thread is updated:

Subscribe Now Add to my Tracker
First Prev
of 8
Next Last

Add your comments below

Characters left: 4000

Please note by submitting this form you acknowledge that you have read the Terms of Service and the comment you are posting is in compliance with such terms. Be polite. Inappropriate posts may be removed by the moderator. Send us your feedback.

Uusimaa, Finland Discussions

Title Updated Last By Comments
News EU suspicious of Russia as migrants' Arctic rou... Apr '16 just a guy i knew 1
News Melbourne world's most liveable city, Damascus ... (Aug '13) Mar '16 Law 54
News What's the Next Step for EU-Ukraine Relations? (Oct '06) Sep '15 Cassandra_ 9
News Russians boycott European summit (Jul '15) Jul '15 John 1
News Management of peatlands has large climate impacts (Mar '15) Mar '15 SpaceBlues 1
News 'Finlandization' Abandons Ukraine (Jan '15) Feb '15 Tc Clms 57
News Russia's Nuclear JV With Finland Gets Approved,... (Jan '15) Feb '15 UsernameEntered 3
More from around the web